Φρένο στο κίνημα «δεν πληρώνω» βάζει
απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίθηκε απολύτως νόμιμο το
πρόστιμο των 200 ευρώ που επιβάλλεται στους οδηγούς των οχημάτων που αρνούνται
να πληρώσουν διόδια.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας σε μια πιλοτική δίκη, απορρίπτοντας τη σχετική προσφυγή του δημάρχου Ωρωπού Ι. Οικονομάκου έκριναν ότι τα πρόστιμα που εισπράττονται διατίθενται τόσο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και για την κατασκευή και συντήρηση των έργων οδοποιίας. Ο κ. Οικονομάκος είχε προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση του προστίμου των 200 ευρώ που υποχρεώθηκε να πληρώσει, στις 19 Μαρτίου 2011, στα διόδια Αφιδνών, σηκώνοντας την μπάρα. Για την ενέργειά του αυτή του επιβλήθηκε μάλιστα πρόστιμο από την Αστυνομία για παράβαση του ΚΟΚ ύψους 200 ευρώ.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η επιβολή του προστίμου «θεσπίστηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος» συναπτόμενους με «την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων, την ασφάλεια και την λειτουργία των συγκοινωνιακών εγκαταστάσεων, αλλά και την προαγωγή της εμπιστοσύνης των πολιτών στην έννομη τάξη, που αποτελεί πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας και όχι όπως εσφαλμένα υποστηρίζεται, προς ικανοποίηση των συμφερόντων των ιδιωτικών φορέων, δοθέντος άλλωστε ότι αφ’ ενός κατά νόμο τα έσοδα από τα εισπραττόμενα πρόστιμα διατίθενται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και αφ’ ετέρου η θεσπιζόμενη με το άρθρο 17 του ν. 3920/2011 ρύθμιση, η οποία καταλαμβάνει όχι μόνο τα διόδια που εισπράττονται από τους παραχωρησιούχους ιδιωτικούς φορείς, αλλά και τα διόδια που επιβάλλονται τόσο από την διάδοχο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, ‘’Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων’’ (‘’Τ.Ε.Ο. Α.Ε.’’), όσο και από τις Ανώνυμες Εταιρείες που (όπως η ‘’ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.’’), έχουν ιδρυθεί από το Δημόσιο με σκοπό την μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων οδοποιίας».
Όσο για τις αιτιάσεις του δημάρχου Ωρωπού πως οι κάτοικοι του δήμου είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν καθημερινά διόδια λόγω των μετακινήσεών τους στην Αθήνα αλλά και σε γειτονικές περιοχές, το ΣτΕ, δείχνει και τον …. παράδρομο. Όπως επισημαίνει η απόφαση, εκτός της εθνικής οδού (οδικός άξονας Πατρών – Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων - ΠΑΘΕ), υπάρχει «εναλλακτικό» οδικό δίκτυο, πλήρως ασφαλτοστρωμένο που διαθέτει δυο λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά και παράπλευρο δίκτυο της ΠΑΘΕ, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι του Ωρωπού να έχουν πρόσβαση στην πρωτεύουσα χωρίς διόδια.
Σύμφωνα με την υπ’ αρ. 690/2013 απόφαση του Δ΄ Τμήματος του Ανωτάτου Ακυρωτικού
Δικαστηρίου το πρόστιμο δεν θεσπίστηκε προς χάρη…
των ιδιωτικών συμφερόντων
αλλά μόνο για λόγους δημοσίους συμφέροντος. Και αυτό, παρότι η εκμετάλλευση των
αυτοκινητοδρόμων έχει ανατεθεί σε ιδιωτικούς φορείς.Οι σύμβουλοι Επικρατείας σε μια πιλοτική δίκη, απορρίπτοντας τη σχετική προσφυγή του δημάρχου Ωρωπού Ι. Οικονομάκου έκριναν ότι τα πρόστιμα που εισπράττονται διατίθενται τόσο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και για την κατασκευή και συντήρηση των έργων οδοποιίας. Ο κ. Οικονομάκος είχε προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση του προστίμου των 200 ευρώ που υποχρεώθηκε να πληρώσει, στις 19 Μαρτίου 2011, στα διόδια Αφιδνών, σηκώνοντας την μπάρα. Για την ενέργειά του αυτή του επιβλήθηκε μάλιστα πρόστιμο από την Αστυνομία για παράβαση του ΚΟΚ ύψους 200 ευρώ.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η επιβολή του προστίμου «θεσπίστηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος» συναπτόμενους με «την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων, την ασφάλεια και την λειτουργία των συγκοινωνιακών εγκαταστάσεων, αλλά και την προαγωγή της εμπιστοσύνης των πολιτών στην έννομη τάξη, που αποτελεί πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας και όχι όπως εσφαλμένα υποστηρίζεται, προς ικανοποίηση των συμφερόντων των ιδιωτικών φορέων, δοθέντος άλλωστε ότι αφ’ ενός κατά νόμο τα έσοδα από τα εισπραττόμενα πρόστιμα διατίθενται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και αφ’ ετέρου η θεσπιζόμενη με το άρθρο 17 του ν. 3920/2011 ρύθμιση, η οποία καταλαμβάνει όχι μόνο τα διόδια που εισπράττονται από τους παραχωρησιούχους ιδιωτικούς φορείς, αλλά και τα διόδια που επιβάλλονται τόσο από την διάδοχο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, ‘’Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων’’ (‘’Τ.Ε.Ο. Α.Ε.’’), όσο και από τις Ανώνυμες Εταιρείες που (όπως η ‘’ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.’’), έχουν ιδρυθεί από το Δημόσιο με σκοπό την μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων οδοποιίας».
Όσο για τις αιτιάσεις του δημάρχου Ωρωπού πως οι κάτοικοι του δήμου είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν καθημερινά διόδια λόγω των μετακινήσεών τους στην Αθήνα αλλά και σε γειτονικές περιοχές, το ΣτΕ, δείχνει και τον …. παράδρομο. Όπως επισημαίνει η απόφαση, εκτός της εθνικής οδού (οδικός άξονας Πατρών – Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων - ΠΑΘΕ), υπάρχει «εναλλακτικό» οδικό δίκτυο, πλήρως ασφαλτοστρωμένο που διαθέτει δυο λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά και παράπλευρο δίκτυο της ΠΑΘΕ, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι του Ωρωπού να έχουν πρόσβαση στην πρωτεύουσα χωρίς διόδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου