Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΑΠΟ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΙΤΕΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ

Η πολεοδομία του δήμου Δελφών, παρ όλο που οι ενδιαφερόμενοι έχουν υποβάλει τα δικαιολογητικά που τους έχουν ζητηθεί, δεν έχει προβεί εδώ και τρία (3) χρόνια σε καμία διορθωτική πράξη εφαρμογής σε οικόπεδα που βρίσκονται στο σχέδιο πόλεως Ιτέας. Το αποτέλεσμα είναι εκατοντάδες συμπολιτών μας, ιδιοκτήτες οικοπέδων που έχουν οικοδομηθεί, να ταλαιπωρούνται και να μην μπορούν να προβούν σε καμία πράξη, (μεταβίβαση, δωρεάν παροχή στα παιδιά τους, κλπ). 
Πρέπει η προϊσταμένη και οι υπεύθυνοι υπάλληλοι να γνωρίζουν, και το γνωρίζουν,  πως ρητά με με το νόμο 3242/2004, Φ.Ε.Κ.102/Α’/24-5-2004 και την ΔΙΣΚΠΟ/Φ.17/ΟΙΚ/1309 7/11/ 2004 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης προβλέπετε, καταβολή πλήρους αποζημίωσης σε περίπτωση υπέρβασης προθεσμιών από την διοίκηση. 
Ήδη οι πολίτες έχουν αρχίσει να συντονίζονται μεταξύ τους για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα νομικά. 
Το «Βήμα της Ιτέας» υπόσχεται να τους βοηθήσει με τη δημοσίευση των καταγγελιών και ότι άλλο χρειαστούν. 
Ο πολιτικός προϊστάμενος της πολεοδομίας, ο  Δήμαρχος, που είναι και πολιτικός μηχανικός γιατί παρακολουθεί το θέμα μα απάθεια ?
Διαβάστε την απόφαση του Υπουργείου, τι προβλέπετε, τα δικαιώματα των πολιτων για αποζημίωση και ποινική δίωξη των υπευθύνων.
Αρ. Πρωτ./Φ.17/ΟΙΚ/13097/7/11/ 2004
ΘΕΜΑ: Προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών από την
Διοίκηση,

Το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (Γενική
Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης) στο πλαίσιο των
προσπαθειών του για τη βελτίωση των διοικητικών διαδικασιών προχώρησε στη
θεσμοθέτηση νέων διατάξεων (με το ν.3242/2004, Φ.Ε.Κ.102/Α’/24-5-2004), με
στόχο την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του πολίτη στις
καθημερινές συναλλαγές του με τη Διοίκηση.
Με τις νέες διατάξεις, αφενός συμπληρώνονται ή αντικαθίστανται ρυθμίσεις
που αφορούν προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών και αφετέρου
θεσμοθετείται για πρώτη φορά το δικαίωμα του πολίτη για πλήρη αποζημίωση από
τη Διοίκηση, όταν ζημιώνεται από την καθυστέρηση διεκπεραίωσης της υπόθεσής
του.
Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η αποτελεσματικότερη λειτουργία των
δημοσίων υπηρεσιών και η ανταπόκριση του στελεχιακού δυναμικού τους στις
αυξημένες προσδοκίες και τα νέα πρότυπα διοίκησης, που απορρέουν από την
απαίτηση της κοινωνίας η διοίκηση να λειτουργεί άμεσα, ουσιαστικά και αξιόπιστα,
ενώ εμπεδώνεται αντίστοιχα η εμπιστοσύνη των πολιτών στην επάρκεια και τη
νομιμοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών.
Προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών
(ν.3242/2004) σελ. 2
Σε σχέση με τις νέες ρυθμίσεις παραθέτουμε ειδικότερα, για ενημέρωσή σας,
τις ακόλουθες επισημάνσεις:
Α΄ : ΤΟ ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 και 7 του ν.3242/2004 (ΦΕΚ 102
Α’/24.5.2004), με τα οποία αντικαθίστανται, τροποποιούνται ή συμπληρώνονται οι
διατάξεις των άρθρων 4, 6 και 10 του ν.2690/99 καθώς και του άρθρου 5 του
ν.1943/91, καθορίζονται τα εξής :
Άρθρο 6
Διεκπεραίωση υποθέσεων από τη Διοίκηση
α) Προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων
Για τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες, τους
οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου
τίθεται ο γενικός κανόνας, όλες οι ως άνω υπηρεσίες να απαντούν σε αιτήματα
πολιτών και να διεκπεραιώνουν τις σχετικές υποθέσεις μέσα στην προθεσμία των
πενήντα (50) ημερών, κατ’ ανώτατο όριο, εφόσον από ειδικές διατάξεις δεν
προβλέπονται μικρότερες προθεσμίες. Όταν για τη διεκπεραίωση μιας υπόθεσης
απαιτείται η υποβολή δικαιολογητικών, πιστοποιητικών ή στοιχείων, η προθεσμία
αρχίζει από την υποβολή ή συγκέντρωση του συνόλου των στοιχείων αυτών.
Σε περιπτώσεις που ορισμένες υπηρεσίες κρίνουν ότι υπάρχει ανάγκη ορισμού
μεγαλύτερης προθεσμίας για τη διεκπεραίωση υποθέσεων αρμοδιότητάς τους, που
λόγω του αντικειμένου τους δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν εντός της
προαναφερόμενης προθεσμίας, θα πρέπει να προωθήσουν άμεσα την έκδοση κοινής
απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και
του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, εξηγώντας τους ειδικούς λόγους που
επιβάλλουν μεγαλύτερη προθεσμία.
Το σχέδιο της εν λόγω κοινής υπουργικής απόφασης θα πρέπει να υποβληθεί
στην υπηρεσία μας το συντομότερο δυνατόν, δεδομένου ότι από τη δημοσίευση
του νόμου 3242/04 (ΦΕΚ 102 Α’/24.5.2004) παύουν να ισχύουν οι κοινές
υπουργικές αποφάσεις που καθόριζαν μεγαλύτερες προθεσμίες για τη
διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών.
Στο εν λόγω σχέδιο θα πρέπει επίσης να αναφέρονται συνοπτικώς οι ειδικοί
λόγοι που επιβάλλουν τον ορισμό μεγαλύτερης προθεσμίας διεκπεραίωσης
υποθέσεων των πολιτών.
Προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών
(ν.3242/2004) σελ. 3
β) Αιτιολόγηση για αδυναμία διεκπεραίωσης υπόθεσης
Εάν κάποια υπόθεση δεν μπορεί να διεκπεραιωθεί στην κατά περίπτωση
προβλεπόμενη προθεσμία, λόγω αντικειμενικής και ειδικά αιτιολογημένης
αδυναμίας, η υπηρεσία οφείλει, μέσα σε πέντε (5) τουλάχιστον ημέρες πριν από την
εκπνοή της προθεσμίας αυτής, να γνωστοποιήσει εγγράφως στον αιτούντα τους
λόγους της καθυστέρησης, τον υπάλληλο που έχει αναλάβει την υπόθεση, τον αριθμό
τηλεφώνου του για την παροχή πληροφοριών και κάθε άλλη χρήσιμη πληροφορία.
γ) Χορήγηση απόδειξης παραλαβής στον αιτούντα
Η υπηρεσία στην οποία υποβάλλεται η αίτηση πρέπει να χορηγεί στον ενδιαφερόμενο
απόδειξη παραλαβής, όπου θα περιλαμβάνονται: ο οικείος αριθμός πρωτοκόλλου,
η προθεσμία εντός της οποίας υφίσταται υποχρέωση διεκπεραίωσης της
υπόθεσής του, καθώς και η ενημέρωσή του για τη δυνατότητα καταβολής
αποζημίωσης, σε περίπτωση υπέρβασης των χρονικών ορίων, σύμφωνα με τις
ισχύουσες διατάξεις.
Συνεπώς, οι οργανικές μονάδες που τηρούν το πρωτόκολλο των εισερχομένων
εγγράφων των υπηρεσιών είναι απαραίτητο να συνεργάζονται ενδοϋπηρεσιακά με τις
καθ’ ύλην αρμόδιες μονάδες της υπηρεσίας τους, προκειμένου η ενημέρωση και
πληροφόρηση του πολίτη για τα ανωτέρω θέματα να είναι πλήρης και έγκαιρη.
Κατά τα λοιπά, οι διατάξεις του άρθρου 12 του ν.2690/99 (ΦΕΚ 45 / Α’/ 9.3.1999)
«Τήρηση πρωτοκόλλου υπηρεσίας - Χορήγηση βεβαίωσης για την καταχώριση
εγγράφου», εξακολουθούν να ισχύουν παράλληλα.
δ) Μη ισχύς προθεσμιών
Οι προθεσμίες για τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών, όπως αυτές
αναφέρονται ανωτέρω, δεν ισχύουν στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) για αναγνώριση απαιτήσεων κατά του Δημοσίου, εφόσον υφίσταται σχετική
εκκρεμής δίκη, και
β) όπου απαιτείται εμφάνιση του ενδιαφερομένου ενώπιον συλλογικού οργάνου και η
μη προσέλευσή του οφείλεται σε υποκειμενικούς ή αντικειμενικούς λόγους.
Συνεπώς, με την παρούσα διάταξη καταργείται η παρ. 5 του άρθρου 5 του ν.1943/91
(Φ.Ε.Κ 50/Α΄/91).
ε) Υπέρβαση προθεσμιών
Υπέρβαση των προθεσμιών για τη διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών, όπως
αυτές αναφέρονται ανωτέρω, συγχωρείται σε περίπτωση ανώτερης βίας καθώς και
όταν ο ενδιαφερόμενος επικαλείται τη συνδρομή γεγονότων γνωστών στην
υπηρεσία (π.χ. σε περίπτωση παγετού, κωλύματος συγκοινωνιών λόγω απεργίας,
διαδήλωσης κλπ.).
Προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών
(ν.3242/2004) σελ. 4
Β΄: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ.
Άρθρο 7
Αποζημίωση πολιτών για τη μη τήρηση προθεσμιών διεκπεραίωσης υποθέσεων
από τη διοίκηση
Καταβολή πλήρους αποζημίωσης σε περίπτωση υπέρβασης προθεσμιών
Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, καθιερώνεται η καταβολή πλήρους
αποζημίωσης από τον οικείο φορέα στους πολίτες, σε περίπτωση μη τήρησης των
ισχυουσών προθεσμιών και καταργείται η έννοια της καταβολής χρηματικού ποσού
καθώς και το όριο του ύψους αυτού.
Επισημαίνεται ότι η εφαρμογή των διατάξεων για πλήρη αποζημίωση από τις
επιτροπές του άρθρου δεύτερου του ν.2690/99, θα ισχύσει για τις αιτήσεις που έχουν
υποβληθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, μετά την 24.5.2004, ημερομηνία δημοσίευσης
και ισχύος του ν.3242/2004.
Η αποζημίωση αυτή αφαιρείται από το τυχόν μεταγενεστέρως, επιδικαζόμενο ποσό
εφόσον γίνει δεκτή από το αρμόδιο δικαστήριο σχετική αγωγική απαίτηση κατά τις,
περί αστικής ευθύνης, διατάξεις.
Καθορισμός ύψους αποζημίωσης
Για τον καθορισμό του ύψους της καταβλητέας πλήρους αποζημίωσης, οι αρμόδιες
Επιτροπές θα λαμβάνουν υπόψη ως κριτήρια ιδίως: το μέγεθος της περιουσιακής
ζημίας και της ηθικής βλάβης που προκλήθηκε από την καθυστέρηση, τις συνθήκες
στις οποίες οφείλεται η καθυστέρηση και το τυχόν υφιστάμενο σχετικό πόρισμα
του Συνηγόρου του Πολίτη.
Συνεπώς, οι Επιτροπές, κατά τη διάρκεια εξέτασης των υποθέσεών τους, οφείλουν να
επικοινωνούν και να συνεργάζονται με τον Συνήγορο του Πολίτη, προκειμένου να
διαπιστώνουν την ύπαρξη σχετικού πορίσματος, εφόσον αυτό δεν προσκομίζεται από
τον πολίτη, αλλά δηλώνει ότι είχε προσφύγει στο Συνήγορο του Πολίτη.
Έκδοση αποφάσεων των Επιτροπών
Η σχετική απόφαση της Επιτροπής για την καταβολή ή μη πλήρους αποζημίωσης,
εκδίδεται μέσα σε δύο μήνες από την υποβολή της σχετικής αίτησης, χωρίς όμως η
εν λόγω προθεσμία να είναι αποκλειστική. Η καταβολή της αποζημίωσης στον
αιτούντα γίνεται μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης αυτής στην
αρμόδια υπηρεσία.
Για την τήρηση της προαναφερόμενης προθεσμίας καταβολής πλήρους αποζημίωσης
στους πολίτες, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους παρακαλείται να κοινοποιήσει
τις ισχύουσες διατάξεις σε όλες τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε)
που εποπτεύει.
Προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών
(ν.3242/2004) σελ. 5
Για την καλύτερη εξυπηρέτησή σας και προκειμένου να αρθούν πιθανές
συγχύσεις σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο, σας επισυνάπτουμε άτυπη κωδικοποίηση
των ισχυουσών διατάξεων, που αφορούν στη διεκπεραίωση υποθέσεων από την
Διοίκηση.
Γ΄ : ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
Προκειμένου να γίνει γνωστή η εγκύκλιος, παρακαλούμε τις Διευθύνσεις
Διοικητικού των Υπουργείων καθώς και τις Διευθύνσεις Διοίκησης των Περιφερειών,
να προβούν στις ανάλογες ενέργειες κοινοποίησής της στους φορείς του δημόσιου
τομέα που εποπτεύουν και στους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού της γεωγραφικής περιοχής
της Περιφέρειας. Επίσης, παρακαλούνται να γνωστοποιήσουν στα στελέχη των
υπηρεσιών τους, στους Προέδρους και τα μέλη των Ειδικών Επιτροπών και στους
πολίτες την έκδοση της εγκυκλίου, καθώς και την καταχώρησή της στις ηλεκτρονικές
διευθύνσεις που παραθέτουμε.
Επίσης, σας πληροφορούμε ότι η Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους – Πολίτη της
Γ.Γ.Δ.Δ. & Η.Δ., έχει ολοκληρώσει την κωδικοποίηση των διατάξεων που αφορούν
σε ειδικές προθεσμίες διεκπεραίωσης διοικητικών υποθέσεων, ώστε να ασκείται
αποτελεσματικότερα, από τους πολίτες, το δικαίωμα του ελέγχου εφαρμογής της
νομοθεσίας.
Σας γνωρίζουμε ότι η εγκύκλιος έχει καταχωρηθεί στους ιστοχώρους
www.kep.gov.gr, www.gspa.gr, www.ep-politeia.gr ενώ την κωδικοποίηση των
ισχυουσών διατάξεων μπορείτε να πληροφορηθείτε από τον ιστοχώρο της υπηρεσίας
μας www.gspa.gr.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: