Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2020

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΦΩΚΙΔΑΣ



Σαράντης Μιχαλόπουλος Κάτοικος
Ιτέας
Διάβασα τελευταία την πρόταση έργων που υπέβαλε στο αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το Λιμενικό Ταμείο Φωκίδας. Η πρόταση αυτή περιλαμβάνει μία σειρά έργων, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 10.000.000 €,  για τα περισσότερα των οποίων όμως δεν υπάρχουν μελέτες ή εγκρίσεις.


Η πρόταση αυτή, αν εξετασθεί μόνο σαν περιεχόμενο, πιθανότατα να αξιολογηθεί θετικά, καθώς για τα περισσότερα από τα προτεινόμενα έργα, υπάρχει μία αιτιολόγηση σχετιζόμενη με την «αύξηση της ελκυστικότητας για επενδυτές και τον εμπλουτισμό του συνολικού τουριστικού προϊόντος των Δελφών».

Υπάρχουν όμως κάποια ερωτηματικά,
τα οποία πιστεύω ότι θα έπρεπε να απαντηθούν από τους εμπλεκόμενους φορείς. Και σαν τέτοιους, δεν εννοώ μόνο το Λιμενικό Ταμείο, αλλά και τους άλλους αυτοδιοικητικούς, επαγγελματικούς αλλά και κοινωνικούς φορείς, που με τον ένα ή άλλο τρόπο, άμεσα ή έμμεσα, εμπλέκονται στα παραπάνω έργα, κυρίως από την πλευρά του αναμενόμενου αποτελέσματος.

Το πρώτο ερώτημα έχει να κάνει με το πόσο αυτές οι προτάσεις προέκυψαν από ένα δημόσιο διάλογο και μία διαβούλευση με τους προαναφερθέντες φορείς αλλά και με τους ίδιους τους κατοίκους, προς όφελος των οποίων γίνονται τα όποια έργα.

Από συζητήσεις με κάποιους ανθρώπους που εμπλέκονται στα θέματα αυτά, η εντύπωση που αποκόμισα είναι ότι δεν υπήρξε ουσιαστικός διάλογος και συζήτηση. Αλλά, όσο και αν κάποιοι εκπρόσωποι φορέων μπορεί να έχουν μία καλή εικόνα των αναγκών της περιοχής, προσωπικά θεωρώ ότι σε τέτοια θέματα δεν πρέπει να «αποφασίζουμε εμείς για σας αλλά χωρίς εσάς».

Θυμάμαι μία περίπτωση κατοίκου της Κίρρας που σχολίασε την απόφαση της τοπικής Κοινότητας για τη δημιουργία Μουσείου ως άσκοπη και πρότεινε τα χρήματα αυτά να πήγαιναν αλλού, π.χ. στη δημιουργία παιδικού σταθμού.

Βέβαια, δεν περιμένει κανείς να συμφωνήσουν όλοι σε μία πρόταση, αλλά από την άλλη μεριά δεν νοείται να μη δίνεται στους κατοίκους ή τους εκπροσώπους τους η ευκαιρία να εκφράσουν και εκείνοι τις απόψεις τους.

Ένα δεύτερο ερώτημα είναι αν το προσδοκώμενο όφελος από την κάθε παρέμβαση – επένδυση έχει στοιχειωδώς «ποσοτικοποιηθεί», υπό την έννοια αν υπάρχει μία αίσθηση οικονομικού αποτελέσματος.

Για παράδειγμα, η πρώτη πρόταση αναφέρεται σε προσέλκυση σκαφών για επισκευές. Προφανώς αυτό που αναμένεται είναι να υπάρξει μία δραστηριότητα που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, αλλά και θα φέρει εισόδημα, το οποίο, από τη μία μεριά θα καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα και από την άλλη θα αφήνει ένα «κέρδος», ικανό να αποσβέσει την επένδυση σε εύλογο χρόνο.

Οι δημόσιες επενδύσεις σαφώς και δεν έχουν τα χαρακτηριστικά μίας ιδιωτικής επένδυσης, όμως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να οδηγούν και σε επιβάρυνση του Δημοσίου, η οποία στην καλύτερη περίπτωση θα καλυφθεί από κάποιο πλεόνασμα του Προϋπολογισμού (για δανεισμό, ούτε να το συζητάμε).

Ήδη για την κατασκευή της Μαρίνας της Ιτέας δαπανήθηκαν στο παρελθόν κάποια κεφάλαια. Αναρωτιέμαι αν έχει γίνει κάποιος στοιχειώδης υπολογισμός του όποιου εσόδου έχει υπάρξει στα χρόνια λειτουργίας της. Και βέβαια, σε καμία περίπτωση αυτό το έσοδο δεν πρέπει να συγχέεται με τα συνολικά έσοδα του Λιμενικού Ταμείου που προέρχονται από άλλες πηγές (π.χ. έσοδα από χρήση εγκαταστάσεων, όπως είναι ο Βωξίτης, ενοίκια καταστημάτων, κλπ.).

Ένα τρίτο ερώτημα είναι γιατί δεν έχουν υπάρξει μελέτες για την σκοπιμότητα των προτεινόμενων έργων, ώστε τα τελευταία να μπορούν να θεωρηθούν «αρκετά ώριμα» για τη συνέχεια. Η χρηματοδότηση τέτοιων μελετών θα μπορούσε, πιστεύω, να γίνει από αποθεματικά του Λιμενικού Ταμείου, που οι γνωρίζοντες ισχυρίζονται ότι υπάρχουν και δεν αξιοποιούνται.

Ένα τέταρτο ερώτημα είναι αν αυτά τα έργα που προτάθηκαν είναι και τα μόνα που λείπουν σήμερα από την περιοχή και, αν υπάρχουν και άλλα, με ποιο σκεπτικό υπήρξε η συγκεκριμένη επιλογή από πλευράς προτεραιότητας.

Στο ίδιο πνεύμα της παραπάνω ερώτησης είναι και το ερώτημα γιατί δεν περιλήφθηκαν στον κατάλογο μερικά έργα, που θα έκαναν την Μαρίνα πιο ελκυστική και ταυτόχρονα θα κάλυπταν μερικές σημερινές αδυναμίες, που είναι προφανείς. Και αναφέρομαι, για παράδειγμα, σε ένα σύστημα WIFI, που θα μπορούσε να συνδυαστεί με ένα σύστημα ηλεκτρονικής είσπραξης των οφειλών των ελλιμενιζόμενων σκαφών.

Ίσως, μία απάντηση στο τελευταίο θα ήταν ότι τέτοιου είδους έργα καλύπτονται από τα τρέχοντα αποθεματικά και δεν χρειάζεται να ενταχθούν σε προγράμματα, όπως το ΕΣΠΑ. Μήπως όμως και κάποια από τα προτεινόμενα μπορούν να εκτελεστούν άμεσα και να μη περιμένουν το νέο ΕΣΠΑ ;

Με όσα παραπάνω εξέθεσα, σε καμία περίπτωση δεν θέλω να υποβαθμίσω την αξία των προτάσεων που έγιναν. Αντίθετα, εκείνο που θέλω είναι να συμβάλω, όσο μπορώ, σε μία αλλαγή τρόπου λειτουργίας φορέων, όπως το Λιμενικό Ταμείο, σύμφωνα με τις σημερινές απαιτήσεις της κοινωνίας.

Για την πληρότητα της αναφοράς μου αυτής, παραθέτω περίληψη των προτάσεων του Λιμενικού Ταμείου.    


Κατασκευή χερσαίας ζώνης επισκευής, συντήρησης και φύλαξης σκαφών αναψυχής στη θέση «Λαρνάκι» Ιτέας

Το έργο αποσκοπεί στην «παροχή δυνατότητας εκτέλεσης   όλων των εργασιών για επισκευή και συντήρηση σκαφών περιλαμβανομένου αυτών που δεν μπορούν να εκτελεστούν σε περιοχές εντός αστικού ιστού, δηλαδή αυτών που δεν μπορούν να εκτελεστούν στις σημερινές εγκαταστάσεις της μαρίνας Ιτέας», κάτι που «θα αυξήσει την ελκυστικότητα της Μαρίνας Ιτέας».

Προϋπολογισμός του έργου : 850.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Δεν έχουν εκτελεστεί μελέτες. Δεν έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις».


Ανάπλαση – ανάδειξη δυτικού παραλιακού μετώπου από περιοχή «Γαλλικοί Μώλοι» έως πλαζ «Τροκαντερό»

Το έργο αναφέρεται στην «κατασκευή πεζόδρομου και ποδηλατοδρόμου σύγχρονων προδιαγραφών και ηλεκτροφωτισμός  μήκους 400μ. που, σε συνδυασμό με τις ακτομηχανικές εργασίες αποκατάστασης και εμπλουτισμού της αμμώδους παραλίας του μετώπου αυτού, θα αυξήσει σημαντικά το μήκος  του διαθέσιμου παραλιακού μετώπου του τουριστικού προϊόντος των Δελφών».

Προϋπολογισμός του έργου : 800.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Δεν έχουν εκτελεστεί μελέτες. Δεν έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις».

Αναβάθμιση προβλήτα Ιτέας

Το έργο αναφέρεται στη διαπλάτυνση και επιμήκυνση του υπάρχοντος προβλήτα, καθώς και σε εκβάθυνση εκατέρωθεν αυτού, με σκοπό την «αύξηση της δυνατότητας εξυπηρέτησης πλοίων με μεγαλύτερο μήκος και βύθισμα   στο λιμάνι του Δήμου  Δελφών και  Κεντρικής Στερεάς Ελλάδας.  

Προϋπολογισμός του έργου : 6.200.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Έχουν υπογραφεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων».

Ανάπλαση πλατείας «ΜΑΪΑΜΙ»

Το έργο αναφέρεται στην «ανάπλαση  της χερσαίας ζώνης λιμένα Ιτέας στη περιοχή ΜΑΪΑΜΙ, με αποκατάσταση πλακόστρωσης, φωτισμό και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου», με σκοπό «την ανάδειξη και  αύξηση της ελκυστικότητας της υπάρχουσας πλαζ από την θέση αυτή και προς τα ανατολικά, σε συνδυασμό με το εγκεκριμένο και προς υλοποίηση έργο ανάπλασης του πεζοδρόμου από το σημείο αυτό προς τα ανατολικά,  διαμορφώνοντας για πρώτη φορά ένα ενιαίο αναπλασμένο σύγχρονο παραλιακό μέτωπο μήκους 700 μέτρων (στο μέσον της οποίας βρίσκεται η εν λόγο περιοχή)».

Προϋπολογισμός του έργου : 450.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Το έργο είναι προς έγκριση από το Υ.Ε.Ν.».

Ανάπλαση-ανάδειξη  ανατολικού παραλιακού μετώπου από περιοχή «Beach Camp» έως πλαζ «Βραχάκια»

Το έργο αναφέρεται στην «κατασκευή πεζόδρομου και ποδηλατοδρόμου σύγχρονων προδιαγραφών και ηλεκτροφωτισμός, περιλαμβανομένων των δύο μικρών γεφυριών στο  χείμαρρο Πλειστό και στις εκβολές των ιαματικών πηγών Αγιόνερο. Μήκους μετώπου ανάπλασης  650μ.».

Σκοπός του έργου είναι «να αυξηθεί σημαντικά το μήκος  του διαθέσιμου παραλιακού μετώπου του τουριστικού προϊόντος των Δελφών, δίνοντας σημαντική υπεραξία στο συνολικό τουριστικό προϊόν του Δήμου Δελφών και της Κεντρικής Στερεάς Ελλάδας, ενώ παράλληλα θα αναδειχθούν οι αναγνωρισμένες ιαματικές πηγές «Αγιόνερο» που εκβάλουν στο μέσο περίπου αυτού του μετώπου, αυξάνοντας την ελκυστικότητα για επενδυτές και εμπλουτίζοντας το συνολικό τουριστικό προϊόν των Δελφών».

Προϋπολογισμός του έργου : 1.000.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Δεν έχουν εκτελεστεί μελέτες. Δεν έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις».

Απομάκρυνση παράνομων προβόλων σκυροδέματος

Το έργο αναφέρεται στην «καθαίρεση και απομάκρυνση μπαζών, των  τεσσάρων παράνομων τσιμεντένιων προβόλων  κάθετων στην παραλία,  στις   πλαζ «Τροκαντερό», «Μαϊάμι»  «Απόλαυση» και  «Αρμυρόβρυση», και στοχεύει στο να «σταματήσει τα σοβαρότατα προβλήματα που δημιουργούν οι πρόβολοι αυτοί στην φυσική μετακίνηση του υλικού των παραλιών (άμμος βότσαλο ) κατά μήκος τους. Έτσι, θα σταματήσει η συσσώρευση υλικού στην μία πλευρά και η διάβρωση της πλαζ στην άλλη, μεταβάλλοντας συνεχώς την πραγματική γραμμή αιγιαλού δημιουργώντας πρόβλημα στην χρήση και την οργάνωση των πλάζ».

Προϋπολογισμός του έργου : 100.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Δεν έχουν εκτελεστεί μελέτες. Δεν έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις».

Εκβάθυνση τμημάτων αλιευτικών καταφυγίων Ιτέας -  Κίρρας

Το έργο αναφέρεται στην «εκτέλεση εργασιών εκβάθυνσης προς αποκατάσταση του φυσικού βάθους της αρχικής κατασκευής των καταφυγίων με μεταφορά του υλικού σε προκαθορισμένο σημείο για αναδιανομή στις πλάζ (όπου ήταν ο  φυσικός του προορισμός) με άλλο έργο».

Με τον τρόπο αυτό, «θα προστατευτεί το παραλιακό μέτωπο από την διάβρωση και ταυτόχρονα θα δημιουργηθεί σύγχρονο μέτωπο πλάζ υψηλών προδιαγραφών. με τελικό στόχο τη δημιουργία καθοριστικής υπεραξίας στο συνολικό τουριστικό προϊόν της περιοχής των Δελφών και της κεντρικής Στερεάς Ελλάδας, την προσέλκυση επενδύσεων και τη μόχλευση της οικοδομικής δραστηριότητας και γενικότερα της τουριστικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής».

Προϋπολογισμός του έργου : 200.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Δεν έχουν εκτελεστεί μελέτες. Δεν έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις».

Προστασία των ακτών της περιοχής ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Νομού Φωκίδας

Το έργο στοχεύει στην προστασία των ακτών της περιοχής ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Νομού Φωκίδας από την διάβρωση (από θέση « Γαλλικοί Μώλοι» έως θέση «Βραχάκια»), με εμπλουτισμό με υλικό όμοιο με το φυσικό υλικό των παραλιών. Το υλικό αυτό θα ευρεθεί με αναδιανομή του φυσικού υλικού που έχει συσσωρευτεί στους παράνομους και προς καθαίρεση τσιμεντένιους προβόλους του παραλιακού μετώπου (έργο ΣΤ), του υλικού που θα προκύψει από την εκβάθυνση του προβλήτα Ιτέας (έργο Γ), του υλικού που θα προκύψει από την εκβάθυνση τμημάτων αλιευτικών καταφυγίων Ιτέας -  Κίρρας (έργο Ζ) και  με προμήθεια υλικού από άλλες περιοχές της Ελλάδας.

Προϋπολογισμός του έργου : 500.000 €

Από πλευράς «ωριμότητας», σημειώνεται ότι «Δεν έχουν εκτελεστεί μελέτες. Δεν έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις».

Συνολικά, η πρόταση περιλαμβάνει έργα προϋπολογισμού περίπου 10.000.000 €, για τα περισσότερα των οποίων δεν υπάρχουν μελέτες ή εγκρίσεις.


Δεν υπάρχουν σχόλια: