Η παρακάτω ιστορία είναι απολύτως πραγματική. Μία κυρία χρειάζεται ασφαλιστική ενημερότητα για να κάνει κάποια μεταβίβαση ακινήτου. Μπαίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΦΚΑ, υποβάλλει το σχετικό αίτημα και το σύστημα της απαντά ότι «δεν είναι δυνατή η έκδοση και πρέπει να απευθυνθεί σε υποκατάστημα του ΕΦΚΑ».
Ξαναμπαίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και κλείνει ραντεβού με το υποκατάστημα της περιοχής της. Σε λίγη ώρα, την παίρνει τηλέφωνο μία υπάλληλος του υποκαταστήματος και την ρωτά τι ακριβώς είναι αυτό που ζητά. Η κυρία της εξηγεί ότι θέλει ασφαλιστική ενημερότητα, την οποία δεν μπορεί να εκδώσει το σύστημα, για λόγους που η ίδια δεν γνωρίζει.
Η υπάλληλος μπαίνει στον υπολογιστή της και διαπιστώνει ότι υπάρχουν δύο ίδια ονόματα ασφαλισμένων, που διαφέρουν στα ονόματα των γονέων και στο ΑΜΚΑ,
αλλά έχουν το ίδιο ΑΦΜ. Ζητά λοιπόν η υπάλληλος από την κυρία να της στείλει ηλεκτρονικά αντίγραφο της αστυνομικής ταυτότητας και του τελευταίου εκκαθαριστικού της εφορίας.Ευτυχώς η κυρία είναι απολύτως εξοικειωμένη με τις ηλεκτρονικές εφαρμογές, έχει τα ζητούμενα αρχεία και τα στέλνει αμέσως. Δεν περνά λίγη ώρα και η υπάλληλος του υποκαταστήματος επικοινωνεί με την κυρία για να της πει ότι πήρε τα δικαιολογητικά και εκείνη είναι απολύτως εντάξει, όμως για να προχωρήσει η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας πρέπει να διορθωθούν τα στοιχεία της άλλης κυρίας, συμπληρώνει δε ότι επικοινώνησε με αυτήν την τελευταία, η οποία, αφενός την πληροφόρησε ότι το δικό της ΑΦΜ είναι εντελώς διαφορετικό, αφετέρου δε της διεμήνυσε ότι δεν πρόκειται η ίδια να κάνει καμία κίνηση, διότι αυτό είναι προφανώς λάθος των συστημάτων και επομένως δεν είναι δική της ευθύνη η διόρθωσή του.
Εδώ λοιπόν προκύπτει αδιέξοδο. Και δεν γνωρίζω αν λύθηκε μέχρι σήμερα το θέμα, εκείνο όμως που αποκομίζω από αυτή την ιστορία είναι, ότι, σαν την Σελήνη, σε όλα τα θέματα υπάρχουν οι φωτεινές και οι σκοτεινές πλευρές.
Είναι πολύ θετικό ότι πολλές διαδικασίες έχουν πλέον έχουν φύγει από τα χέρια ανθρώπων και η διεκπεραίωσή τους γίνεται εύκολα και γρήγορα, μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων. Βέβαια, υπάρχει και η επιφύλαξη του κατά πόσο οι πολίτες έχουν προσαρμοστεί σε αυτό το νέο περιβάλλον, όμως ο χρόνος σίγουρα δουλεύει προς όφελος των περισσοτέρων.
Από την άλλη μεριά, τα ίδια τα συστήματα έχουν από μόνα τους μεγάλες δυσκολίες για να υποστηρίξουν τις νέες εφαρμογές. Στην περίπτωση του ΕΦΚΑ, είναι σίγουρο ότι υπήρξαν δυσκολίες και αστοχίες στην προσπάθεια συνένωσης τόσων διαφορετικών συστημάτων. Όμως η ιστορία που ανέφερα δείχνει ότι ο ανθρώπινος παράγοντας θα είναι πάντα αυτός που θα καθορίζει την επιτυχία ή αποτυχία ενός εγχειρήματος.
Στην προκειμένη περίπτωση, η στάση της συγκεκριμένης υπαλλήλου είναι αξιέπαινη, καθώς ανταποκρίθηκε σε μία ανάγκη ενός ανώνυμου πολίτη και προσπάθησε να τον εξυπηρετήσει όσο μπορούσε καλύτερα. Δεν «κρύφτηκε» πίσω από τις αδυναμίες του συστήματος, αλλά προσπάθησε να ξεπεράσει ένα υπαρκτό πρόβλημα.
Το θέμα όμως είναι πόσοι τέτοιοι υπάλληλοι υπάρχουν. Εγώ θα έλεγα πολλοί. Και μπορούν να γίνουν περισσότεροι και αποτελεσματικότεροι, αν υποστηριχτούν κατάλληλα από τις Διοικήσεις στις οποίες υπάγονται. Και αυτό είναι για μένα η φωτεινή πλευρά της Σελήνης.
Δυστυχώς, δεν μπορώ να πω το ίδιο γι’ αυτό που ονόμασα «Διοικήσεις», που μπορεί να είναι ο κάθε Προϊστάμενος της οποιασδήποτε Υπηρεσίας, αλλά πρωτίστως είναι ο Πρόεδρος ή ο Διευθύνων Σύμβουλος ενός Οργανισμού, είναι ο εκλεγμένος Δήμαρχος ή Περιφερειάρχης, είναι πολύ περισσότερο η λεγόμενη «Πολιτική Ηγεσία».
Έχοντας προσωπικές εμπειρίες από τέτοιου είδους «Διοικήσεις», είμαι πολύ απαισιόδοξος, καθώς, όσοι Πιερρακάκηδες και αν υπάρξουν, όσες «πλατφόρμες» για τον εμβολιασμό ή τις συντάξεις, ή την εφορία, ή την εξυπηρέτηση των πολιτών και αν φτιαχτούν, το τελικό αποτέλεσμα θα εξαρτάται πάντα από ανθρώπους. Θα εξαρτάται από αυτό που ονομάζουμε «Ηγέτες».
Ενώ όμως στον ιδιωτικό τομέα οι Ηγέτες, και αναζητιούνται αλλά και φτιάχνονται με κατάλληλα προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων και ικανοτήτων, δυστυχώς δεν ισχύει κάτι ανάλογο στον δημόσιο τομέα. Εκεί, Ηγέτες ή δεν υπάρχουν καθόλου, ή, και αν υπάρχουν, είναι τόσοι λίγοι, που χάνονται σε ένα περιβάλλον, όπου στην καλύτερη περίπτωση επικρατεί η άγνοια και η απροθυμία για εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων Διοίκησης. Και αυτό είναι η σκοτεινή πλευρά της Σελήνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου