Πολιτικές διαστάσεις παίρνει το σκάνδαλο της αδιανόητα «αποικιακής» σύμβασης με την ισραηλινή ELBIT, σύμφωνα με την οποία η ισραηλινή εταιρεία θα λειτουργήσει ως μεσάζοντας για να ενοικιάσει 12 εκπαιδευτικά αεροσκάφη Μ-346 Master προκεχωρημένης εκπαίδευσης και να επαναλειτουργήσει περί τα 15 Τ-6Α αρχικής εκπαίδευσης!
Δηλαδή για να ενοικιάσει 12 αεροσκάφη, να συντηρήσει 15 ελληνικά ελικοφόρα που τα έχουμε ήδη σε υπηρεσία στην ΠΑ και να παράσχει στοιχειώδεις υπηρεσίες εκπαίδευσης θα εισπράξει 1,8 δισ. ευρώ.
Το ΚΙΝΑΛ κατέθεσε ερώτηση στην Βουλή για τη σκανδαλώδη υπόθεση:
«Πριν τέσσερις (4) μήνες, εγκρίθηκε από τη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, η αναγκαιότητα-σκοπιμότητα ενεργοποίησης του υποπρογράμματος “Δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα με Χρηματοδοτική Πίστωση”, με χρηματοδοτική μίσθωση, με συνολικό κόστος 1,375 δις €, και χρονική διάρκεια της χρηματοδοτικής μίσθωσης τα είκοσι (20) έτη, με δικαίωμα επέκτασής της, με σχετικές εγκεκριμένες επιχειρησιακές και τεχνικές απαιτήσεις της ΠΑ, με σύναψη Διακρατικής Συμφωνίας με την κυβέρνηση του Ισραήλ (εταιρεία ELBIT).
Το υπόψη πρόγραμμα είναι δεδομένο ότι,
αποτέλεσε μία πολύ θετική εξέλιξη στην αποκατάσταση του γνωστού και διαχρονικού προβλήματος της πτητικής εκπαίδευσης των Ικάρων και των νέων Ανθυποσμηναγών στην 120ΠΕΑ.Τελευταίες δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η ισραηλινή εταιρία ELBIT, της οποίας ανατέθηκε η συνολική αναβάθμιση του Αεροπορικού Εκπαιδευτικού Κέντρου της Καλαμάτας, αύξησε το αρχικό κόστος της προσφοράς της κατά 425 εκατ. € περίπου, ενώ η διάρκεια της χρηματοδοτικής μίσθωσης αυξάνεται κατά δύο (2) έτη.
Συγκεκριμένα, η αρχική προσφορά της Ισραηλινής εταιρίας ήταν στα 1,375 δις €, ενώ τώρα αγγίζει τα 1,8 δις €. Δηλαδή έχουμε μία αύξηση της αρχικής προσφοράς κατά 31% περίπου, σε σχέση με αυτά που δηλώνατε στη Βουλή.
Δεδομένου ότι, η αύξηση του κόστους της Ισραηλινής εταιρίας ELBIT κρίνεται υπερβολική σε συνδυασμό με την αρχική της προσφορά.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1. Γιατί αυξήθηκε η διάρκεια ισχύος της συμφωνίας;
2. Έχει τροποποιηθεί το πλαίσιο συνεργασίας με την Ισραηλινή εταιρεία και οι απαιτήσεις του προγράμματος;
3. Πως δικαιολογείται η υπερβολική αύξηση του κόστους του εν λόγω προγράμματος; Ζητήσατε πρόσθετες διευκολύνσεις;
4. Ποιο θα είναι το επιπλέον ετήσιο κόστος σε σχέση με το ετήσιο κόστος της αρχικής προσφοράς της Ισραηλινής εταιρίας;”
Αντιπτέραρχος (Ι) εα Θωμάς Χατζηαθανασίου
Γραμματέας Τομέα Άμυνας Κινήματος Αλλαγής».
Η σύμβαση υπογράφτηκε διακρατικά ανάμεσα στις αρχές εξοπλισμών των δύο χωρών, την ελληνική ΓΔΑΕΕ και την ισραηλινή SIBAT, αλλά αφορά την ΠΑ και την ELBIT.
Το ύψος της σύμβασης ήταν 1,375 δισ. ευρώ με τιμαριθμική αναπροσαρμογή, η οποία μετά από διαπραγματεύσεις και συμφωνία πενταετούς “περιόδου χάριτος”, ορίστηκε στο 2,65% (εκκίνηση διαπραγμάτευσης από το 3,5%) και έφτασε τα 1,8 δισ. ευρώ!
Όλα αυτά να αγοράσει ως μεσάζων μερικά εκπαιδευτικά M-346 Master από την Ιταλία και να επαναφέρει σε πτητική κατάσταση περί τα 15-20 Texan II και εν συνεχεία να τα δώσει leasing στην Ελλάδα!
Της υπογραφής προηγήθηκε ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, καθώς επίσης και η «διά περιφοράς» έγκριση της σύμβασης από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας (ΚΥΣΕΑ).
Όπως είχε αποκαλύψει και η «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ» από τον περασμένο Φεβρουάριο, στο τεύχος 315, η σύμβαση δεν πρόκειται να κινηθεί στο υποτιθέμενο 1,375 δισ. ευρώ που είχε ανακοινωθεί, αλλά το τελικό της κόστος θα είναι στο 1,8 δισ. ευρώ για την ακρίβεια 1,787 δισ. κάτι που δημιουργεί εύλογα ερωτήματα με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή της Elbit, από τη στιγμή που υπήρχαν άλλες πολύ πιο οικονομικές προσφορές όπως αυτή της καναδικής CAE.
Ως αιτιολογία για την «απότομη» εκτόξευση της τιμής εμφανίζεται ότι μετά από περίοδο χάριτος πέντε ετών, υπάρχει μια «τιμαριθμική προσαρμογή» ύψους 3,5% που «εκτοξεύει» το κόστος στα 1,8 δισ. ευρώ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η σύμβαση να περάσει ξανά από την Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή Προμηθειών (ΚΓΕΠ) με πληροφορίες να αναφέρουν ότι έχουν σημειωθεί διαφωνίες.
Σύμφωνα με το «δαιδαλώδες» σύστημα αμυντικών προμηθειών στην Ελλάδα η σύμβαση εγκρίθηκε αρχικά από το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ) και το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ). Στη συνέχεια το θέμα παραπέμφθηκε στη ΓΔΑΕΕ η οποία έχει την αρμοδιότητα να την εγκρίνει ή όχι και να τη στείλει στον υπουργό Εθνικής Άμυνας, ο οποίος θα ζητήσει την έγκρισή της από το ΚΥΣΕΑ για να δοθεί το πράσινο φως για την υπογραφή της.
Τώρα όμως έχει προκύψει το θέμα της νέας τιμής που δεν είναι στα 1,3 δισ.€ αλλά στο 1,8 δισ.€ και όλα αυτά τη στιγμή που η πρόταση της καναδικής CAE προσέφερε συνολική εκπαίδευση κόστους 80 εκατ. € για 20 χρόνια για ένα συνολικό κόστος 1,6 δισ.€ το οποίο είχε μειωθεί περαιτέρω στη συνέχεια κατά ακόμη 350 εκατ.€ !
Πηγή: pronews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου