Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2013

ΔΙΟΔΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΡΟΜΟΙ... (ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ)

Εδώ και λίγους μήνες έχουν « αρχίσει » οι εργασίες κατασκευής των δύο τμημάτων του Αυτοκινητόδρομου Α/Δ ΠΑΘΕ στα τμήματα: από ΑΝΘΗΛΗ μέχρι ανισόπεδο κόμβο Ροδίτσας και από κόμβο ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ μέχρι ΡΑΧΕΣ. Ελπίζουμε ότι.. σε τέσσερα με πέντε χρόνια θα ολοκληρωθούν οι εργασίες !
Με την παρέμβασή μου αυτή δεν θα ασχοληθώ με το φαγοπότι εργολάβων κ.λπ. Έχουν γραφτεί τόσα πολλά που η επανάληψή τους δεν
προσφέρει τίποτε.





(Περιοχή στην βόρεια παράκαμψη της Στυλίδας)


Σκοπός μου είναι να επαναφέρω στην επικαιρότητα την ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ που είχε και έχει ο φορέας του Α/Δ ΠΑΘΕ για την κατασκευή παράδρομων παράλληλων, ει δυνατόν, προς τον κύριο άξονα και σε όλο το μήκος του κλειστού Α/Δ, εκτός οικισμών και πόλεων.

Οι υπεύθυνοι του έργου (αναφέρομαι στον επικεφαλής του Α/Δ ΠΑΘΕ, τους τεχνικούς που επιβλέπουν την κατασκευή του Α/Δ (ΤΟΕ), τους επιβλέποντες την κατασκευή στα όρια του νομού Μηχανικούς, την επιτροπή παραλαβής του έργου και φυσικά το μελετητή) είχαν την υποχρέωση να κατασκευάσουν Α/Δ ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Αντ΄ αυτού κατασκεύασαν αυτό που βλέπουμε, φυσικά με το αζημίωτο (1).

Μέσα στις συμβατικές τους, λοιπόν, υποχρεώσεις είναι και η κατασκευή των παράδρομων. Οι παράδρομοι σχεδιάζονται και γίνονται εκτός κατοικουμένων περιοχών (χωριών, πόλεων κλπ ) και ικανοποιούν τις ανάγκες των πληθυσμών που ζουν και δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή του Α/Δ, ώστε να μετακινούνται από τη μια πλευρά στην άλλη με παράλληλη κατασκευή ανισόπεδων ή υπόγειων διαβάσεων ανά 2,5 - 3.0 χιλιόμετρα.

Με τον τρόπο όμως που κατασκευάστηκε ο Α/Δ ΠΑΘΕ τα προβλήματα είναι πολλά: έλλειψη ολοκληρωμένου δικτύου παράδρομων, προβλήματα στην υδραυλική συμπεριφορά των περιοχών, από τις οποίες διέρχεται ο Α/Δ. (πλημμυρικά φαινόμενα απειλούν οικισμούς και καλλιέργειες πχ, Άγιος Κωνσταντίνος, Καμένα Βούρλα, Στυλίδα κ.λπ). Επιπρόσθετα η επικοινωνία της πανίδας από την μια πλευρά στην άλλη του Α/Δ ΠΑΘΕ έχει διακοπεί.

ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ 

Οι Ελλείψεις που παρατηρούνται οφείλονται στην αποικιακού τύπου σύμβαση παραχώρησης του ΣΟΥΦΛΙΑ με την ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ, στην οποία έχει ανατεθεί η συντήρηση και η εκμετάλλευση του Α/Δ ( διόδια κ/λπ ). 

Η σύμβαση προβλέπει:

Στην είσοδο και έξοδο του Α/Δ ΠΑΘΕ θα καταβάλλονται διόδια. Επομένως για αναφερθούμε ειδικότερα στην περιοχή μας, θα υπάρξουν νέα διόδια στην είσοδο και έξοδο των κόμβων: Μαρτίνου, Μαλεσίνας, Αταλάντης, Λιβανατών, Αρκίτσας, Αγίου Κωνσταντίνου, Μώλου, Μπράλου, Λαμίας, Στυλίδας, Ράχεων, Γλύφας κ. λπ.

Με δεδομένο ότι η εταιρία Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ θα επιχειρήσει να τοποθετήσει τα νέα διόδια κατά μήκος του Α/Δ ΠΑΘΕ, οι οδηγοί, για να αποφύγουν τα διόδια, θα υποχρεωθούν να κινούνται σε υφιστάμενους επαρχιακούς δρόμους, όπως συνέβη στην περίπτωση της Τραγάνας, Κουμαριτσίου, Χαλκίδας - Αγίου Στεφάνου. Το ίδιο θα συμβεί στην περίπτωση της Στυλίδας και της παραλίας των Ράχεων.

Ειδικότερα στην περίπτωση της Στυλίδας τα προβλήματα θα είναι πιο πολλά, αφού έχει χαρακτηριστεί ως παράδρομος ο επαρχιακός δρόμος Λαμίας - Στυλίδας, όπου το κυκλοφοριακό φορτίο είναι ήδη μεγάλο.

Ειδικότερα με την τοποθέτηση των ΔΙΟΔΙΩΝ στη Θέση Μαυρομαντήλα (περιοχή ΒΙΠΕ ), όλα τα αυτοκίνητα που κινούνται από Λαμία κ.λπ προς ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑ, για να αποφύγουν το κόστος των διοδίων, θα χρησιμοποιούν τον επαρχιακό δρόμο και θα διέρχονται μέσα από τις πόλεις ( Στυλίδα, Ράχες).

Η κυκλοφορία των αυτοκινήτων (νταλίκες, φορτηγά, επιβατικά κ.λπ), θα είναι μεγάλη, το περιβάλλον θα διαταραχτεί ανεπανόρθωτα (θόρυβοι, καυσαέρια κ.λπ) και η ζωή των ανθρώπων στις περιοχές αυτές θα υποβαθμιστεί τραγικά.. Τρανή απόδειξη η περίπτωση της Τραγάνας και του Κουμαριτσίου και όχι μόνο.

Η πόλη της Στυλίδας θα αποκοπεί οριστικά από το φυσικό της περιβάλλον που είναι η θάλασσα.

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ, ΟΙ ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΙ ΚΟΜΒΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΔΡΟΜΟΙ 

Η Εταιρεία του Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ Α. Ε αξιοποιώντας την αποικιακού τύπου σύμβαση ΣΟΥΦΛΙΑ έχει εξασφαλίσει την παραχώρηση του δικαιώματος είσπραξης διοδίων για τριάντα χρόνια. Με τις δυνατότητες που της παρέχει η σύμβαση έχει παρέμβει με τον τρόπο της και οι υπεύθυνοι του Α/ Δ ΠΑΘΕ ( όργανα της εταιρείας) οδήγησαν τον Α/Δ σε αυτή την κατάσταση, με προδιαγραφές που δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών δικτύων, χωρίς παράδρομους, κόμβους επικοινωνίας κ.λπ.

Να δώσουμε ένα παράδειγμα για τις μεθόδους και τα μέσα που διαθέτει η ΕΤΑΙΡΕΙΑ του Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.

Όπως είναι πανελληνίως γνωστό ο Δήμαρχος Στυλίδας στις αρχές του 2010 ξηλώνοντας τις μπάρες λίγο πριν τα διόδια της Πελασγίας, απαίτησε την κατασκευή παράδρομου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους κατοίκους της περιοχής (Πελασγία, Βαθύκoιλο, Γλύφα ) να χρησιμοποιούν τον Α/Δ ΠΑΘΕ χωρίς να πληρώνουν διόδια. 

Μετά από την κινητοποίηση αυτή του Δημάρχου και των κατοίκων, η εταιρεία υποχρεώθηκε και εφοδίασε με κάρτες απεριόριστων διαδρομών τους κατοίκους της περιοχής. Οι υπεύθυνοι του Α/Δ ΠΑΘΕ υποχρεώθηκαν επίσης να επαναδη-μοπρατήσουν2 το τμήμα του παράδρομου που ζητούσε ο Δήμαρχος και οι κάτοικοι της περιοχής. Η κατασκευή του έργου ανατέθηκε στην εταιρία ΚΑΛΤΣΑΣ η οποία εγκαταστάθηκε και άρχισε την κατασκευή του παράδρομου. Μέχρις εδώ όλα καλά. 

Όμως η εταιρία Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε, με το ξεκίνημα της κατασκευής του παράδρομου, άρχισε τις παρεμβάσεις με προσφυγές κ.λ.π, με στόχο τη ματαίωση της κατασκευής του ισχυριζόμενη παραλείψεις στην ανάθεση, τη λήξη ισχύος των περιβαλλοντικών όρων κ.λπ).

Στο χώρο αυτόν η Εταιρεία Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε έχει το πάνω χέρι. Έχει με το μέρος της το δαιδαλωδώς πολύπλοκο, σχεδόν αξεπέραστο νομικό πλαίσιο, με βάση το οποίο οι υπηρεσιακοί παράγοντες που σχετίζονται με το θέμα αυτό μπορούν να « παίξουν παιγνίδι χωρίς τέλος ». Έτσι έχουν το δικαίωμα να απαντήσουν σε έξι μήνες.' Δυο μέρες πριν από την εκπνοή του χρόνου αυτού ζητούν συνήθως να προσκομιστεί κάποιο έγγραφο π.χ γνωμάτευση κάποιας Υπηρεσίας: Το έγγραφο το στέλνουν σε δώδεκα… υπηρεσίες για γνωμάτευση. Αν ( συνήθως αυτό συμβαίνει) τύχει και δεν τους ενοχλήσει κανείς, το αίτημά σου απορρίπτεται σιωπηρώς!) Αν παρ΄ όλα αυτά κάτι εγκριθεί, πρέπει να συνεδριάσει το Ειδικό Συμβούλιο και πάει λέγοντας. 

Η Εταιρεία Α/Δ Αιγαίου ΑΕ, λοιπόν, κάνοντας χρήση όλων αυτών των χρονοβόρων τερτιπιών επιτυγχάνει αυτό που επιδιώκει. Για παράδειγμα το ελάχιστο έργο του παράδρομου της ΣΤΥΛΙΔΑΣ έμπλεξε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και η κατασκευή του σταμάτησε. 

ΠΑΝΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΣΕ λιγότερο από δέκα μήνες για να ολοκληρωθεί βρίσκεται ημιτελής. Σε λιγότερο από οκτώ μήνες από σήμερα θα παύσει να ισχύει η σύμβαση και το έργο θα ματαιωθεί (2)

ΟΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΣΤΥΛΙΔΑΣ

Για την πράξη του αυτή (ξήλωμα της μπάρας) και για να μην επαναληφθεί παρόμοια πράξη, άρχισαν τις διώξεις κατά του Δημάρχου, ο οποίος τόλμησε να σηκώσει ανάστημα σε μια αποικιοκρατική ΓΑΛΛΙΚΗ εταιρεία που ακούει στο όνομα Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε και η οποία έχει στα χέρια την αποικιακού τύπου σύμβαση ΣΟΥΦΛΙΑ. Τη σύμβαση αυτή δεν μπορεί να την αλλάξει ΚΑΝΕΝΑΣ. ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ κατά γράμμα, τα διόδια θα γίνουν εκεί που Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ θα αποφασίσει. 

Ο Δήμαρχος κατηγορήθηκε ότι έφθειρε δημόσια περιουσία (ξήλωσε τη μπάρα και έβαλε σε κίνδυνο τη ζωή των ανθρώπων και των οχημάτων που κινούνται στο ρεύμα προς ΑΘΗΝΑ !!! ).

Εδώ όμως είναι σκόπιμο να δείξουμε τον παραλογισμό και την υποκρισία του πράγματος, αποκαλύπτοντας τις πραγματικές προθέσεις της εταιρείας και όσων συνέπραξαν και συμπράττουν μαζί της. 

Οι υπεύθυνοι της επίβλεψης του Α/Δ ΠΑΘΕ και της Εταιρείας δεν ενοχλούνται από τα συχνά ξηλώματα στις μπάρες σε όλο το μήκος του Α/Δ ΠΑΘΕ ( πχ 90ο χιλιόμετρο ). Οι παραβιάσεις αυτές δεν ενοχλούν, εφόσον τα αυτοκίνητα δεν μπορούν να πάνε πουθενά αλλού,' είναι υποχρεωμένα να κινηθούν μέσα στον Α/Δ.

Και να μιλήσουμε ειδικότερα για την περιοχή μας. Τρανή απόδειξη αποτελεί η περίπτωση του ΜΟΤΕΛ ΠΑΣΙΑΚΟΥ στο 212 χιλιόμετρο προς ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Εκεί ξηλώθηκαν οι μπάρες, κατασκευάστηκε είσοδος για τα οχήματα σε θέση που υπήρχε παράδρομος και μετατοπίστηκε ο παράδρομος περιμετρικά του οικοπέδου ΠΑΣΙΑΚΟΥ. Με τον τρόπο αυτό δόθηκε η δυνατότητα πρόσβασης των αυτοκινήτων (λεωφορεία που μεταφέρουν κόσμο προς τη Βόρεια Ελλάδα, ΙΧ αυτοκίνητα κ.λπ. Η θέση είναι κατάλληλη για μια στάση των επιβατών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται). 

Το ξήλωμα της μπάρας, η κατάργηση του παράδρομου και η μεταφορά του περιμετρικά του οικοπέδου ΠΑΣΙΑΚΟΥ, απαιτούσε έγκριση από ψηλά (ΠΑΘΕ) και αποδοχή από τοπικούς υπηρεσιακούς παράγοντες (Νομάρχης, τεχνικές Υπηρεσίες, Πολεοδομίες κλπ). Βεβαίως όλα αυτά έγιναν παράνομα χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες κλπ αποφάσεις.

(Σχέδιο τροποποίησης του παράδρομου από τον υπεύθυνο του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ)

Αυτό δεν ενοχλεί τους υπευθύνους του Α/Δ ΠΑΘΕ ούτε φυσικά και την Εταιρεία3. Όμως τα αυτοκίνητα δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον παράδρομο, αφού μετατοπίστηκε και εμποδίζεται η κυκλοφορία σε όσα οχήματα κάνουν στάση στου ΠΑΣΙΑΚΟΥ. Όλα μπαίνουν στο μαντρί της εταιρείας, πιο κάτω τους περιμένει για άρμεγμα, δεν μπορούν να γλιτώσουν, ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ αδιαμαρτύρητα και αναπόδραστα.
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ ΤΩΡΑ; 

ΝΑΙ. Είναι η τελευταία και μοναδική δυνατότητα να επιβληθεί η κατασκευή των παράδρομων και των ανισόπεδων διαβάσεων. Να κατασκευαστεί για παράδειγμα ανισόπεδη διάβαση στο μνημείο του Λεωνίδα.

Αξίζει τον κόπο μια φορά όλοι οι Δημοτικοί Άρχοντες που βρίσκονται κατά μήκος του Α/Δ ΠΑΘΕ (ΣΤΥΛΙΔΑ, ΛΑΜΙΑ, ΜΩΛΟΣ, ΑΤΑΛΑΝΤΗ και όχι μόνο), με το λαό της περιοχής στο πλευρό τους, να κάνουν απόλυτα σαφές στους ιθύνοντες και τον κηδεμόνα τους, την ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α/Δ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ, ότι δεν πρόκειται να επιτραπεί η κατασκευή και η λειτουργία διοδίων σε καμία θέση του Α/Δ ΠΑΘΕ σε όλο το μήκος στα όρια του Νομού. ΔΕΝ χρειάζονται επισκέψεις και συζητήσεις με αυτούς που δημιούργησαν το πρόβλημα. Μία συνάντηση με τον Υπουργό και ανακοίνωση της απόφασής σας είναι αρκετή. ΑΝ ΔΕΝ ΓΙΝΟΥΝ ΟΙ ΠΑΡΑΔΡΟΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ, ΔΙΟΔΙΑ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ. ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ. ΔΕΝ ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. ΚΑΘΕ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΑΤΑΙΗ.

Ο Δήμαρχος Στυλίδας ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΚΛΕΤΣΟΣ να δώσει προθεσμία 15 ημερών για την τακτοποίηση του προβλήματος και να αφήσουν τα συμβούλια και τα παρασυμβούλια. Μετά τη 15η ημέρα να ανοίξουν πάλι οι μπάρες. ΜΟΝΟ ΕΤΣΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΑΥΤΟΙ. 

ΟΙ Δήμαρχοι Λαμίας, Μώλου, Αταλάντης και Στυλίδας έχουν την εμπειρία και πρέπει να δείξουν την αποφασιστικότητά τους. Αρκεί να το θελήσουν.

ΑΝ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΓΙΝΕΙ ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΠΟΤΕ 


Σπύρος Αντωνίου


Μεταλλειολόγος Μεταλλουργός
Μηχανικός ΕΜΠ - Μελετητής


............................................................Σημειώσεις................

1. Στη θέση αυτή, βόρεια παράκαμψη Στυλίδας, προβλεπόταν η κατασκευή τριών κοιλαδο- γεφυρών και δύο ορυγμάτων με μέγιστο ύψος πρανών εκσκαφής μέχρι 11m,

Τελικά έγινε, με ευθύνη του εκπροσώπου του Α/Δ ΠΑΘΕ και του μελετητή, μία γέφυρα και δύο λατομεία, με πρανή που φτάνουν τα 50m.

2. Απόφαση 3308/21-12-012 ( Γ. Γ. Δ. Έ - ΕΥΔΕ ) με την οποία εγκρίνεται η τέταρτη παράταση περαίωσης του έργου μέχρι 31 / 10 -13.

Στην απόφαση αυτή μπορούμε να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του έργου: 

-Δημοπρατείται 8 - 8 – 09. Ανάδοχος αναδεικνύεται η εταιρεία ΚΑΛΤΣΑΣ

-Στη συνέχεια αρχίζει και η περιπέτεια κατασκευής του έργου. Με διάφορα τερτίπια ο επιβλέπων την κατασκευή του παράδρομου κ. Τζουμάκας (ΠΑΘΕ ) καταφέρνει πάντοτε να μην ολοκληρώνεται το έργο στις προβλεπόμενες προθεσμίες. χρειάστηκαν μέχρι σήμερα τέσσερις παρατάσεις . Η κατασκευή του έργου διεκόπη .

- Στις 27- 4 - 12 ο φορέας του έργου Α/Δ ΠΑΘΕ ( κ. Τζουμάκας ) ζητάει από την ανάδοχο εταιρεία να υποβάλει νέα μελέτη σε εφαρμογή του Ν. 4014/2011. Επίσης δεν παραλείπει να ενημερώσει τον ανάδοχο ότι οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος είναι χρονοβόρες!!!!,

Με τούτα και με εκείνα σε οκτώ μήνες από σήμερα ( 31 – 10 – 2013 ) τελειώνει η προθεσμία περαίωσης του έργου και ο ΠΑΡΑΔΡΟΜΟΣ ΜΑΤΑΙΩΝΕΤΑΙ.

3. Στο σχέδιο φαίνεται η παράνομη κατασκευή του κόμβου σύνδεσης του ΜΟΤΕΛ ΠΑΣΙΑΚΟΥ με τον Α/Δ ΠΑΘΕ .Για να γίνει αυτό χρειάστηκε ο Φορέας του Α/Δ ΠΑΘΕ απόφαση με την οποία:

- Καταργεί τον υφιστάμενο παράδρομο που διέρχεται μπροστά από το ΜΟΤΕΛ ΠΑΣΙΑΚΟΣ ,ι τον μετακινεί και τον μεταφέρει περιμετρικά του οικοπέδου ΠΑΣΙΑΚΟΥ.

- Ξηλώνει τις μπάρες μπροστά από το ΜΟΤΕΛ ΠΑΣΙΑΚΟΥ και επιτρέπει την κατασκευή ΠΑΡΑΝΟΜΟΥ ΚΟΜΒΟΥ.
ΠΗΓΗ.LAMIA REPORT

Δεν υπάρχουν σχόλια: