Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος
(η ιστορία ίσως δεν είναι άγνωστη, δεν πρέπει όμως να λησμονείται…)
« Κε διοικητά σας ενημερώνω, αν και το γνωρίζετε ήδη, ότι οι Τούρκοι παραβιάζουν επανειλημμένως τον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδος, εισέρχονται χωρίς άδεια και χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσεως στο FIR Αθηνών και πραγματοποιούν χαμηλές διελεύσεις πάνω από τα νησιά μας.
Σας δηλώνω ότι έχω δώσει εντολή στις μοίρες αναχαίτισης, ότι αύριο το πρωί αν το επαναλάβουν θα τους καταρρίψω!
Η εντολή ισχύει από το πρώτο φως της ημέρας και είναι πάγια.
Καλημέρα σας…»
Το δραματικό-και ιστορικό- τηλεφώνημα έδινε στις 8 Νοεμβρίου του 1967 από το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας στην Λάρισα, στο στρατηγείο του ΝΑΤΟ στην Νάπολη.
Στην μια άκρη της γραμμής ο αντιπτέραρχος Ιωάννης Αναγνωστόπουλος αρχηγός ΑΤΑ και στην άλλη ο επί κεφαλης την ατλαντικής συμμαχίας νοτιοανατολικής Ευρώπης ο πτέραρχος Σουόφορντ.
Στα επόμενα λεπτά σήμανε συναγερμός…
Ο Έλληνας πτέραρχος δεν ήταν τυχαίος.
Ήρωας του πολέμου και μάλιστα ο πιλότος που στις 29 Οκτωβρίου του 1941 ενεπλάκη πάνω από την Βεγγάζη σε αερομαχία με τέσσερα γερμανικά καταδιωκτικά και κατέρριψε το ένα που έπεσε φλεγόμενο στην θάλασσα.
Ήταν ορμητικός, αποφασιστικός,
είχε κάρδια και πάνω απ όλα πατριώτης.Βλέποντας στα ραντάρ την επαναλαμβανόμενη τουρκική προκλητικότητα, πήρε ως ηγέτης την μεγάλη απόφαση σηκώνοντας στους ώμους του την ελληνική αξιοπρέπεια.
Παρέκαμψε τον αρχηγό του, αντιπτέραρχο Γεώργιο Αντωνάκο και επικοινώνησε αρχικά με το στρατηγείο του ΝΑΤΟ στην Σμύρνη.
Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ
Παρά τις προσπάθειες του όμως ο Αμερικανός διοικητής, δεν βγήκε καν στο τηλέφωνο αρνούμενος να συνομιλήσει μαζί τους και οι υπασπιστές του έβρισκαν χίλιες δυο δικαιολογίες για να τον αποφύγουν.
Τότε τηλεφώνησε στη Νάπολη και έστειλε το τελεσίγραφο.
Στο μεταξύ οι πιλότοι των μαχητικών που ήταν προγραμματισμένοι να πετάξουν την επόμενη μέρα, ήταν ενημερωμένοι και έτοιμοι να πράξουν το καθήκον τους.
Οι επόμενες ώρες ήταν δραματικές.
Η πολιτική ηγεσία (η χούντα των συνταγματαρχών δηλαδή), και η στρατιωτική ηγεσία προσπαθούσαν να βρουν τρόπο να εξομαλύνουν την κατάσταση και να… λύσουν το «πρόβλημα» που είχε δημιουργηθεί.
Ο Αναγνωστόπουλος όμως ήταν ανένδοτος.
Έτσι αργά το βράδυ, στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Λάρισας προσγειώθηκε ένα αεροπλάνο, στο οποίο επέβαινε ο Αμερικανός διοικητής από την Σμύρνη πτέραρχος Τίπτον, που λίγες ώρες νωρίτερα, είχε αρνηθεί καν να μιλήσει με τον Έλληνα ανώτατο αξιωματικό.
Μετά από διαβουλεύσεις ο Νατοϊκός διοικητής, υποσχέθηκε ότι οι τουρκικές παραβιάσεις θα σταματήσουν και οι παράνομες πτήσεις μέσα στον ελληνικό εναέριο χώρο δεν θα συνεχιστούν.
Φυσικά κάτι τέτοιο δεν έγινε.
Αντίθετα ο γενναίος πτέραρχος λίγες μέρες αργότερα και συγκεκριμένα στις 15 Δεκεμβρίου αποστρατεύτηκε και όχι μόνο αυτό, αλλά ετεθη σε κατ οίκον περιορισμό με αυστηρή αστυνομική φρούρηση!
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΙΘΕΡΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ
Ο Ιωάννης Αναγνωστόπουλος γεννήθηκε το 1917 στην Αθήνα .
Εισήχθη στη Σχολή Ικάρων και αποφοίτησε με τον βαθμό του ανθυποσμηναγού το 1940, λίγους μήνες πριν από την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου.
Τον Μάρτιο του 1941 πραγματοποίησε αποστολή για αναγνωριστικές πτήσεις.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε για το ελληνικό στρατηγείο συνέβαλλαν ώστε να οργανωθεί αποτελεσματικά η άμυνα του στρατού και να αποκρουστεί η ιταλική εαρινή επίθεση….
Μετά την έναρξη της γερμανικής εισβολής διέφυγε στη Μέση Ανατολή και εντάχθηκε στη 335 μοίρα διώξεως ως κυβερνήτης αεροσκάφους Χάρικέιν….
Η πολεμική του δράση είχε ηρωικές, αλλά και μαρτυρικές στιγμές.
Στις 3 Νοεμβρίου 1942 βρισκόταν σε συμμαχική αποστολή και πολυβολούσε από χαμηλό ύψος φάλαγγα γερμανικών οχημάτων.
Το αεροσκάφος του χτυπήθηκε από αντιαεροπορικά πυρά και έπιασε φωτιά. Ο νεαρός πιλότος αναγκάστηκε να προσθαλασσωθεί σε μια περιοχή πίσω από τις γραμμές του γερμανικού στρατού. Ο έλληνας ανθυποσμηναγός αιχμαλωτίστηκε από τους Ιταλούς, οι οποίοι τον βασάνισαν.
Μέσω Βεγγάζης και Τρίπολης μεταφέρθηκε σε ιταλικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην πόλη Σουλμόνα στην ανατολική Ιταλία.
Εκεί παρέμεινε 10 μήνες και ως γνώστης της ιταλικής γλώσσας, έγινε μεταφραστής….
Την 9η Σεπτεμβρίου 1943, ημέρα της επίσημης παράδοσης, κατάφερε να αποδράσει, περπατούσε για 50 ολόκληρες μέρες και στις 26 Οκτωβρίου πέρασε τον ποταμό Σάκρο και παραδόθηκε στις συμμαχικές δυνάμεις. Αμέσως μετά επέστρεψε στην Αίγυπτο όπου εντάχθηκε στη 336 μοίρα και έγινε κυβερνήτης βρετανικού Σπίτ Φάιερ. Συμμετείχε ενεργά σε όλες τις αποστολές της μοίρας στη Μέση Ανατολή στην Ιταλία, στη Βαλκανική και αργότερα, το 1945, εναντίον των γερμανοκρατούμενων νησιών στα Δωδεκάνησα.
Μετά το τέλος του πολέμου εκπαιδεύτηκε στη ΡΑΦ.
Ο Αναγνωστόπουλος έγινε ο πρώτος έλληνας αεροπόρος που εκπαιδεύτηκε στη προσβολή επίγειων στόχων με πυραύλους….
Όταν τελείωσε ο εμφύλιος πήγε για εκπαίδευση στις ΗΠΑ με άλλους 4 συναδέλφους του, ενώ συμμετείχε και στον πόλεμο της Κορέας στις επιχειρήσεις του 13ου ελληνικού σμήνους.
Αμέσως μετά υπηρέτησε σε διάφορες θέσεις και έφτασε ως τον βαθμό του αρχηγού της τακτικής αεροπορίας, απ όπου αποστρατεύτηκε…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου