Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου ξεκινάει από την αρχαιότητα, όταν ο τύραννος Περίανδρος κατασκεύασε τον δίολκο απ'όπου περνούσαν τα πλοία γλιστρώντας σε λίπος πάνω από έναν πλακόστρωτο διάδρομο με ξύλα.
Την εποχή εκείνη, η Κόρινθος βρισκόταν στο απόγειο της δόξας της καθώς ήταν σημαντικό κέντρο εμπορίου της Μεσογείου.Ο Περίανδρος σκόπευε να δημιουργήσει τη Διώρυγα προκειμένου τα πλοία να αποφύγουν τον γύρο της Πελοποννήσου, όμως έκανε πίσω. Φοβόταν ότι θα προκαλούσε την οργή των Θεών και το φαραωνικό έργο απαιτούσε δύσκολες τεχνικές, εκατοντάδες εργατικά χέρια και χρήματα.
Οι ναυτικοί περνούσαν με τα πλοία τους μέσω της «διόλκου» ενώ οι δούλοι και ζώα τα τραβούσαν,
από τη μία πλευρά στην άλλη.
Πέρασαν τρεις αιώνες, ώσπου ο Δημήτριος ο Πολιορκητής αποφάσισε να διανοίξει τη διώρυγα. Μάλιστα, έφερε και Αιγύπτιους Μηχανικούς, οι οποίοι μελέτησαν το πέρασμα και συμπέραναν ότι υπήρχε διαφορά στη στάθμη του Κορινθιακού και του Σαρωνικού και αποφάνθηκαν ότι η τομή του Ισθμού θα προκαλούσει πλημμύρα στον Σαρωνικό και θα βούλιαζε τα νησιά του.
Ακολούθησαν ο Ιούλιος Καίσαρας και ο Καλιγούλας, οι οποίοι σχεδίασαν την διάνοιξη της Διώρυγας της Κορίνθου, όμως ποτέ δεν ξεκίνησαν το έργο. Λίγα χρόνια αργότερα ο Νέρωνας αποφάσισε να εκπληρώσει το σχέδιο των προκατοχών του. Χιλιάδες εργάτες εργάστηκαν στον Ισθμό και κατάφεραν να προχωρήσουν σε μήκος 3.300 μέτρων.Ωστόσο, όταν πραγματοποιήθηκε η εξέγερση Γάλβα στη Ρώμη, ο Νέρωνας έφυγε από την Ελλάδα και το έργο έμεινε ανολοκλήρωτο.
Ο Ηρώδης ο Αττικός, οι Βυζαντινοί και οι Ενετοί επιχείρησαν να αποπερατώσουν το μεγαλεπήβολο έργο, όμως δεν τα κατάφεραν. Πέρασαν 400 χρόνια Τουρκοκρατίας, ώσπου η Ελλάδα απελευθερώθηκε από τον τουρκικό ζυγό και τότε, ο πρώτος κυβερνήτης της χώρας, ο Ιωάννης Καποδίστριας, αποφάσισε να κατασκευάσει τη διώρυγα. Ύστερα από μελέτη του ειδικού μηχανικού, το έργο κοστολογήθηκε στα 40 εκατομμύρια χρυσά φράγκα. Το ελληνικό κράτος ήταν αδύνατον να βρει το κονδύλι και τελικά τα σχέδια έμειναν στο συρτάρι.
Το 1869 η κυβέρνηση Ζαϊμη ψήφισε το νόμο της «περί διορύξεως του Ισθμού της Κορίνθου» και το ελληνικό δημόσιο κατακύρωσε το έργο το 1881 στον στρατηγό Στέφανο Τύρρ, μαζί με το προνόμιο εκμετάλλευσης της διώρυγας για 99 χρόνια.
Η διόρυξη του Ισθμού
Η κατασκευή της Διώρυγας ήταν ένα απαιτητικό έργο που απαιτούσε χρήματα και καλό σχεδιασμο και θα πρόσφερε πολλά οφέλη στη ναυτιλία. Τα πλοία θα απέφευγαν τα επικίνδυνα περάσματα Κάβο Μαλέα και Κάβο Ματαπά, θα χρησιμοποιούσαν λιγότερα καύσιμα και τα ταξίδια τους θα κρατούσαν λιγότερα χρόνο.
Τη μελέτη του έργου έκαναν ο Ούγγρος αρχιμηχανικός Β. Gerfer και ο μηχανικός Daujats που είχε αναλάβει και τη διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ. Οι εργασίες ξεκίνησαν στις 23 Απριλίου 1882 και σταμάτησαν αιφνιδίως τρία χρόνια μετά λόγω χρεοκοπίας της κατασκευαστικής εταιρείας.
Στη συνέχεια, το έργο ανέλαβε ελληνική εταιρεία υπό τον Ανδρέα Συγγρό και η εταιρεία του Α. Μάτσα. 2.500 εργάτες εργάστηκαν επί 11 χρόνια και 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα εξορύχτηκαν προκειμένου να ολοκληρωθεί το θαλάσσιο πέρασμα.
Στις 25 Ιουλίου 1893 έγιναν τα εγκαίνια της Διώρυγας της Κορίνθου που μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι εξυπηρετεί χιλιάδες πλοία τον χρόνο.
Πληροφορίες: sansimera.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου