Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΕΣ...ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ - ΕΙΝΑΙ... "ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ" ΟΙ ΚΛΗΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ "ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ"

Είναι... "παράνομες" οι κλήσεις χωρίς την "συγκατάθεση δανειοληπτών" τονίζεται σχετικά με τη λειτουργία των "εισπρακτικών εταιρειών" οι οποίες λειτουργούν "ανεξέλεγκτα" στη χώρα μας! Σχετική... 
επερώτηση έχεi καταθέσει ο Βουλευτής της ΝΔ Κορινθίας Χρίστος Δήμας μαζί με...82 βουλευτές η οποία καταγγέλλει το τρόπο λειτουργείας αλλά και τις "ανάρμοστες" μεθόδους των εισπρακτικών.
Τώρα μετά την επερώτηση "έγγραφο" από την... "Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα" ΖΗΤΑ... "ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ" από τις "τράπεζες" και τις εταιρείες "πιστωτικών καρτών" μετά από πολλές..,
καταγγελίες πολιτών σε βάρος εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών (εισπρακτικές) και τις πρακτικές που χρησιμοποιούν αλλά και την καταγγελία των 82 βουλευτών! Το σχετικό έγγραφο υπογράφεται από τον πρόεδρο της "Αρχής Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα" κ. Πέτρο Χριστόφορο και διαβιβάστηκε στη Βουλή από τον υπουργό Δικαιοσύνης Αντώνη Ρουπακιώτη για τα... περαιτέρω έτσι ώστε να μπουν νομοθετικοί κανόνες.
Α.Ο κ. Χρίστος Δήμας στην επερώτησή πριν λίγο καιρό που συνυπογράφουν 82 βουλευτές ανέφερε τα εξής:
Είναι γεγονός πως η οικονομική κρίση έχει αλλάξει σημαντικά τον τρόπο και το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς ενώ έχει δημιουργήσει ασφυκτικές πιέσεις (οικονομικές και ψυχολογικές) στους πολίτες και στις οικογένειές τους.
Ο αριθμός των συμπολιτών μας που δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις και έχουν συσσωρευμένα χρέη αυξάνεται διαρκώς.
Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις («εισπρακτικών εταιρειών») επικεντρώνεται αποκλειστικά στην αποπληρωμή των οφειλών δίχως να λαμβάνει υπόψη τις παρούσες συνθήκες της οικονομικής κρίσης και τις πολύπλευρες συνέπειές της στους πολίτες.
Οι συνεχείς τηλεφωνικές κλήσεις σε ένα άτομο που αδυνατεί να αποπληρώσει τα χρέη του,αποτελεί έναν έμμεσο τρόπο άσκησης ψυχολογικής βίας, αφού γνωρίζουν την άσχημη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται.
Επίσης, οι εταιρείες αυτές κάνουν κατάχρηση του δικαιώματος επικοινωνίας που έχουν με τον οφειλέτη παραβιάζοντας συχνά το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο ως προς τη συχνότητα των κλήσεων αλλά και την ώρα των κλήσεων τόσο στο χώρο οικίας όσο και στο χώρο εργασίας.
Παράλληλα,πολλές φορές διατηρούν τους αριθμούς επικοινωνίας, δικαίωμα το οποίο κανονικά έχουν μόνο οι τράπεζες.
Ακόμη, σύμφωνα με την απάντησή σας (Αρ. Πρωτ. Β13-244)σε προηγούμενη ερώτησή μου (Αρ. Πρωτ. 4220/21.11.2012), το θεσμικό πλαίσιο έχει παραβιαστεί αρκετές φορές και έχουν επιβληθεί χρηματικά πρόστιμα συνολικού ύψους 390.000 ευρώ σε 8 «εισπρακτικές εταιρείες» πράγμα το οποίο επιβεβαιώνει την ανάγκη αλλαγής λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις. («εισπρακτικών εταιρειών»).
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι κκ.Υπουργοί:
Πρόκειται να προβούν σε επανεξέταση του γενικού θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των«εισπρακτικών εταιρειών» και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
Εάν ναι, ποιες αλλαγές πρόκειται να κάνουν ώστε το πλαίσιο λειτουργίας να στοχεύει στην αποπληρωμή των οφειλών με πιο «ανθρώπινους» όρους;
E.Η Απάντηση:
Η Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα απαντάει με "έγγραφο" στον Βουλευτή Κορινθίας Χρίστο Δήμα για την δράση που έχει αναλάβει ώστε να αντιμετωπίσει ουσιαστικά το θέμα της κατάχρησης του δικαιώματος επικοινωνίας με έναν οφειλέτη αλλά και της ψυχολογικής βίας που ασκούν σε πολίτες οι εισπρακτικές εταιρείες.
Το έγγραφο υπογράφεται από τον πρόεδρο της Αρχής Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πέτρο Χριστόφορο, και διαβιβάστηκε στη Βουλή από τον υπουργό Δικαιοσύνης Αντώνη Ρουπακιώτη, μετά από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής της ΝΔ Χρίστος Δήμας με την οποία ζητούσε την επανεξέταση και τροποποίηση του γενικού θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, διότι γίνεται κατάχρηση του δικαιώματος επικοινωνίας που έχουν με τον οφειλέτη.
Στο "έγγραφο" υπογραμμίζεται πως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει ζητήσει διευκρινίσεις από τις τράπεζες και τις εταιρείες πιστωτικών καρτών μετά από πολλές καταγγελίες πολιτών σε βάρος εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών(εισπρακτικές) και τις πρακτικές που χρησιμοποιούν.
Όπως αποκαλύπτεται «έχει υποβληθεί στην Αρχή μεγάλος αριθμός αιτήσεων πολιτών σχετικά με τη δραστηριότητα των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών, εκ των οποίων οι περισσότερες είναι προσφυγές/καταγγελίες και οι λοιπές, ερωτήματα.
Όλες οι υποθέσεις έχουν "ομαδοποιηθεί κατά αντικείμενο" και η Αρχή, για αυτές που υπάγονται στην εξαιρετική αρμοδιότητά της, έχει απευθύνει έγγραφα προς τις τράπεζες και τις εταιρείες πιστωτικών καρτών που είναι οι δανειστές, με τα οποία ζητήθηκαν διευκρινίσεις και αναμένονται απαντήσεις, οι οποίες θα καθορίσουν τον περαιτέρω χειρισμό των υποθέσεων.
Γ.Τώρα σύμφωνα με όσα έχουν γραφτεί στον τύπο αλλά και όσα ισχύουν μέχρι στιγμής για τον τρόπο λειτουργείας των εισπρακτικών εταιρειών στην χώρα μας θεωρούνται :
Παράνομες οι κλήσεις χωρίς την συγκατάθεση των δανειοληπτών.
Αλωνίζουν οι εισπρακτικές εταιρείες, οι υπάλληλοι των οποίων συχνά εμφανίζονται ως εντεταλμένοι των τραπεζών, εκφοβίζουν και ασκούν ψυχολογική πίεση στους δανειολήπτες, απειλώντας ακόμα και με κατάσχεση των περιουσιακών τους στοιχείων, σύμφωνα με καταγγελίες που έγιναν στην Γ.Γ. Καταναλωτή και στον Τραπεζικό Διαμεσολαβητή.
Το φαινόμενο των τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα.
Υπάρχουν δανειολήπτες που μπορεί να δεχτούν και τρία τηλεφωνήματα μέσα στην ίδια ημέρα από διαφορετικές εταιρείες, οι οποίες όμως συνεργάζονται με την ίδια τράπεζα
Τις περισσότερες φορές αποκρύπτουν ότι τηλεφωνούν από εισπρακτική εταιρεία και επικαλούνται μόνο το όνομα της τράπεζας με την οποία συνεργάζονται.
Το φαινόμενο των τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα.
Υπάρχουν δανειολήπτες που μπορεί να δεχτούν και τρία τηλεφωνήματα μέσα στην ίδια ημέρα από διαφορετικές εταιρείες οι οποίες όμως συνεργάζονται με την ίδια τράπεζα. Και τις περισσότερες φορές η άσκηση ψυχολογικής βίας είναι τέτοια, που σύμφωνα με καταγγελίες δανειοληπτών γλίτωσαν παρά τρίχα το εγκεφαλικό.
Τι απαιτείται
Οι δανειολήπτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι παράνομη όποια ενόχληση δεχτούν από εισπρακτική εταιρεία αν προηγουμένως δεν ενημερωθούν από την τράπεζα που τους έχει δανειοδοτήσει ότι πράγματι συνεργάζεται με την α ή β εισπρακτική, και απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεσή τους για να ενημερώνονται από την εταιρεία αυτή.
Εξάλλου, από τα μέσα του 2012 η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει θεσπίσει το πλαίσιο εντός του οποίου πρέπει να λειτουργούν οι εισπρακτικές εταιρείες ή εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών όπως μετονομάστηκαν.
Συγκεκριμένα οι εταιρείες αυτές:
Οφείλουν να καταγράφουν και να τηρούν για 1 χρόνο το περιεχόμενο της επικοινωνίας προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας.
Ο οφειλέτης ενημερώνεται υποχρεωτικά για την καταγραφή και τον σκοπό της.
Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη.
Οφείλουν να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, ύστερα από καταγγελία του οφειλέτη στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εντός 10 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης κατάσταση με τα συναφή δεδομένα κίνησης των τηλεφωνικών συνδέσεων, καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία του κατόχου της τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγματοποιήθηκε η επικοινωνία με τον οφειλέτη, προκειμένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση του νόμου.
Οι εταιρείες ενημέρωσης είναι υποχρεωμένες να τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο τηλεφωνικών επικοινωνιών ενημέρωσης στις οποίες προβαίνουν προς τον οφειλέτη και να χορηγούν τα στοιχεία αυτά, εφόσον ζητηθούν, στον οφειλέτη ή στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Τηλεφωνικά
Μόνο ενημέρωση και μόνο σπίτι.
Οι εισπρακτικές εταιρείες θα πρέπει να καλούν μόνο στην οικία του δανειολήπτη τις εργάσιμες μέρες από τις 9 το πρωί μέχρι τις 8 το απόγευμα.
Τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας του οφειλέτη απαγορεύονται, εκτός και αν ο αριθμός τηλεφώνου της εργασίας είναι ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας που έχει δώσει ο οφειλέτης.Σύμφωνα με τον νόμο 3758/2009 που τις διέπει, οι εταιρείες αυτές έχουν αποκλειστικό σκοπό την εξώδικη ενημέρωση των οφειλετών για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.
Πέραν τούτου ουδέν, ούτε απειλές για κατασχέσεις, ούτε νουθεσίες του τύπου «όταν παίρνατε το δάνειο δεν ξέρατε ότι έπρεπε να το πληρώσετε;».
Ανάλογες παραβατικές συμπεριφορές οι πολίτες μπορούν να τις καταγγέλλουν στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και στην τηλεφωνική γραμμή 1520.
Δ.Αρκεί να θυμίσουμε επίσης σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα ότι:
Πρόστιμα ύψους 390.000 ευρώ επιβλήθηκαν σε εισπρακτικές από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κατά το παρελθών.
Στην επιβολή προστίμων συνολικού ύψους 390.000 ευρώ προχώρησε το Τμήμα Μητρώου Εταιρειών Ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για παραβάσεις του νόμου 3758/2009 περί εταιρειών ενημέρωσης ληξιπρόθεσμων οφειλών (γνωστές ως εισπρακτικές).
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι επιβληθείσες κυρώσεις αφορούν έξι Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών, έναν Δανειστή και μία Εταιρεία μη εγγεγραμμένη στο Μητρώο των Εταιρειών Ενημέρωσης και προέκυψαν μετά από έρευνα καταγγελιών και διαμαρτυριών καταναλωτών.
Συγκεκριμένα:
1. Στην εταιρεία ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ, για ανάθεση ενημέρωσης σε εταιρεία που δεν είναι εγγεγραμμένη στο μητρώο (άρθρο 4 παρ. 2 και άρθρο 9 παρ. 3 του ν. 3758/2009), συνολικό χρηματικό πρόστιμο ύψους 100.000 Ευρώ.
2. Στην εταιρεία CREDICOM CONSUMER FINANCE ΑΕ, για διενέργεια ενημέρωσης χωρίς να είναι εταιρεία του μητρώου (άρθρο 4 παρ. 2 και του άρθρο 9 παρ. 3 του ν. 3758/2009), συνολικό χρηματικό πρόστιμο ύψους 100.000 Ευρώ.
3. Στην εταιρεία FIRST CALL ΑΕ, για συχνότητα οχλήσεων πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα (άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3758/2009), για κλήση που αφορούσε μη ληξιπρόθεσμη οφειλή (άρθρο 4 παρ. 2 του ν. 3758/2009), για ενημέρωση οικείων (περίπτωση 9 του άρθρου 5 του 3758/2009), συνολικό χρηματικό πρόστιμο ύψους 65.000 Ευρώ.
4. Στην εταιρεία KLISIS SA, για συχνότητα οχλήσεων πέραν της μίας ανά δεύτερη ημέρα (άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3758/2009) και για κλήση που αφορούσε μη ληξιπρόθεσμη οφειλή (άρθρο 4 παρ. 2 του ν. 3758/2009), συνολικό χρηματικό πρόστιμο ύψους 45.000 Ευρώ.
5. Στην εταιρεία PRS HELLAS SA, για κλήση στο χώρο εργασίας, χωρίς να έχει δηλωθεί από τον οφειλέτη ο αριθμός ως μοναδικός (άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3758/2009) και για άρνηση χορήγησης αναλυτικών στοιχείων για το ύψος και την προέλευση της ληξιπρόθεσμης οφειλής (άρθρο 6 παρ. 3 του ν. 3758/2009), συνολικό χρηματικό πρόστιμο ύψους 35.000 Ευρώ.
6. Στην εταιρεία EOS MATRIX ΑΕ, για όχληση στο χώρο εργασίας, χωρίς να έχει δηλωθεί από τον οφειλέτη ο αριθμός ως μοναδικός (άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3758/2009), χρηματικό πρόστιμο ύψους 25.000 Ευρώ.
7. Στην εταιρεία E-VALUE ΜΕΠΕ, για ενημέρωση πριν την πάροδο 10 ημερών από την ημερομηνία που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή (άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3758/2009), χρηματικό πρόστιμο ύψους 10.000 Ευρώ.
8. Στην εταιρεία TELEPERFORMANCE DEBTORS INFORMATION SERVICES, για ενημέρωση πριν την πάροδο 10 ημερών από την ημερομηνία που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή (άρθρο 4 παρ. 4 του ν. 3758/2009), χρηματικό πρόστιμο ύψους 10.000 Ευρώ.
Ε.Αυτά λοιπών... σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης όπου δεν λαμβάνεται υπό όψιν από τις... εισπρακτικές ότι 30% είναι η ΑΝΕΡΓΙΑ ενώ τα εισοδήματα των πολιτών με τα "χαράτσια" και την φορολόγηση έχουν εξανεμισθεί... πλήρως!
Μήπως λέμε εμείς να μπει από την κυβέρνηση ΦΡΕΝΟ στις εισπρακτικές;
Μήπως να παρέμβει ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ και η τρικομματική;
Μήπως να αναγνωριστεί η ΑΝΕΡΓΙΑ και να ρυθμιστεί νομοθετικά η ΜΗΔΕΝΙΚΗ καταβολή;
Μήπως να κατοχυρωθεί ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΑ ο κάθε πολίτης;
Μήπως ο νόμος για τα "υπεχρεωμένα νοικοκυριά" να αλλάξει "υπερ των πολιτών" στο σημερινό οικονομικό περιβάλλων;
Έτσι...ΓΙΑ ΤΗΝ... "ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ" ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ... ΧΩΡΑΣ ΠΟΥ ΤΗΝ "ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ"...κάτι πρέπει να... αλλάξει  επιτέλους εδώ και τώρα αφού κανείς δεν περίμενε την οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα!
'Ελεος πια!
Σας ευχαριστώ...
Γράφει ο Νίκος Κούτρικας 
Οικονομικός συντάκτης ΕΣΗΕΑ 
Πηγη. Fimotro,

Δεν υπάρχουν σχόλια: