Ήρθε το πρώτο κύμα της ακρίβειας με τις
τιμές κυρίως σε αλεύρι και ζυμαρικά να «έχουν ξεφύγει πλέον» όπως αναφέρουν
χαρακτηριστικά στελέχη της αγοράς.
Το κύμα ανατιμήσεων σαρώνει την αγορά και βάζει φωτιά στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Λίγες μέρες μετά την νέα χρονιά και οι
τιμές στο βρεφικό γάλα σημειώνουν αυξήσεις 5%, τα είδη προσωπικής φροντίδας 4%,
οι τιμές στα έλαια καταγράφουν αυξήσεις 5%, ενώ οι τιμές στα γαλακτομικά έχουν
σκαρφαλώσει πάνω από 10%.
Τάσεις συγκυριακής αποκλιμάκωσης
παρατηρείται στο κρέας, μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου, με τις τιμές
στο αρνί να έχουν υποχωρήσει στα 8,5 ευρώ το κιλό από 10 με 11 ευρώ το κιλό που
ήταν λίγο πριν από τις γιορτές.
Αυξήσεις οι οποίες ανέρχονται
μεσοσταθμικά στα επίπεδα του 4%-5%, καταγράφονται στα όσπρια και το ρύζι ενώ το
μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα δεδομένου
ότι πολλές βιομηχανικές επιχειρήσεις στον κλάδο των οσπρίων διατηρούσαν
αποθέματα πρώτων και δεύτερων υλών που είχαν αγοράσει με τιμές προ της διεθνούς
πληθωριστικής κρίσης.
Στα αρτοσκευάσματα και κυρίως στο ψωμί του τοστ οι αυξήσεις κυμαίνονται από 5% έως 10% και έχουν περάσει,
στην κατανάλωση μέσω έμμεσης ανατίμησης με μείωση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών.Την ίδια στιγμή, πλήγμα στο διαθέσιμο
εισόδημα των καταναλωτών αποτελεί η μείωση των προσφορών που έχουν βάλει
προμηθευτές και αλυσίδες σούπερ μάρκετ τους τελευταίους μήνες.
Η μείωση της έντασης των προσφορών έχει
στρέψει τους καταναλωτές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων
στο καλάθι έχει αυξηθεί από 22,4% που ήταν τον Ιούλιο στο 23,2% τον Οκτώβριο
και στην αναζήτηση φθηνότερων προϊόντων άλλης μάρκας.
Αυξήσεις
από τα ΙΚΕΑ
Σε αύξηση των τιμών 9%, κατά μέσο όρο,
για τα προϊόντα της παγκοσμίως προχωρά η αλυσίδα των καταστημάτων IKEA, λόγω
του αυξημένου κόστους από την κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Οι αυξήσεις τιμών 9% θα την βοηθήσουν να
αντισταθμίσει τα σημαντικά υψηλότερα κόστη μεταφοράς και πρώτων υλών. Η
εταιρεία αναφέρει ότι διατήρησε τις τιμές της σταθερές από την αρχή της
πανδημίας, όμως πλέον δεν μπορεί να συνεχίσει να απορροφά τα σχετικά κόστη.
«Δυστυχώς, τώρα, για πρώτη φορά από τη
στιγμή που υψηλότερα κόστη άρχισαν να επηρεάζουν την παγκόσμια οικονομία,
πρέπει να μετακυλίσουμε μέρος αυτού του αυξημένου κόστους στους πελάτες μας»,
αναφέρει σε δήλωσή του ο Tolga Öncü, διευθυντής λιανικής της Ikea.
Όπως εξηγεί, η κίνηση αυτή θα
διασφαλίσει «την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα» της Ikea, προσθέτοντας
όμως ότι «τα προσιτά προϊόντα θα είναι πάντα ένας ακρογωνιαίος λίθος για
εμάς».
Η Ikea διαπιστώνει πρωτοφανή ζήτηση για
προϊόντα που έχουν να κάνουν με το σπίτι, όπως έπιπλα, αποθηκευτικό εξοπλισμό
και είδη που σχετίζονται με τα οικιακά γραφεία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί
πάντα να καλύψει τη ζήτηση.
«Πρόθεσή μας είναι να επιστρέψουμε στον
πελάτη οποιαδήποτε μείωση στις τιμές κι αν προκύψει», είπε ο Öncü.
Αυξήσεις
στον καφέ
Αύξηση από 5 έως 10 λεπτά καταγράφονται
από τις αρχές του έτους και στον καφέ λόγω του περιβαλλοντικού τέλους που μπήκε
από 1η Ιανουαρίου.
Η αύξηση που ορίζεται στα 5 λεπτά ανά
κομμάτι επιβάλλεται λόγω του περιβαλλοντικού τέλους για τη χρήση πλαστικών μίας
χρήσης. Μάλιστα στον καφέ όπως και στις άλλες συσκευασίες φαγητού που εκτός από
το ποτήρι υπάρχει και καπάκι η αύξηση είναι 10 λεπτά.
Ωστόσο στην αγορά έχει περάσει αύξηση
της τάξεως του 10% που συνδέεται με την παγκόσμια ανατίμηση στον καφέ, ενώ το
σύνολο των επιχειρήσεων επιδιώκει να περάσει αυξήσεις στο τελικό προϊόν, λόγω
των αυξήασεων στο λειτουργικό τους κόστος από το ρεύμα, τα μεταφορικά αλλά και
από τις πρώτες ύλες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου