Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024

ΕΝΑΣ ΤΑΞΙΚΟΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Κλείνουν τρία χρόνια από την ημέρα που έφυγε απ’ την ζωή ο για πολλά χρόνια Πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και μέλος της Διοίκησης της ΓΣΕΕ, Ανδρέας Κολλάς. Αξίζει η αναφορά του γεγονότος γιατί αυτός εκ μέρους της ΠΑΣΚΕ και ο Χρήστος Σταμούλος στέλεχος της ΕΣΑΚ και του ΚΚΕ, υπήρξαν θρυλικές μορφές για τους εργαζόμενους των αστικών λεωφορείων και δαίμονας για την κυβέρνηση του Κώστα Μητσοτάκη. 

Υπήρξε μια εποχή, το 1992, που οι «Σταμουλοκολλάδες», που αποτελούσαν κεντρικό θέμα στα ραδιοτηλεοπτικά δελτία ειδήσεων ενώ η “χάρη” τους είχε φτάσει μέχρι τα διεθνή ΜΜΕ.

Οταν η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη αποφάσισε το 1992 να ιδιωτικοποιήσει τα αστικά λεωφορεία (ΕΑΣ) και να χαρίσει την δημόσια περιουσία σε ιδιότητες, οι εργαζόμενοι με μπροστάρηδες τους Κολλά και Σταμούλου σήκωσαν το “λάβαρο της επανάστασης”. Ταμπουρώθηκαν στα αμαξοστάσια και καθημερινά έδιναν μάχες με τα ΜΑΤ εμποδίζοντας την πραγματοποίηση δρομολογίων.

Το πιο εντυπωσιακό γεγονός έγινε στην οδό Σωκράτους το Σεπτέμβρη του 1992 όταν οι απεργοί κύκλωσαν αιφνιδιαστικά κάποια από τα άτομα στα οποία είχε δωρίσει ουσιαστικά τα λεωφορεία η κυβέρνηση, τα ξυλοφόρτωσαν άσχημα  -ορισμένα μεταφέρθηκαν τραυματισμένοι στο νοσοκομείο- και κάποια άλλα τα ξεβράκωσαν, με τις σχετικές φωτογραφίες να κάνουν τον γύρο του κόσμου.

Ο ταξικός ανυποχώρητος και δυναμικός μακροχρόνιος αγώνας έφερε αποτελέσματα, αναγκάζοντας την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που ακολούθησε να επαναφέρει την ιδιοκτησία των αστικών συγκοινωνιών στο δημόσιο. Ο αγώνας αυτός, που δεν έχει καμιά σχέση με τις σημερινές συνδικαλιστικές άσφαιρες “ντουφεκιές”, αποτελεί μια παρακαταθήκη στο συνδικαλιστικό κίνημα και ένα φωτεινό παράδειγμα με ποιες μορφές αγώνα. μπορεί να ακυρωθεί μια ιδιωτικοποίηση.  

Δεν υπάρχουν σχόλια: