Ανάσα στην διαχείριση του χαρτοφυλακίου προβληματικών
δανείων της γερμανικής HSH Nordbank αποτελεί η συμφωνία για την πώληση 14
ποντοπόρων πλοίων στον όμιλο Navios.
To deal έρχεται ένα χρόνο μετά από ανάλογη συμφωνία με
βάση την οποία ο ναυτιλιακός όμιλος συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου είχε αγοράσει
άλλα 10 πλοία από το ίδιο πιστωτικό ίδρυμα. Σύμφωνα με την HSH Nordbank η νέα
συναλλαγή κατέστη αναγκαία διότι ο στόλος αυτός αντιμετώπιζε «σοβαρό κίνδυνο
χρεοκοπίας».
Τα επτά εξ αυτών των πλοίων είναι μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων και τα άλλα 7 φορτηγά. Η συναλλαγή αυτή αποτελεί την
δεύτερη επονομαζόμενη «Nautilus transaction» που πραγματοποιεί η γερμανική
τράπεζα, το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο της οποίας –όπως και πολλών ακόμα
γερμανικών τραπεζών- είναι κατάφορτο από μη εξυπηρετούμενα δάνεια γερμανικών
επιχειρηματικών σχημάτων.
Το τίμημα της συναλλαγής δεν αποκαλύφθηκε όμως
προσμετράται σύμφωνα με κύκλους της αγοράς,
άνωθεν των 100 εκατομμυρίων
δολαρίων.
Ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος με αυτόν τον τρόπο
στηρίζει το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα και αναδεικνύεται σε συνεργάτη πρώτης
επιλογής.
Σημειώνεται ότι εξαιτίας της δομής του γερμανικού
ναυτιλιακού και τραπεζικού συμπλέγματος μεγάλο μέρος του μεγαλύτερου στόλου
εμπορευματοκιβωτίων διεθνών που ελέγχεται από γερμανικά συμφέροντα
αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα φερεγγυότητας. Αν και η κρίση ξεκίνησε μετά
την κατάρρευση της Lehman στα τέλη του 2008, μόνον τα τελευταία λίγα χρόνια οι
γερμανικές τράπεζες, υπό το βάρος των κεφαλαιακών τους αναγκών, δέχονται να
προχωρήσουν σε εκποιήσεις πλοίων σε ξένα συμφέροντα.
Μέχρι πρότινος επιχειρήθηκε να διατηρηθεί ο στόλος
αυτός, υπό γερμανικό έλεγχο. Το γερμανικό ναυτιλιακό μοντέλο βασίστηκε σε
επενδυτικά σχήματα που με μεγάλες φοροαπαλλαγές προσέλκυσαν κεφάλαια
μικροεπενδυτών (στα KG Funds) και σε συνδυασμό με μια τράπεζα και μια
διαχειρίστρια εταιρεία αγόραζαν πλοία. Όμως με την κρίση που απαξίωσε τα
περιουσιακά στοιχεία και οδήγησε τα ναύλα των πλοίων σε επίπεδα σημαντικά
χαμηλότερα από τα λειτουργικά τους έξοδα, εκατοντάδες ποντοπόρα βγήκαν τα
τελευταία λίγα χρόνια στο σφυρί.
Οι en bloc συναλλαγές όμως στόλων όπως η
προαναφερθείσα είναι λιγοστές. Η Navios θα χρηματοδοτήσει την εξαγορά με ίδια
κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό και εκτιμάται ότι επέτυχε εξαιρετικά ευνοϊκή
για αυτήν αποτίμηση. Η HSH από την πλευρά της μπόρεσε να προχωρήσει σε μια
μαζική υπομόχλευση ενώ διατηρεί κάποια συμμετοχή στο ναυτιλιακό όχημα με το
οποίο η Φράγκου θα πάρει τον έλεγχο του στόλου. Στο σχήμα, που θα ονομαστεί
Navios JV, εμπλέκονται τρεις από τις εισηγμένες που ελέγχει η ελληνίδα
επιχειρηματίας. Πρόκειται για τις Navios Maritime Holdings,
Navios Maritime Acquisition Corporation και Navios Maritime Partners
Η Αγγελική Φράγκου δήλωσε πως η συμφωνία «καταδεικνύει
την δυνατότητα μας να στηρίξουμε και να εκτελέσουμε deals σε ένα πολύ δύσκολο
περιβάλλον. Μας διαφοροποιεί δε από τους ανταγωνιστές μας όσον αφορά στο
γεγονός πως αποκτούμε μεγάλους στόλους με μικρή κεφαλαιακή δαπάνη και χωρίς
dilution για τους μετόχους μας»
Ο στόλος των 14 πλοίων που αγοράζει τώρα είναι
νεότερος και μεγαλύτερος από τον προηγούμενο των 10 πλοίων που απέκτησε πέρυσι
έναντι 130 εκατ. δολ. και ο οποίος αποτελείτο από 5 δεξαμενόπλοια και 5 πλοία
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός πως η τραπεζική
χρηματοδότηση θα αποπληρωθεί από τις καθαρές ταμειακές ροές που θα δημιουργήσει
η Navios JV όπως και από έσοδα που μπορεί να προκύψουν από την πώληση των
πλοίων αυτών. Οι εισηγμένες του ομίλου Navios δεν έχουν δεσμευτεί με εγγυήσεις
για την εξαγορά ενώ η ελληνίδα επιχειρηματίας εξασφάλισε το δικαίωμα (option)
να πουλήσει τα πλοία πίσω σε 6 έτη.
Η Αγγελική Φράγκου βρίσκεται στην 15η θέση της ετήσιας
κατάταξης των 100 ισχυρότερων ανθρώπων της παγκόσμιας ναυτιλίας του Lloyd’s
List. Ελέγχει τις εισηγμένες Navios Maritime Partners, Navios Maritime Holdings
και Navios Maritime Acquisition και στόλο άνω των 150 ποντοπόρων. Εισήγαγε πρόσφατα και τέταρτο όχημα με την μορφή MLP (Master Limited
Partnership) την Navios Maritime Midstream Partners LP. Η Φράγκου
ελεγχει επίσης την Navios South American Logistics, η οποία πραγματοποιεί
ενδοποτάμιες και ακτοπλοϊκές εμπορικές μεταφορές (cabotage) στη Λατινική
Αμερική με μεγάλο στόλο άλλων φορτηγίδων και συναφών σκαφών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου