ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Από την
ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, στη συζήτηση για την
κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2023:
Στο σημείο
αυτό επιτρέψτε μου να προχωρήσω στην ανακοίνωση μιας νέας πρωτοβουλίας, η οποία θα
προστεθεί στα προηγούμενα μέτρα που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Από τον
ερχόμενο Φεβρουάριο, λοιπόν, και για έξι μήνες η πολιτεία θα
καλύπτει το 10% των αγορών κάθε νοικοκυριού στα σούπερ μάρκετ και σε όλες τις
επιχειρήσεις τροφίμων. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου
από την έκτακτη φορολόγηση των υπερεσόδων των διυλιστηρίων.
· Να το πω με απλά λόγια: 10% πληθωρισμός, 10% καλύπτει το κράτος. Μιλάμε για σούπερ μάρκετ, μιλάμε για φούρνους,
μιλάμε για κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ζαχαροπλαστεία, ιχθυοπωλεία.·
Το μηνιαίο όριο αγορών για ένα άτομο
είναι 220 ευρώ, ποσό που αυξάνεται με επιπλέον 100 ευρώ για κάθε άλλο μέλος,
έως τα 1.000 ευρώ αγορών.
·
Η διαδικασία θα είναι εξαιρετικά απλή,
όπως το Fuel Pass με το οποίο είμαστε όλοι εξοικειωμένοι,
με μία ψηφιακή πιστωτική κάρτα δηλαδή.
·
Οι δικαιούχοι θα έχουν επίσης την
επιλογή να εισπράττουν την ενίσχυση από τον τραπεζικό τους λογαριασμό, στο 80%
όμως μόνο του ύψους της.
·
Η περίμετρος του μέτρου απλώνεται μέχρι
και για εισοδήματα 24.000 ευρώ για ένα ζευγάρι, με προσαύξηση 5.000 ευρώ για
κάθε παιδί. Είναι μία πρωτοβουλία η οποία ωφελεί
όχι μόνον τους αδύναμους, αλλά πρωτίστως τη μεσαία τάξη.
Λοιπόν, για να καταλάβουμε την περίμετρο
του μέτρου, το δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται στα 650 εκατομμύρια.
Είναι το σύνολο του ποσού που θα εισπράξουμε από τα δύο ελληνικά
διυλιστήρια. Για να το πω διαφορετικά: αν συνυπολογίσουμε ότι
το «Καλάθι του Νοικοκυριού» έχει ήδη μειώσει κατά 66 ευρώ το μηνιαίο κόστος
ενός νοικοκυριού, ο συνδυασμός των δύο μέτρων θα ωφελήσει μία τετραμελή
οικογένεια με σχεδόν 120 ευρώ.
Σύγκριση της
τετραετίας ΣΥΡΙΖΑ με Πρωθυπουργό τον Αλ. Τσίπρα και της τετραετίας Νέας
Δημοκρατίας με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη
Η
συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2023 αναδεικνύει τη διαφορά ανάμεσα
στο 2019 και το σήμερα. Αποδεικνύει ότι η σημερινή
Κυβέρνηση ό,τι είπε προεκλογικά, το έκανε. Και αυτό σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ
που, για 4,5 χρόνια, εφάρμοζε ως Κυβέρνηση τα αντίθετα εκείνων που είχε
υποσχεθεί προεκλογικά.
·
Στην τετραετία ΣΥΡΙΖΑ, εξαιτίας
της αυταπάτης Τσίπρα -όπως ο ίδιος είπε- των τυχοδιωκτών επιλογών του και
των εκβιασμών, η Ελλάδα βρισκόταν στο ευρωπαϊκό περιθώριο, ενώ σήμερα
χάρη στις πρωτοβουλίες Μητσοτάκη βρίσκεται στο κέντρο των ευρωπαϊκών αποφάσεων.
Η Ελλάδα ήταν στους πρωταγωνιστές για τη δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης, την
καθιέρωση του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού για τον εμβολιασμό, τη μάχη για την
επιβολή πλαφόν στην τιμή φυσικού αερίου.
·
Στην περίοδο ΣΥΡΙΖΑ, η Ελλάδα
αποδυναμωνόταν σε όλους τους τομείς και η φωνή της δεν ακουγόταν στο εξωτερικό,
ενώ σήμερα γίνεται πιο ισχυρή, οικονομικά, γεωπολιτικά, στρατιωτικά. Γεγονός
που αναγνωρίζεται από διεθνείς οργανισμούς, εταίρους και συμμάχους.
·
Το 2015-2018 η ανάπτυξη περιγράφεται
μόνο με χρήση μηδενικών. Το 2019-2022, παρά τις τρομακτικές κρίσεις, ο ρυθμός
ανάπτυξης είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, φέτος διπλάσιος και του χρόνου
τριπλάσιος.
·
Την περίοδο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχαμε
άνοδο του δημόσιου χρέους ενώ σήμερα έχουμε σημαντική μείωση. Το δημόσιο χρέος,
το 2014 ήταν στο 180% του Α.Ε.Π., το 2018 ανέβηκε στο 186% και σήμερα
είναι 169%.
·
Η ανεργία τον Ιούλιο του 2019 ήταν στο
17,4% και τώρα έχει υποχωρήσει περισσότερο από 5 ποσοστιαίες. Στο τρίτο τρίμηνο
του 2022, η ανεργία -σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ- υποχώρησε στο 11,6%, έναντι 13% το
τρίτο τρίμηνο του 2021.
·
Την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ υποστήκαμε -κυρίως η
μεσαία τάξη, αλλά και οι επιχειρήσεις- συνολικά 29 νέους φόρους. Αντιθέτως, η
Νέα Δημοκρατία προχώρησε σε δραστικές μειώσεις φόρων: Μείωση του ΕΝΦΙΑ,
κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, μείωση φορολογίας φυσικών προσώπων με
εισαγωγικό συντελεστή το 9%, μείωση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή,
μείωση του Φ.Π.Α. στα λιπάσματα και τις ζωοτροφές, μείωση του Φ.Π.Α. σε
υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων, στα
εισιτήρια κινηματογράφων, στα γυμναστήρια κλπ.
·
Την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ είχαμε αυξήσεις
ασφαλιστικών εισφορών και δραματικές μειώσεις συντάξεων. Με το νόμο
Κατρούγκαλου, υπήρξε μείωση κατά 35% των κύριων και κατά 45% και των
επικουρικών συντάξεων για όλους τους νέους συνταξιούχους, ενώ στη συνέχεια
ψήφισε και την περικοπή των παλαιών συντάξεων, αλλά και κατάργηση του ΕΚΑΣ. Η
Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μείωσε κατά 4 μονάδες τις ασφαλιστικές
εισφορές, αποκατέστησε κραυγαλέες αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου και
προχωρά σε αύξηση συντάξεων και 7,75%.
·
Την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ η ψηφιακή
διακυβέρνηση ήταν λόγια τ’ αέρα χωρίς χειροπιαστό αποτέλεσμα Από 8,8 εκατ. οι
ψηφιακές συναλλαγές το 2018, προσεγγίζουν σήμερα το 1 δισ.. Και αυτό
σημαίνει ότι καταργούνται αντίστοιχες φυσικές επισκέψεις σε οργανισμούς και
υπηρεσίες, με τεράστιο όφελος για κάθε πολίτη και τη λειτουργία του κράτους
γενικότερα. Υποχρεώσεις που απαιτούσαν μετακινήσεις και προκαλούσαν ταλαιπωρία
σε ατέλειωτες ουρές, γίνεται τώρα με ένα κλικ στον υπολογιστή ή το κινητό
τηλέφωνο.
Στο 11,6%
αποκλιμακώθηκε η ανεργία στο τρίτο τρίμηνο
Στο 11,6%
υποχώρησε -σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ- η
ανεργία το τρίτο τρίμηνο έναντι 12,4% το δεύτερο τρίμηνο και 13% το τρίτο
τρίμηνο του 2021.
·
Οι άνεργοι στο τρίμηνο αυτό ήταν
555.567, παρουσιάζοντας μείωση 6,1% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και
μείωση 9,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
·
Παράλληλα, ο αριθμός των απασχολουμένων
έφτασε σε 4.216.038 άτομα, παρουσιάζοντας αύξηση 1,2% σε σχέση με το
προηγούμενο τρίμηνο και αύξηση 2,4%, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του
προηγούμενου έτους. Το μεγαλύτερο ποσοστό των απασχολουμένων εργάζονται ως
μισθωτοί (70,3%), ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό των αυτοαπασχολουμένων
χωρίς προσωπικό (19,1%).
Σημειώνεται
ότι για την μείωση της ανεργίας και την τόνωση της απασχόλησης συλλειτουργούν
σειρά μεταρρυθμίσεων, δράσεων και προγραμμάτων που τέθηκαν σε εφαρμογή από την
Κυβέρνηση. Πρόκειται ανάμεσα στα άλλα για:
·
Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής
εμπειρίας, «Πρώτο Ένσημο».
·
Το πρόγραμμα δημιουργίας 150 χιλ. νέων
θέσεων εργασίας
·
Και τα προγράμματα που θέτει σε εφαρμογή
η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ). Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εφαρμογή από τη ΔΥΠΑ 3
προγράμματα και προγραμματίζονται για το επόμενο διάστημα άλλα 3 με τον τίτλο
«Δουλειά για σένα», που θα δημιουργήσουν συνολικά 68.000 νέες θέσεις εργασίας,
με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που φτάνει τα 490
εκατ. ευρώ. Ωφελούμενοι είναι άνεργοι, με ιδιαίτερη έμφαση σε μακροχρόνια
ανέργους, σε νέους, σε γυναίκες, σε άτομα με αναπηρία και άλλες ευάλωτες
πληθυσμιακές ομάδες, αλλά και σε ανέργους σε περιοχές υψηλής ανεργίας.
«Παγώνουν» για
12 μήνες τα επιτόκια των οφειλών σε ρύθμιση προς ασφαλιστικά ταμεία
Με
τροπολογία, που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών
Υποθέσεων στο νομοσχέδιο «Σπίτι μου», προτείνεται διάταξη, με την οποία
«παγώνουν» αναδρομικά από τις 13 Σεπτεμβρίου 2022 και για έναν χρόνο τα
επιτόκια, με τα οποία επιβαρύνονται οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία που υπάγονται
προς ρύθμιση.
·
Στόχος της διάταξης, που έρχεται σε
συνέχεια αντίστοιχης ρύθμισης του υπουργείου Οικονομικών για τα επιτόκια των
ρυθμίσεων προς την εφορία, είναι να αποτραπεί η δυσβάσταχτη επιβάρυνση των
πολιτών που έχουν οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και επιθυμούν να τις
ρυθμίσουν. Με δεδομένο αφενός μεν ότι το επιτόκιο που επιβαρύνει ένα πλάνο
ρύθμισης καθορίζεται κατά τη χρονική στιγμή της αίτησης ρύθμισης αφετέρου δε
ότι η άνοδος του πληθωρισμού έχει οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να
αυξήσει τα επιτόκια, οι οφειλέτες που επιθυμούν να ρυθμίσουν κατά την τρέχουσα
περίοδο τις οφειλές τους προς τον e-ΕΦΚΑ θα ερχόντουσαν αντιμέτωποι με
ιδιαίτερα υψηλά επιτόκια.
·
Προκειμένου, λοιπόν, να μην υπάρχει
υπέρμετρη επιβάρυνση των ρυθμίσεων οφειλών εφεξής και αυτό να μην αποτελέσει
αντικίνητρο για τους πολίτες, ώστε να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, τα επιτόκια
"παγώνουν" και παραμένουν για ένα έτος στο ύψος που διαμορφώθηκαν την
13η Σεπτεμβρίου 2022. Σημειώνεται ότι τα επιτόκια των ήδη ενεργών (όσων εκκίνησαν
μέχρι και τον Σεπτέμβριο) ρυθμίσεων είναι σταθερά και δεν επηρεάζονται ούτε από
τις ενέργειες της ΕΚΤ ούτε από την παρούσα ρύθμιση».
Με την ίδια
τροπολογία:
·
Προβλέπεται ότι η κατώτατη σύνταξη, λόγω
θανάτου, θα αναπροσαρμόζεται ετησίως κατά τον ίδιο τρόπο που προβλέπεται στον
νόμο 4387/2016 και για τις υπόλοιπες συντάξεις, ενσωματώνοντας
την επίδραση του πληθωρισμού και της ανάπτυξης. «Με τον τρόπο αυτό,
διορθώνεται μία ακόμα παράλειψη του "νόμου Κατρούγκαλου", που δεν
είχε συμπεριλάβει τις συντάξεις χηρείας στον μηχανισμό αύξησης. Με την
προτεινόμενη διάταξη και αυτές οι συντάξεις θα αυξηθούν κατά 7,75% από την 1η
Ιανουαρίου 2023» διευκρινίζει το υπουργείο.
·
Προβλέπεται επίσης ότι η οικονομική
ενίσχυση βαριάς αναπηρίας χορηγείται σε όσους λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση
μικρότερη από 313 ευρώ από άλλους φορείς, πλην του Οργανισμού Προνοιακών
Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ). Το όριο αυτό θα αυξάνεται
ετησίως κατά το ποσοστό αύξησης των συντάξεων, σύμφωνα με τον νόμο 4387/2016,
ενσωματώνοντας την επίδραση του πληθωρισμού και της ανάπτυξης.
·
Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση
πιλοτικού προγράμματος για τη δημιουργική απασχόληση παιδιών, μέσω τεχνολογίας,
για παιδιά 12-15 που προέρχονται από ευάλωτες οικογένειες, με
χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κατά την
υλοποίηση του προγράμματος, πρέπει να διασφαλίζεται η ενισχυμένη συμμετοχή των
κοριτσιών. Στους ωφελούμενους απονέμεται αξία τοποθέτησης (voucher) για τη
συμμετοχή τους. Στη διάταξη παρέχεται εξουσιοδότηση στους υπουργούς Εργασίας
και Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ψηφιακής
Διακυβέρνησης και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών, να ρυθμίσουν με
απόφασή τους τις λεπτομέρειες και τα τεχνικά ζητήματα του προγράμματος, φορέας
υλοποίησης του οποίου ορίζεται η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και
Αυτοδιοίκησης.
·
Περιορίζεται η αστική ευθύνη των
προσώπων που διορίζονται με διοικητική πράξη στην προσωρινή διοίκηση προνοιακών
φορέων σε πράξεις ή παραλείψεις που τελούνται με δόλο ή βαρεία αμέλεια, ενώ δεν
υπέχουν αλληλέγγυα ευθύνη με τον προνοιακό φορέα για οφειλές του προς το
Δημόσιο ή τον e-ΕΦΚΑ, που δημιουργήθηκαν, πριν αναλάβουν την προσωρινή διοίκηση
του φορέα. Με τον τρόπο αυτό, προστατεύονται τα μέλη των προσωρινών διοικήσεων
από καταχρηστικές αγωγές.
·
Τέλος, προβλέπεται ότι οι προνοιακοί
φορείς που υπάγονται σε σχέδια εξυγίανσης μπορούν να ρυθμίζουν τις οφειλές τους
προς τον e-ΕΦΚΑ κατά τρόπο αντίστοιχο με αυτόν που ισχύει για τις οφειλές προς
το Δημόσιο, με δυνατότητα για διαγραφή προσθέτων τελών και προσαυξήσεων σε
περίπτωση που τηρηθεί πλήρως η ρύθμιση. Όπως επισημαίνεται, η μη ύπαρξη αυτής
της δυνατότητας, μέχρι τώρα, απέτρεπε τους προνοιακούς φορείς που
αντιμετώπιζαν οικονομικά προβλήματα από το να προχωρήσουν σε διαδικασία
εξυγίανσης, με αποτέλεσμα να διαιωνίζονται τα προβλήματα και να αντιμετωπίζουν
κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας τους με διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης.
Για την Δ.Ε.Ε.Π ΝΔ ΦΩΚΙΔΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου