Σήμερα,
η γνώση είναι η σημαντικότερη των εξουσιών. Επιτέλους, μετά από αιώνες μπήκαν
τα πράγματα στη σωστή τους σειρά. Και αν ψάχνει ο νέος ή η νέα ένα καλύτερο
μέλλον, κείνο δεν του το φέρνει ούτε το όνομα της οικογένειάς του ούτε τα
χρήματα που έχει στο πορτοφόλι του, αλλά η περισσότερη γνώση. Το ίδιο ισχύει
και για έναν ολόκληρο λαό. Δεν πρόκειται να πάει πουθενά η Ελλάδα ούτε λόγω
ιστορίας ούτε λόγω δανείων από τους ουρανούς και σχεδίων Μάρσαλ από τους
εταίρους, αν δεν έχει ένα έμψυχο δυναμικό που να διαθέτει αυτογνωσία,
ικανότητες και εξειδικευμένη γνώση...
Η Ελλάδα έχει ανάγκη
να επενδύσει σε μία μορφωμένη κοινωνία,
όχι βγάζοντας παιδιά θαύματα αλλά
αυξάνοντας το μέσο μορφωτικό επίπεδο, με άμβλυνση των ανισοτήτων στις
εκπαιδευτικές παροχές και περισσότερες ίσες ευκαιρίες για τα παιδιά της.
Σήμερα, η εκπαίδευση ενός παιδιού ορίζεται κυρίως από την τύχη. Όπου τύχη
ορίζεται ο τόπος διαμονής και κατ' επέκταση ποιο και πώς θα είναι το σχολείο
της περιοχής, ο εκπαιδευτικός που θα πετύχει ο υποψήφιος για την
εκπαίδευσή του, η ποιότητα των φροντιστηρίων της περιοχής ή τα πρόσωπα που
κάνουν ιδιαίτερα για την παροχή συμπληρωματικής ή επικουρικής της εθνικής μας
εκπαίδευσης. Πολλά από τα παιδιά κυρίως της επαρχίας αδικούνται από αυτή την
τύχη ή αν προτιμάτε από το γεγονός ότι το κράτος δε δημιούργησε το κατάλληλο
δίκτυο των ίσων ευκαιριών. Υπάρχει όμως δυνατότητα να μειώσουμε τον παράγοντα
τύχη και να δώσουμε στα παιδιά τις ίσες ευκαιρίες που δικαιούνται;
Πρόταση
/ Το Υπουργείο Παιδείας θα κάνει ένα διαγωνισμό και θα επιλέξει μέσα από
διαφανείς διαδικασίες έναν αριθμό εκπαιδευτικών απ' όλη τη χώρα, τους οποίους
θα ονομάσει «εκπαιδευτικούς πρότυπα». Ας υποθέσουμε ένα νούμερο, πχ 200
εκπαιδευτικούς. Η επιλογή θα γίνει με γνώμονα τη γνώση αλλά και τη
μεταδοτικότητα αυτής. Ακόμη, καλό είναι να επιτευχθεί ομοιομορφία στη
γεωγραφική κατανομή επί των προσλήψεων. Τα κίνητρα για την προσέλευσή τους θα
είναι μισθολογικά και εν συνεχεία αυξημένες αρμοδιότητες και προνόμια κατά την
επιστροφή τους στη δημόσια εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί πρότυπα θα αναλάβουν το
1/4 των ωρών διδασκαλίας με διαδικτυακές παραδόσεις ταυτόχρονα σε όλα τα
σχολεία της Ελλάδας και μαγνητοσκοπημένες παρουσιάσεις σε περιπτώσεις
απομακρυσμένων σχολείων με έλλειψη διαδικτύου.
Έτσι, ο κάθε
μαθητής/τρια θα έχει τη δυνατότητα να κάνει μαθήματα με τον άριστο
«εκπαιδευτικό πρότυπο» και το κράτος θα αμβλύνει τις ανισότητες στην παροχή
δημόσιας εκπαίδευσης. Ο εκπαιδευτικός πρότυπο θα αποτελεί επιμορφωτικό πρότυπο
για τον τοπικό εκπαιδευτικό, καθώς θα του διδάσκει το σύγχρονο τρόπο
εκπαίδευσης κατά την παρουσίασή του. Ο θεμιτός ανταγωνισμός που θα δημιουργηθεί
μεταξύ του εκπαιδευτικού πρότυπο και του τοπικού εκπαιδευτικού στα μάτια των
παιδιών θα οδηγήσει σε ακόμη περισσότερη βελτίωση τον τοπικό εκπαιδευτικό.
Επίσης, θα υπάρξει διαδραστική σχέση μεταξύ του εκπαιδευτικού και των παιδιών,
με online ερωτήσεις, απορίες, ασκήσεις κτλ όπως επίσης και διαδραστική σχέση
του εκπαιδευτικού πρότυπο με τους τοπικούς εκπαιδευτικούς, ένα δίκτυο συνεχούς
πληροφόρησης για τη βελτίωση του τρόπου εκπαίδευσής των.
Οι εκπαιδευτικοί
πρότυπα μπορούν να αντικαθίστανται κατά το 1/4 του συνόλου ανά διετία με πλαφόν
συμμετοχής στην ομάδα του υπουργείου παιδείας τα 4-6 χρόνια. Κατόπιν,
μπορούν να επιστρέφουν στους τόπους διαμονής όπου θα τους ανατίθεται ένας νέος
ειδικός εκπαιδευτικός ρόλος κυρίως προς τους συναδέλφους [αυτός και ο λόγος της
πρόσληψης λαμβάνοντας υπόψη τη γεωγραφική ομοιομορφία], με έμφαση στην κριτική
σκέψη, χρήση του διαδικτύου με συνεργατική αντίληψη [νέες συλλογικότητες],
σκάνινγκ των δυνατοτήτων των παιδιών και δημιουργία ομάδων με βάση θεματικές
και αντιστοιχία σε ενδιαφέροντα.
Με
αυτό τον τρόπο και χωρίς κόστος, η Ελλάδα θα αυξήσει
κατά πολύ το μέσο μορφωτικό επίπεδο διά της δημόσιας εκπαίδευσης και ακόμη
περισσότερο θα δώσει περισσότερες ίσες ευκαιρίες στα παιδά της, από όπου αυτά
και αν προέρχονται και ανεξάρτητα από τις οικονομικές τους δυνατότητες. Δε
θέλει κόπο, θέλει τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου