Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

ΠΟΙΟΣ ΈΛΛΗΝΑΣ ΠΙΛΟΤΟΣ ΠΕΡΑΣΕ ΤΟΝ ΙΣΘΜΟ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ; ΑΛΗΘΕΙΑ Η ΜΥΘΟΣ;

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Εδώ και χρόνια κυκλοφορεί στους κύκλους των χειριστών της Πολεμικής Αεροπορίας-κυρίως-, η φήμη ότι ένας πιλότος μαχητικού, αγνοώντας διαταγές και στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας, πέρασε με το αεροπλάνο του μέσα από τον ισθμό της Κορίνθου κάτω από τις γέφυρες και βγήκε από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό κόλπο. 

Από γενιά σε γενιά, στα πολεμικά αεροδρόμια, στις λέσχες, στην εκπαίδευση στις ενημερώσεις, στα γραφεία οι χειριστές,  διηγούνται το περιστατικό όπως το έχουν ακούσει από τους παλαιότερους και όλοι αναζητούν τον… «ηρώα» και «υπεράνθρωπο» συνάδελφο τους!

Ωστόσο μέχρι σήμερα, παρ όλες τις έρευνες δεν υπάρχει επίσημη διαβεβαίωση του γεγονότος. 

Καμία καταγραφή, ουδεμία αναφορά, ποτέ δεν διατάχθηκε ερεύνα, δεν επιβλήθηκε ποινή σε κάποιον…

Είναι αλήθεια η αστικός μύθος που διαδίδεται από στόμα σε στόμα;

Στο παρόν σημείωμα λοιπόν δεν καταγράφεται η ιστορία αλλά… αναζητείται!

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΣΟΙ «ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ»

Επειδή η υπόθεση έχει δημοσιογραφικό-και όχι ιστορικό- ενδιαφέρον ανατρέξαμε σε ανεπίσημες πηγές, όπου εκεί υπάρχει πληθώρα πληροφοριών.

Επώνυμοι και ανώνυμοι δίνουν την δική τους εκδοχή, ισχυριζόμενοι ότι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα.

Απλά η καταγραφή τους.

« ΣΕ ΕΝΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΚΑΛΑ ΕΙΧΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΠΩΣ ΣΕ ΜΙΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΣΥΜΕΤΕΙΧΑΝ ΚΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 60′, ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΙΛΟΤΟΣ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΤΗΣΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΠΕΡΑΣΕ ΣΕ ΠΛΑΓΙΑ ΜΟΡΦΗ ΜΕ F-104 STARFIGHTER TON ΙΣΘΜΟ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ ΠΙΛΟΤΩΝ.

ΑΥΤΟ ΔΥΣΑΡΕΣΤΗΣΕ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΤΟΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΩΣ ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ.»

Όπως είναι φυσικό στο διαδίκτυο βρίσκεται σε εξέλιξη ένας ατέλειωτος διάλογος.

«Καλησπέρα σας, ονομάζομαι Βάσω Καλαλούδη, το 1970 προσπάθησαν και Αμερικανοί και κάποιοι άλλης εθνικότητας πιλότοι του ΝΑΤΟ να περάσουν τον Ισθμό και ο πρώτος και ο μόνος που τον πέρασε, και μάλιστα πήρε παράσημο και τον έγραψαν όλες οι εφημερίδες μέχρι και της Γερμανίας (διο τι την είχαν οι γονείς μου για αρκετά χρόνια) ήταν ο Βασίλης Μιχαλακόπουλος (δεύτερος ξάδελφος της μητέρας μου)!
Κάποιοι έλεγαν τότε πως επειδή ήταν πολύ ριψοκίνδυνο αυτό που έκανε ότι έπρεπε να τιμωρηθεί αλλά δεν τιμωρήθηκε αλλά  πήρε παράσημο!»

«  Unknown28/9/16 18:09

Επισμηναγός Πασσισης.

Σκοτώθηκε απόστρατος πλέον με ψεκαστικό στο Αγρίνιο!!» 

Ανώνυμος1/4/20 10:54

«Κι εγώ στην 335 Μηχανικός από 85-87 την ίδια ιστορία είχα ακούσει για τον Πασσίση.»

Ανώνυμος7/3/11 21:01

«Ο πρώτος πιλότος που πέρασε τον Ισθμό ήταν ο Εμμανουήλ Κανδανολέων. Πράγματι η πράξη του αυτή δυσαρέστησε
την ηγεσία , αλλά παρασημοφορήθηκε για αυτό.
Δεν του άρεσε ποτέ να μιλά για τις πράξεις του.

Τα λιγοστά που παραθέτω τα έχω συγκεντρώσει από τις  λιγοστές εκδόσεις της ΠΑ για την ιστορία της , έκδοση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βετεράνων Αεροπορίας (ΠΑ.ΣΥ.ΒΕΤ.Α.) και πληροφορίες στενών του
συγγενών.
Το πέρασμα έγινε μετά την επιστροφή του από την Κορέα το 1955 , που υπηρέτησε στο 13ο Σμήνος Μεταφορικών Αεροσκαφών.
Δεν ξέρω ακριβώς πότε έγινε αλλά νομίζω τέλος 50 αρχές 60 και σίγουρα αρκετά πριν το 71, που αποστρατεύθηκε από τη χούντα για τις
δημοκρατικές του ιδέες με το βαθμό του Υποπτέραρχου.
Η αεροπορική του σταδιοδρομία άρχισε στην κατοχή , μεταφέρθηκε από τη Νότια Κρήτη, απ’ όπου και ζούσε ,με υποβρύχιο στη Μέση Ανατολή όπου άρχισε εκπαίδευση πιλότου , στη συνέχεια Νότιο Ροδεσία , επιστροφή στην Ελλάδα , εμφύλιος , Κορέα , Φιλιππίνες , Νάπολη Ιταλία, επιστροφή Ελλάδα. 

Διοικητής στρατοπέδου, αποστρατεύθηκε 71 , ασχολήθηκε με εμπόριο και επιχειρήσεις μέχρι την τελευταία μεγάλη του πτήση στον ουρανό…»

Unknown18/3/14 14:46

«Είμαι γιος αξιωματικού της ΠΑ φίλου του θείου σου, και το 1960 ο Μανώλης Κανδανολέων έγινε ο νονός μου.

 Όσα γράφεις γι’ αυτόν και ακόμα περισσότερα είναι αληθινά, και θα είμαι πάντα περήφανος που πέρασε έπο την ζωή μου !!! Ι. Λαγκαδιανός»

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ

«Για τον πιλότο που ψάχνετε για την πτήση μέσα από τη διώρυγα, είναι ο Πέτρος Τσακωνιάτης. 

Είχε βουίξει ο κόσμος στο χωριό για το κατόρθωμά του που είχε ως αποτέλεσμα να τιμωρηθεί αυστηρά. 

Αν βρείτε πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση του, παρακαλώ στείλετε μου τις στο klouvatos@sch.gr για ένα βιβλίο που γράφω για τη γενέτειρά του.

 ευχαριστώ
Κώστας Κλουβάτος»

manolis valeris13/11/13 12:35

«ΕΠΕΙΔΗ ΗΞΕΡΑ ΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΤΟΝ ΤΣΑΚΩΝΙΑΤΗ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΠΟΡΟΣ .ΤΟΝ ΕΙΧΑ ΡΩΤΗΣΕΙ ΚΑΠΟΤΕ ΚΑΙ ΜΟΥ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΗΤΑΝ -ΜΑΛΛΟΝ -ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΟΚΚΑΣ ΣΤΟΝ Β.Π.Π. ΚΑΙ ΤΟ ΕΚΑΝΕ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟΝ ΚΥΝΗΓΟΥΣΑΝ ΔΥΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟΥΣ ΞΕΦΥΓΕ..!»

Ανώνυμος24/5/11 01:57

«Ο πιλότος που ψάχνετε λεγόταν Σκρέκης και όντως πέρασε με F-104G Starfighter κάπου προς το τέλος της δεκαετίας 1960 με αρχές 1970 σε κοινή άσκηση με Αμερικανούς, έφαγε στερήσεις βαθμών και τελικά αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του επισμηναγού.»

Ανώνυμος4/7/11 21:30

«Για ψάξτε και για ενα Ζαμάνη από την Φραιγκαινα Αργολίδος για την έχω ακούσει αυτή την ιστορία και εδω στα μέρη μας λένε ότι ήταν αυτός!»

Ανώνυμος7/11/11 18:31

«Ο Σκρεκης Στέφανος πάντως το 1981-2 ήταν διοικητής στην 117 πμ και τότε ήταν σμήναρχος ,πράγματι τον συνόδευε σαν φήμη αυτό το περιστατικό όπως το προανέφεραν.»

Ανώνυμος11/11/11 17:16

«Υπάρχει και μία θεωρία για τον Κόκκα της Ελληνικής Φλόγας με F-84G. Προφανώς βασίζεται στο γεγονός ότι ο Κόκκας ήταν εμπνευστής του ακροβατικού σμήνους και προφανώς ρισκαδόρος πιλότος με μεγάλα… νεύρα!»

Ανώνυμος6/1/12 15:24

ΤΟ 1989 ΥΠΗΡΕΤΟΥΣΑ ΣΤΗ 359 ΜΑΕΔΥ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙ ΗΛ. ΜΠΟΖΝΟΣ ΣΜΗΝΑΡΧΟΣ  ΚΑΙ ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΚΟΡΕΑ ΕΛΕΓΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ .

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΧΕΙΡΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΥΠΟ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ ΑΛΛΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΝ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΜΕ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΨΑΡΩΣΕΙ ΠΕΡΑΣΕ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ . ΠΡΟΣ ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΟΥ ΟΜΩΣ ΠΙΣΩ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΕ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΥΣ .
ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗ ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΤΑΤΟΙΟΥ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΗΤΑΝ Ο  ΜΠΟΖΝΟΣ ΘΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ .»

Ανώνυμος29/7/13 19:32

«ΛΟΙΠΟΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ ΤΟΝ ΙΣΘΜΟ ΛΕΓΕΤΑΙ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΑ ΦΙΛΙΑΤΡΑ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΠΕΒΙΩΣΕ ΤΗΝ 27 ΙΟΥΛΙΟΥ 2013.»

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ28/12/13 19:53

«ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ ΤΟΝ ΙΣΘΜΟ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΗΤΑΝ F-1O4G. 

ΔΕΝ ΧΩΡΑΕΙ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΕΠ’ΑΥΤΟΥ. 

ΓΙΑΤΙ ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΑΠΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΜΟΝΟ ΤΟ F-104 ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΑΥΤΟ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ. 

ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΕΙΧΕ ΣΗΚΩΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ 116 ΠΤ. ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΑΡΑΞΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΚΟΙΝΗ ΑΣΚΗΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ. 

Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΑΥΤΟΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΡΙΝΟΣ ΑΧΑΙΑΣ, Η ΠΤΩΣΗ ΟΦΕΙΛΟΤΑΝ ΣΕ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΒΛΑΒΗ!

ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΕΓΙΝΑΝ ΓΥΡΩ ΣΤΟ 1969. ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΧΕΙΡΙΣΤΟΥ ΗΤΑΝ ΔΗΜΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ!»

Ανώνυμος26/3/14 20:28

«Δυο πέρασαν την δεκαετία του 60- 70 τον Ισθμό, πρώτος κάποιος Κόνιδας και δεύτερος κάποιος Κατσωτας και οι δυο Αγρινιώτες αν δεν κάνω λάθος, ήταν σε νατοϊκή άσκηση και κάτι Γάλλοι πιλότοι μαζί με Αμερικανούς φοβήθηκαν όταν τους είδαν ,πέρασαν στα πλαγία, μετά από αυτό τους διώξανε, το έναν το ήξερα προσωπικά».

Ανώνυμος27/3/14 21:31

«Αξιωματικός Π.Α. Κωνσταντόπουλος Κανέλος της Δήμητρας από Δημητσάνα Αρκαδίας.

 Έχει πεθάνει εδώ και τριάντα χρόνια. 

Ήμουν παιδάκι με τους γονείς μου στην κηδεία του. 

Δεν είναι ούτε συγγενής μου, ούτε σκοπός μου είναι να μυθοποιήσω κάποιο ούτε είμαι της ιπτάμενης οικογένειας απλά είδα την ανησυχία σας… 

Τότε δεν υπήρχε Ιντερνέτ οπότε είναι και αστείο να ψάχνει κανείς εκεί. 

Απ ‘ότι γνωρίζω τότε είχε γράψει για το σχετικό ανδραγάθημα ο τύπος…»

Η ΠΙΟ ΠΕΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Ανώνυμος 17/5/14 00:47

«Το περιστατικό έχει γίνει και είναι πραγματικό.

Το έκανε συνάδελφος του πατέρα μου τον Νοέμβριο του 89.

Ίδια σειρά ήταν από την σχολή.

Ο πατέρας μου τότε ήταν στα F-1 Τανάγρα από το 75′ που πήγαν Γαλλία στη Rems να εκπαιδευτούν.

Ο χειριστής που τόλμησε και έκανε το εν λόγω περιστατικό με MSA και ΑllowAlt τα 500ft τότε εν καιρό ειρήνης, λέγεται Κονδιλόπουλος, υπηρέτησε υποδιοικητής στην Σκύρο 135ΣΜ .

Τώρα απόστρατος πια ζει στην Πάτρα.

Το εγχείρημα του ήταν πάνω σε άσκηση όπου ζεύγος 2 αφών F-4E τότε της μοίρας Άρης εκτελούσαν προσβολή στο ΑΚΕΠ της Πάρνηθας.

 Πάνω από την θάλασσα ήρθε μπροστά στον Ισθμό (σαν 1 του ζεύγους και με βόρεια πορεία προς τον στόχο στις 330 μοίρες έκανε αριστερό split) σε συνδυασμό να δώσει και στο ζευγάρι του τον απαιτούμενο χρόνο time deconfliction ώστε να μην κάνουν ΤΟΤ (time on target) και cross την ίδια στιγμή για λόγους ασφάλειας 1ον και 2ον, ώστε να υπάρχει εικόνα (monitor) από τον αρχηγό 1 ,της άφεσης του 2 αλλά και στο Out απ τον στόχο να τον έχει εικόνα αν είναι καθαρός (από …απειλές).

 Μ αυτά κ μ αυτά ο τρελάρας ρόλαρε 80′ δεξιά εισερχόμενος στον Ισθμό με περίπου απ ότι θυμάται 350Κτs

.Όμως άσχετα όσα έχουν ακουστεί, δεν διέσχισε τον ισθμό βγαίνοντας απ την άλλη.

Απλά όπως μπήκε και στο ύψος με την ανάλογη κλίση δεν είχε περιθώρια να βγει οπότε στα μισά περίπου τρίμάροντας (trim) για να μην πέσει η μούρη έδωσε πλήρη στοιχεία με μετάκαυση κ βγήκε σε άνοδο 20′ απ ότι έλεγε με μια γωνία 40μοιρών περίπου.

Οριζοντιώθηκε στα 500′ (terrain avoidance) απ ‘το έδαφος και συνέχισε προς τον στόχο. 

Θυμάμαι πάντως ότι αν και ο Α/ΑΤΑ, και ο Μοίραρχος  τον επέπληξαν κατά το briefing.. θεωρώντας ότι ξεπέρασε κατά πολύ τα όρια ασφαλείας και του κανόνες πτήσης εντός αστικής ζώνης, off the record στάλθηκε διαβιβαστικό από το ΑΚΕΠ και το δίκτυο αεράμυνας ότι οι ΕΑ (ελεγκτές αεράμυνας-αναχαίτισης) στα Scope χάθηκε ,και περισσότερο ανησύχησαν εάν έπεσε παρά οτιδήποτε άλλο.»

Αλήθεια η ψέματα λοιπόν;

Όποιος γνωρίζει κάτι, περισσότερο με ισχυρότερες αποδείξεις και έχει διάθεση, ας το καταθέσει στον διάλογο που γίνεται…

Πηγή

drflight.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: