Κατά την περίοδο 2012-2014 και ενώ τα ποσοστά του ΠΑΣΟΚ είχαν πιάσει τον απόλυτο πάτο, άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στα social media, ανώνυμα προφίλ με χιουμοριστικό χαρακτήρα, οι αναρτήσεις των οποίων ήταν επικεντρωμένες στο κόμμα της Χαριλάου Τρικούπη και τα μεγάλα έργα που έκανε κατά την διάρκεια της Μεταπολίτευσης.
Γράφει η Ευδοκία Λελεδάκη
Προφίλ και σελίδες σχετικού περιεχομένου που κατάφεραν να ξεχωρίσουν σε twitter και facebook ήταν κυρίως ο Depressed Pasok, ο Johannes O’ Mayor και φυσικά Το Παλιό το ΠΑΣΟΚ το Ορθόδοξο, που πρόσφατα ξεπέρασε σε likes ακόμη και την επίσημη σελίδα του κόμματος (για την ακρίβεια μετρά πάνω από 64.000 likes).
Δείτε μερικές χαρακτηριστικές αναρτήσεις τους:
Είναι όμως πραγματικοί «ΠΑΣΟΚοι» όλοι αυτοί; Ή απλά τρολάρουν το κόμμα της Χαριλάου Τρικούπη; Οι ίδιοι μας απαντούν (με τον δικό τους, ξεχωριστό τρόπο, φυσικά) σε όλα τα παραπάνω.
«Το τρέχον ΠΑΣΟΚ είναι το απολωλός πρόβατο, το οποίο παραστράτησε από το Παπανδρεϊκό κοπάδι. Η επιστροφή του στην αγνή, ορθόδοξη Σοσιαλιστική στάνη είναι το ζητούμενο. Εμείς μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα προσπαθούμε να το επαναφέρουμε στο δρόμο τον καλό. Μη ξεχνάμε ότι πριν κυβερνήσει το ΠΑΣΟΚ , πρόβατα φυλάγαμε, τσοπάνηδες ήμασταν.
Η Φώφη κουβαλάει ένα όνομα βαρύ σαν Ιστορία. Την καλούμε να εφαρμόσει τις Σοσιαλιστικές Προφητείες και να αποτελέσει μια κρίσιμη ποσότητα για τη διεκπεραίωση του μετασχηματισμού του ΠΑΣΟΚ. Η αναβίωση του πυραιθέριου Κινήματος που ΘΑ χαρίσει ευτυχία, ανεμελιά και ηδονές στον ταλαίπωρο ελληνικό Λαό. Για το Σοσιαλισμό παλεύουμε συντρόφισσες και σύντροφοι.»
«Το ΠΑΣΟΚ δεν ήταν και δε θα είναι ποτέ τρας. Φυσικά και είμαι ΠΑΣΟΚ, όπως είστε και εσείς κατά βάθος.»
Ο δε Johannes O’ Mayor είχε γράψει σε παλιότερη ανάρτησή του:
Δεν χρειάστηκε πολύ για να έρθουν και τα κλασσικά πλέον memes «εποχής ΠΑΣΟΚ και εποχής ΣΥΡΙΖΑ» τα οποία καθιερώθηκαν και πλέον βλέπουμε καθημερινά σε διαφορετικές εκδοχές (από διακοπές με ΠΑΣΟΚ σε σύγκριση με διακοπές με ΣΥΡΙΖΑ, μέχρι ότι μπορεί να φανταστεί ο καθένας) .
Μάλιστα, η Νέα Δημοκρατία ζήλεψε τόσο την ιδέα, που «ανέβασε» στον επίσημο λογαριασμό της στο twitter, την παρακάτω χιουμοριστική φωτογραφία, κατά την διάρκεια του EURO τον περασμένο Ιούνιο, διευκρινίζοντας βέβαια ότι δεν πρόκειται για επίσημη ανακοίνωσή της.
Η πρόσφατη νοσταλγία για το ΠΑΣΟΚ δεν περιορίζεται όμως μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς μεταφέρθηκε σε μερικά από τα πιο γνωστά κλαμπ της Αθήνας, όπως το Escobar και το Socialista που διοργάνωσαν, πριν λίγους μήνες, βραδιά – ΠΑΣΟΚ με μουσικούς ήχους των 80s και σημαίες της παράταξης σε όλο τον χώρο. Όταν μάλιστα, ακούστηκε ο ύμνος του κόμματος, στο κατάμεστο κέντρο, επικράτησε το αδιαχώρητο. Δείτε ΕΔΩ το σχετικό βίντεο.
Ο διοργανωτής ενός από τα πάρτι – ΠΑΣΟΚ, με το ψευδώνυμο (στο facebook) Lauren O’sullivan δηλώνει σχετικά:
«Υπάρχει ένα μικρό κομμάτι που κάνει την πλάκα του και φυσικά «το πάει» προς τα εκεί. Όμως άνθρωποι που ήταν ΠΑΣΟΚ και με όλα αυτά τα γεγονότα των τελευταίων έκαναν στην άκρη, το πρώτο πράγμα που έλεγαν με το άκουσμα του πάρτυ ήταν να ξανά βρεθούμε.
Πρέπει το ΠΑΣΟΚ να βγει από το καβούκι του. Πρέπει να εκμεταλλευτεί αυτή την κατάσταση. Αλλά όχι με τρόπο ότι το ΠΑΣΟΚ ήταν μόνο γλέντια και χαρές, αλλά ότι έκανε αγώνες για να αλλάξει την ελληνική κοινωνία και μέσα από αυτούς ανέβασε το βιοτικό επίπεδο του Έλληνα. Δημιούργησε την μεσαία τάξη όπου μέχρι το 1981 δεν υπήρχε. Το ΠΑΣΟΚ είναι σαν την γυναίκα της ζωής μας που μας απάτησε. Μας πλήγωσε πολύ. Χρειάζεται αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς και κυρίως πράξεις για να την ξανά πιστέψουμε. Έτσι και με το ΠΑΣΟΚ, χρειάζεται δουλειά και ανανέωση προσώπων και πολιτικών για να το εμπιστευτεί ο κόσμος ξανά.»
Πρέπει το ΠΑΣΟΚ να βγει από το καβούκι του. Πρέπει να εκμεταλλευτεί αυτή την κατάσταση. Αλλά όχι με τρόπο ότι το ΠΑΣΟΚ ήταν μόνο γλέντια και χαρές, αλλά ότι έκανε αγώνες για να αλλάξει την ελληνική κοινωνία και μέσα από αυτούς ανέβασε το βιοτικό επίπεδο του Έλληνα. Δημιούργησε την μεσαία τάξη όπου μέχρι το 1981 δεν υπήρχε. Το ΠΑΣΟΚ είναι σαν την γυναίκα της ζωής μας που μας απάτησε. Μας πλήγωσε πολύ. Χρειάζεται αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς και κυρίως πράξεις για να την ξανά πιστέψουμε. Έτσι και με το ΠΑΣΟΚ, χρειάζεται δουλειά και ανανέωση προσώπων και πολιτικών για να το εμπιστευτεί ο κόσμος ξανά.»
Το προηγούμενο διάστημα, γράφτηκαν άρθρα και αναλύσεις για το συγκεκριμένο θέμα. Για αυτό το διαδικτυακό -και όχι μόνο- κλίμα νοσταλγίας γύρω από το ΠΑΣΟΚ και την «πράσινη μόδα» που δεν λέει να τελειώσει.
Ο Εθνικός Συντονιστής των PES Activists στην Ελλάδα, Θοδωρής Δουλουμπέκης, τονίζει πως πρόκειται για «θέμα επικοινωνίας» :
«Μπορεί η μόδα αυτή να προκαλέσει την οριστική απαξίωση του κόμματος, μπορεί όμως να κινήσει και την περιέργεια νέων κυρίως ανθρώπων που έρχονται σε επαφή με τα κανάλια μετάδοσης της μόδας. Το θέμα είναι ότι αν το ΠΑΣΟΚ έχει να πει κάτι πραγματικά στους νέους ανθρώπους τότε σίγουρα δεν έχει κάτι να χάσει από το να χρησιμοποιήσει το επικοινωνιακό αυτό εργαλείο. Είναι ένας δούρειος ίππος, είναι το «διαβάστε περισσότερα» κάτω από ένα ηχηρό τίτλο άρθρου. Μπορεί να σου κινήσει το ενδιαφέρον να ψάξεις να δεις τι είναι το ΠΑΣΟΚ, τι γινόταν τις δεκαετίες εκείνες αλλά και τελικά τι λέει για το αύριο. Αν το πατήσεις και δεις ένα κενό οράματος άρθρο τότε θα μιλάμε για την πλήρη απαξίωση. Θα νιώσεις ότι μιλάμε για ένα νεκρό οργανισμό. Αν όμως σε εμπνεύσει τότε θα έχει μόλις χρησιμοποιηθεί επιτυχημένα ένα επικοινωνιακό εργαλείο. Νιώθει το ΠΑΣΟΚ έτοιμο για να μιλήσει με τη νέα γενιά; Αν ναι ας παίξει…
Τώρα πως φτάσαμε από την επικοινωνία επί ΠΑΣΟΚ Τέταρτη βράδυ στα μπουζούκια με ουίσκι στο χέρι, στην επικοινωνίας επί ΣΥΡΙΖΑ με μπανεράκια Σάββατο βράδυ με mouse στο χέρι, μη ρωτάτε…Ένας Καραμανλής διαφορά.»
Και κάπως έτσι, φτάνουμε στο προκείμενο: Γιατί το ΠΑΣΟΚ δεν μπορεί (ή δεν θέλει) να εκμεταλλευτεί αυτό το κύμα συνεχούς επικαιρότητας; Πολλοί είναι αυτοί (ακόμη και μέσα στο ίδιο το ΠΑΣΟΚ) που πιστεύουν ότι πρόκειται για μία trash κατάσταση, που δεν κάνει καλό στην εικόνα του κόμματος. Άλλοι πάλι, κάνουν λόγο για μία ξεκάθαρα χουμοριστική μόδα γύρω από για μία «ετοιμοθάνατη» παράταξη, που έχει κάνει τον κύκλο της. Υπάρχουν όμως και εκείνοι, πως εκτιμούν πως κομμάτι αυτής της τάσης, μπορεί να εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά από το κόμμα της Χαριλάου Τρικούπη.
Ο επικοινωνιολόγος και αναπληρωτής Γραμματέας Επικοινωνίας του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτης Παπαχατζής, δηλώνει σχετικά:
«Ιστορικά σε περιόδους βαθιάς κρίσης οι πολίτες έχουν πάντα την τάση να αναπολούν το παρελθόν. Το nostalgia marketing (μάρκετινγκ της νοσταλγίας), είναι άλλωστε παγκόσμιο τρέντ τα τελευταία 10 χρόνια. Έτσι νομίζω συμβαίνει και με το ΠΑΣΟΚ. Άλλοι το νοσταλγούν γιατί θυμούνται τις εποχές όπου η χώρα μας είχε κοινωνική δικαιοσύνη και προοπτική για το μέλλον. Άλλοι με καθαρά χιουμοριστική και τρολίστικη διάθεση. Και στις δυο περιπτώσεις όμως το ΠΑΣΟΚ συνεχίζει σε πείσμα πολλών να βρίσκεται στην επικαιρότητα. Δική μας δουλειά είναι αξιοποιώντας αυτό το “κύμα” να μπορέσουμε να δώσουμε και ουσιαστικό πολιτικό λόγο. Δεν είναι καθόλου εύκολο για πολλούς λόγους. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να το προσπαθήσουμε.»
Από την πλευρά τους, οι ψυχολόγοι υποστηρίζουν πως όταν τα πράγματα είναι «σκούρα» και η καθημερινότητα γίνεται αφόρητη, συχνά η νοσταλγία για το παρελθόν, καλλιεργεί την αισιοδοξία. «Οι γλυκές αναμνήσεις του παρελθόντος μπορούν να μας γεμίσουν ενθουσιασμό για το μέλλον» είχε επισημάνει παλιότερα ο ερευνητής Τιμ Γουάιλντσουτ από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον στην Αγγλία.
Αυτό είναι λοιπόν το ΠΑΣΟΚ; Μία γλυκιά ανάμνηση; Ή ένα κόμμα, που έχει ακόμη μέλλον; Αυτό, θα φανεί, από τις επόμενες κινήσεις του, μέχρι τις επόμενες εκλογές. Όμως, αυτό που επίσης μένει να φανεί, είναι αν η ιστορική παράταξη θα εκμεταλλευτεί όλη αυτή την «ΠΑΣΟΚική τάση» υπέρ του, ή απλά θα συνεχίσει να την αγνοεί…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου