Του Παναγιώτη Μισερλή απο τους Δελφούς*
Όπως είναι γνωστό, στις αρχές Ιουλίου δόθηκε για διαβούλευση από το κυβερνών κόμμα στα κόμματα της αντιπολίτευσης το πολυδιαφημισμένο νομοσχέδιο για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Κι ενώ οι προτάσεις θα έπρεπε να προσανατολίζονται προς ένα τολμηρό και καινοτόμο νομοσχέδιο, που θα έκανε πράξη τη μεγάλη αλλαγή που έχει ανάγκη η χώρα μας στην ανώτατη εκπαίδευση και συνολικά στο χώρο της εκπαίδευσης, τέτοια προσδοκία δεν επαληθεύτηκε. Δυστυχώς, η πολιτική συναίνεση στην παιδεία, έχει αποδειχτεί το πρόσχημα για λογής κομματικές φλυαρίες.
Το ΠΑΣΟΚ έχει καταγράψει, στα χρόνια που κυβέρνησε τη χώρα,πλούσιο μεταρρυθμιστικό έργο στην εκπαίδευση. Όμως, παρά τις σημαντικές παρεμβάσεις η ελληνική εκπαίδευση εξακολουθεί να έχει σημαντικά προβλήματα, τα οποία επιβάλλουν κατεπείγουσα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση,
Το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, σταθερό στις απόψεις του πιστεύει σε ουσιαστική και ολοκληρωμένη παρέμβαση. Μια πραγματική μεταρρύθμιση στην παιδεία, που στοχεύει να αντιμετωπίσει το υπαρκτό μαθησιακό χάσμα,προκειμένου ναχτυπήσει τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές ανισότητες, που συνεχώς διευρύνονται, ώστενα εξασφαλίζονται πολλαπλές διαδρομές σε μαθητές και φοιτητές.
Αυτό αποτελεί το κυρίαρχο, γιατί μέσα από την αποτύπωση και επίλυση των προβλημάτωνθα αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες. Εμείς επιδιώκουμε μια τέτοια αλλαγή.
Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων, αυτές τις μέρες, οφείλουν να μας προβληματίσουν, γιατί θα πρέπει να προωθήσουμε σημαντικές αλλαγές, όχι με τιμωρητική αντίληψη, σε βάρος χιλιάδων μαθητών, οι οποίοι θα οδηγηθούν τελικά – δυστυχώς – οι περισσότεροι στην ιδιωτική εκπαίδευση, ή στο περιθώριο.
Θα πρέπει, δηλαδή,να ασχοληθούμε όχι μόνο με την κατάσταση, αλλά ιδιαίτερα με την ποιότητα του Λυκείου, τον απεγκλωβισμό του από την παραπαιδεία, για την οποία δαπανώνται τεράστια ποσά από τους γονείς, την ελλιπή ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και από την πολιτική ισχυρών ομάδων συμφερόντων.
Στις δικές μας προτεραιότητες – το έχουμε επισημάνει πολλές φορές – είναι:
α) Η θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, που απεικονίζει την παρουσία του μαθητή στις τελευταίες τάξεις ενός ποιοτικά αναβαθμισμένου Λυκείου και μία εξέταση με βάση την Τράπεζα Θεμάτων. Από την άλλη πλευρά, τα ίδια τα Πανεπιστήμια να καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων, που μπορούν να εκπαιδεύσουν σε κάθε σχολή, καθώς και τις ελάχιστες προϋποθέσεις που αυτές θέτουν με βάσει το Εθνικό Απολυτήριο.
β) Ένα ισχυρό Πανεπιστήμιο με νέο χωροταξικό σχεδιασμό των σχολών, με εξωστρέφεια, σύνδεση με την παραγωγή, την καινοτομία, την έρευνα και την επαρκή χρηματοδότηση, στη βάση ενός σύγχρονου συστήματος αξιολόγησης. Ένα Πανεπιστήμιο με αποστολή να δημιουργεί, να κατανοεί, να εκπαιδεύει, να διαπαιδαγωγεί, να καταρτίζει και να πληροφορεί.
γ) Η επανίδρυση και η περαιτέρω αναβάθμιση της Ανώτερης Δημόσιας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, ώστε να υπάρχουν πραγματικά ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για τη Νέα Γενιά, προκειμένου να μην έχει ως μόνες διεξόδους την είσοδο σε μια οποιαδήποτε πανεπιστημιακή σχολή, που δεν θα είναι (τυραννικά!) της επιλογής του, ή την ιδιωτική εκπαίδευση.
Παρά τους καλούς οιωνούς, από την ίδρυσή τους, για ποιοτικότερα και πολύ καλύτερα Τεχνολογικά Ιδρύματα, η κατάργησή τους – εντέλει – από την προηγούμενη κυβέρνηση μόνο στρεβλώσεις, σύγχυση, εκκρεμότητες και αδράνεια δημιούργησε στη σπουδάζουσα νεολαία.
Κοντολογίς, εάν κάποιοι πιστεύουν ότι η Τεχνολογική Εκπαίδευση έχει θέση και ρόλο στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, διαπιστώνοντας τεκμηριωμένα την αναγκαιότητα ύπαρξής της, τότε κι εμείς θα είμαστε αρωγοί και συμμέτοχοι σ’ αυτή τη διαδικασία. Πάντως, μέσα από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε πριν λίγες μέρες, δεν αναδύονται τέτοιες ελπίδες και προσδοκίες.
Η Νέα Δημοκρατία είναι φανερό ότι δεν έχει ως προτεραιότητα την αναβάθμιση των Δημόσιων Πανεπιστημίων, απλά γιατί δεν πιστεύει σ’ αυτά.
Γι’ αυτό περιορίζεται περισσότερο σε επικοινωνιακή διαχείριση των θεμάτων, στη βάση εισαγωγής στις σχολές, στους αιώνιους φοιτητές και στα ζητήματα της ανομίας. Τίποτα το καινούριο.
Στο θέμα των λεγόμενων «αιώνιων φοιτητών», το ΠΑΣΟΚ είχε φέρει αρκετές σχετικές ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Δυστυχώς όμως ο νόμος του ΠΑΣΟΚ άρχισε να ξηλώνεται από την Ν.Δ, για να ολοκληρώσει το ξήλωμα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Προτείνουμε ωστόσο την αναγκαιότητα των υπηρεσιών των ΑΕΙ να ελέγχουν τις περιπτώσεις που σχετίζονται με σοβαρά θέματα υγείας, οικογενειακά και οικονομικά προβλήματα, γιατί σ’ αυτούς ειδικά τους φοιτητές θα πρέπει να δίνονται και άλλες ευκαιρίες, για να μπορούν να τα βγάλουν πέρα.
Ως ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, είμαστε συνολικά απέναντι στις αυταρχικές λογικές της κυβέρνησης. Είμαστε απέναντι στην παραβίαση του αυτοδιοίκητου του Πανεπιστημίου. Δεν αναβαθμίζει αυτό το νομοσχέδιο τη δημόσια εκπαίδευση. Είμαστε ανοιχτοί όμως σ’ έναν συνεχή διάλογο, και μαζί με τους ανθρώπους της εκπαίδευσης, μαζί με όσους αντιλαμβάνονται την ανάγκη των τομών που θα εξασφαλίσουν ίσες ευκαιρίες για τη νέα γενιά της πατρίδας μας, θα συνεχίσουμε με τις πρωτοβουλίες μας μαζί με τους πολίτες, ώστενα αναδείξουμε τι πρέπει να γίνει για να «φύγει η χώρα μπροστά» και να εξασφαλίσουμε το μέλλον που της αξίζει.
«Πρώτα λες τι πολιτεία θέλεις και απ’ αυτό προκύπτει το ποια παιδεία οργανώνεις. Η μετάβαση σ’ αυτό το ερώτημα οδηγεί τελικά στο τρίτο, ποιόν πολίτη θέλω. Για να στήσω την πολιτεία στη λογική της οποίας εντάσσεται μια συγκεκριμένη παιδεία» Δημήτρης Τσάτσος.
* Ο Παναγιώτης Μισερλής είναι εκπαιδευτικός, υπεύθυνος Παιδείας και Πολιτισμού της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΚΙΝΑΛ ΦΩΚΙΔΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου