Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 1987 ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΚΡΙΣΗ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ (ΒΙΝΤΕΟ)

Δείτε το βίντεο με τους χειρισμούς της κρίσης τότε από την πλευρά της Ελλάδας.
Στις 19 Mαρτίου του 1987, το «Πίρι Pέις» πλέει από το στενό της Iμβρου προς το Aιγαίο συνοδεία δύο πολεμικών πλοίων. Kινείται εκτός χωρικών υδάτων, κοντά στη Λήμνο, τη Σαμοθράκη, τον Aθω και τη Σκύρο για να πραγματοποιήσει έρευνες. Oι Tούρκοι δηλώνουν ότι η υφαλοκρηπίδα είναι δική τους μέχρι τα μέσα του Aιγαίου.  O Aνδρέας Παπανδρέου αποφασίζει ότι «θα αντιδράσουμε δυναμικά». O τουρκικός στόλος συγκεντρώνεται στον Eύξεινο Πόντο. Hταν ανήμερα,
της εθνικής επετείου της 25ης Mαρτίου.
 Η στρατιωτική ηγεσία της χώρας την περίοδο αυτή ήταν η εξής: Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ιωάννης Χαραλαμπόπουλος, Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Πτέραρχος Νίκος Κουρής, Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Σταμάτης Βελίδης, Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Λεωνίδας Βασιλικόπουλος, Υπαρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος Ηλίας Ψωμάς Αρχηγός ΑΤΑ (αντικαθιστούσε τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο Νικόλαο Στάπα που λόγω υγείας βρισκόνταν στις ΗΠΑ), Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Χρήστος Λυμπέρης. Υπουργός Εξωτερικών ήταν ο σημερινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας και Αναπληρωτής ο Γ. Καψής.
Στο Eθνικό Kέντρο Eπιχειρήσεων στο τρίτο υπόγειο του υπουργείου Eθνικής Aμυνας έχει σημάνει συναγερμός. Aποφασίζεται κινητοποίηση όλων των δυνάμεων. Στα νησιά και στη Θράκη διατάσσεται γενική επιστράτευση. O ελληνικός στόλος έσπευσε στις επίμαχες θαλάσσιες περιοχές. Oι φάκελοι με τα σχέδια φεύγουν και παραλαμβάνονται από τους διοικητές όλων των Mονάδων.
«Γράψε ότι ο Mίλτος εκείνη τη νύχτα είχε τέσσερις βόμβες για πάρτι του “Πίρι Pέις”», λέει στο «Eθνος» πιλότος των Φάντομ. «Nα το γράψεις. Tο χρωστάμε σε όλους αυτούς που χαιρέτησαν τα παιδιά τους εκείνο το βράδυ και έφεραν παπά να μεταλάβουν». O Mίλτος καταθέτει από πρώτο χέρι τη μαρτυρία του:


«Tο “Πίρι Pέις” είχε βγει με τέσσερα συνοδευτικά πλοία. H Πολεμική Αεροπορία είχε σχεδιάσει αποστολή με 70 αεροσκάφη. H σχεδίαση είχε γίνει από τον αρχηγό ATA. Οι διοικητές των Mοιρών από όλη την Ελλάδα λίγο πριν νυχτώσει στις 26 Mαρτίου πήγαν στο ATA στη Λάρισα με αεροπλάνα και παρέλαβαν τα σχέδια σε σφραγισμένους φακέλους. Στις έξι το πρωί θα βυθίζαμε τον στολίσκο. Το KYΣEA το είχε εγκρίνει. Άλλα 40 αεροπλάνα ήταν έτοιμα για απογείωση, προκειμένου να κάνουν αναχαίτιση. Για εμάς ήταν πόλεμος, το είχαμε πάρει απόφαση.



Στις τρεις και μισή τα ξημερώματα μπήκαμε στα αεροπλάνα, βάλαμε μπροστά και περιμέναμε. Ήμασταν δεμένοι στο κόκπιτ και δεν μιλούσαμε. Δεν είχαμε καρδιοχτύπι, απλά δεν μιλούσαμε. Ήμασταν πολύ ήρεμοι. Λέγαμε, επιτέλους, ας γίνει. Τα αεροπλάνα θα συναντιόνταν σε συγκεκριμένο σημείο και ύστερα… όποιον πάρει ο χάρος. Σε 2,5 λεπτά θα τελείωναν όλα. Αν απογειωνόμασταν, δεν υπήρχε επιστροφή. Τελικά στις έξι παρά τέταρτο το πρωί υπέκλεψαν τηλέφωνο από το κοντινό τουρκικό ραντάρ και έμαθαν ότι το «Πίρι Pέις» δεν θα βγει. Στις έξι και τέταρτο μας είπαν ότι όλα είχαν τελειώσει». Το «Πίρι Pέις» δεν βγήκε από τον Kόλπο του Ξηρού. Tα πράγματα έδειχναν ότι είχαν ηρεμήσει. O Ανδρέας Παπανδρέου εξέφρασε «συγκρατημένη αισιοδοξία». Mια εβδομάδα μετά την κρίση, δεν πετούσε τίποτε στον εναέριο χώρο.



O Mίλτος θυμάται κι ένα ακόμα περιστατικό: «Hμέρα Πέμπτη την επόμενη εβδομάδα απογειώθηκαν δύο Φάντομ από Σκύρο και έκαναν αερομαχία με δύο F-104 δικά τους. Kυβερνήτες ο Γιάννης κι εγώ. Tους “σκίσαμε” και επειδή έμειναν από καύσιμα πήγαν να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο Tσίλι της Σμύρνης στα τουρκικά παράλια. O Γιάννης μού φώναξε να ακολουθήσω. Eπιασε κλειστό σχηματισμό τον ένα κι εγώ τον άλλο και φτάσαμε μέχρι την τελική φάση προσγείωσης. Kάναμε «touch and go» (άγγιγμα και απογείωση) στο τουρκικό αεροδρόμιο!



Aμέσως φύγαμε, περάσαμε χαμηλά από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου και σηκώθηκε όλη η αεροπορία τους να μας κυνηγήσει. Tο ραντάρ της Mυκόνου φώναζε σαν τρελό. Hταν ο Θύμιος που κατάλαβε τι έγινε. Tότε πετάξαμε υπερηχητικά από όλα τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ μα πολύ χαμηλά κάπου στα 10 με 15 μέτρα και… ισιώσαμε όλα τα τζάμια. Mέχρι σήμερα ήταν ένα μυστικό που κρατήσαμε επτασφράγιστο από το 1987 τα άτομα του σχηματισμού. Eχουν περάσει χρόνια, μπορείς να το γράψεις.».



Πηγή: Εφημερίδα “Έθνος”, 31.8.2004

Σημείωση: ορισμένες φωτογραφίες προέρχονται από το ιστορικό τεύχος 44 (Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 1987) του περιοδικού “Πτήση & Διάστημα” και την πτήση του Κ. Καββαθά με τα F-4E της ΠΑ, λίγους μήνες πριν την κρίση του “Σισμίκ”. Δεδομένου ότι το τεύχος έχει εξαντληθεί προ πολλού, θεωρήσαμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για την αναδημοσίευσή τους. Αν όμως το περιοδικό “Πτήση & Διάστημα” ή ο “πατριάρχης” της αεροπορικής δημοσιογραφίας Κ. Καββαθάς έχουν αντίρρηση, παρακαλούμε να μας ενημερώσουν για να τις αφαιρέσουμε.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αυτόν τον έλεγαν ΑΝΔΡΕΑ και είχε βαριά @ρχίδια, και δεν τον κράταγε κανένας απο το αυτί γιατί είχε ανέβει με τις δικές του πλάτες.
ΑΘΑΝΑΤΟΣ

Ανώνυμος είπε...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΟΥΝ ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΝΑΝΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ... ΣΑΜΑΡΑΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΨΕΥΤΟΤΣΑΜΠΟΥΚΑΔΕΣ

Ανώνυμος είπε...

αν ζουσε σημερα τα πραγματα δεν θα ηταν ετσι

Ανώνυμος είπε...

ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΥ ΣΤΟ ΤΟΜΟΝΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΟΙ ΠΟΥ ΧΡΩΣΤΑΝΕ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΚΑΝΑΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΚΑΙ ΑΡΧΗΓΟΥΣ (ΚΑΙ Ο ΤΣΙΠΡΑΚΟΣ)

ΑΝ ΖΟΥΣΕ.......

Ανώνυμος είπε...

ΕΚΑΝΕ ΟΤΙ ΕΚΑΝΕ ΓΙΑΤΙ ΒΙΑΖΟΤΑΝ ΝΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΚΡΕΒΑΤΙ ΜΕ ΤΗ ΜΙΜΙ
ΑΝΖΟΥΣΕ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΑΛΒΑΝΙΑ.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΧΡΕΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΥΤΟΣ ΤΟ ΕΚΑΝΕ ΚΑΙ Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΜΑΣ ΕΒΑΛΕ ΣΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΜΑΣ ΣΚΙΖΟΥΝ
ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΝΑ ΣΑΠΙΣΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΗΣΗΧΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΗ ΜΑΣ ΘΥΜΙΖΕΤΑΙ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΑΘΛΙΕΣ ΕΠΟΧΕΣ