Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2015

Η ΓΝΩΣΤΗ ΑΓΝΩΣΤΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΡΕΛΙΑ

Από τα σακουλάκια καπνού έως τα "Σέρτικα Λαμίας". Κι από το 1888 στη νέα γενιά Καρέλια υπό τη δυναμική Βίκυ Καρέλια: Τα πρόσωπα της εταιρείας που μοιράζει μπόνους.
Είναι γνωστό πως η οικονομική κρίση διαμορφώνει νέους όρους στις συνήθειες των καπνιστών: λόγω της κρίσης περιορίζονται ή περιορίζουν τον αριθμό των τσιγάρων που καπνίζουν. Σε μια αγορά όπου κυριαρχούν τα ξένα σήματα και που η διαφημιστική δυνατότητα είναι σχεδόν ανύπαρκτη λόγω απαγορεύσεων, το τοπίο των ελληνικών καπνοβιομηχανιών είναι «βομβαρδισμένο».  Η Κεράνης έχει κλείσει πριν από χρόνια, και από την άνοιξη του 2003 η μεγαλύτερη καπνοβιομηχανία, η Παπαστράτος, ανήκει στην αμερικανική πολυεθνική Phillip Morris. Η μοναδική εταιρεία που έχει απομείνει να θυμίζει τις παλιές καλές μέρες της ανθούσας ελληνικής καπνοβιομηχανίας, είναι πλέον η Καρέλιας. 
     Πριν από 100 και πλέον χρόνια,
η εταιρεία προμήθευε καπνό στην τοπική κοινωνία της Καλαμάτας σε χάρτινα σακουλάκια. Σήμερα η Καπνοβιομηχανία Καρέλια είναι ο πρώτος εξαγωγέας τσιγάρων της Ελλάδας και μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες καπνοβιομηχανίες του κόσμου. Ποια είναι, όμως, η πραγματική ιστορία της οικογενειακής επιχείρησης που αναδεικνύεται, εν μέσω κρίσης, ο καλύτερος εργοδότης στην Ελλάδα μοιράζοντας ως μπόνους στους υπαλλήλους της 2,85 εκατομμύρια ευρώ, περίπου 300.000 ευρώ περισσότερα σε σχέση με πέρσι;

Όταν ο καπνός ερχόταν με καΐκια από το Αγρίνιο

    Όλα ξεκίνησαν το 1888 όταν ο Γιώργος και ο Ευστάθιος Καρέλιας ίδρυσαν καπνεμπορική επιχείρηση προμηθεύοντας την Καλαμάτα και τα τριγύρω χωριά με καπνό. Καπνός ο οποίος ερχόταν με καΐκια από το Αγρίνιο τη Λαμία δεδομένου του ότι η Μεσσηνία δεν είναι καπνοπαραγωγική περιοχή. Τότε ακόμα το βιομηχανοποιημένο τσιγάρο ήταν άγνωστο είδος στην Ελλάδα. «Ο Γ. Καρέλιας απέκτησε οκτώ παιδιά, τέσσερις γιους και τέσσερα κορίτσια. Αργότερα οι γιοι του Ανδρέας, Κωνσταντίνος, Ιωάννης και Ευστάθιος ασχολούνται με την επιχείρηση. Το 1916 ο γιος του Ανδρέας Καρέλιας αγοράζει την πρώτη σιγαροποιητική μηχανή» («Ιστορία του Ελληνικού Τσιγάρου», Ελληνικό Λογοτεχνικό Ιστορικό Αρχείο, 1997). Και το πρώτο της τσιγάρο φέρει την επωνυμία «Πετρόμπεης Σιγαρέτα Αφοί Καρέλια».

Τα περίφημα «Σέρτικα Λαμίας»


   Πως από το 1930 που η καπνοβιομηχανία ήταν άγνωστη στην Ελλάδα εκτός Πελοποννήσου βρέθηκε λίγο πριν το 1947 να προωθεί τα τσιγάρα «Αφοί Καρέλια», λαϊκά τσιγάρα σε πακέτο των 100, καθώς και τα «Σέρτικα Λαμίας» με το περίφημο κόκκινο πακέτο που «καπνίσθηκε κατά κόρον από τις λαϊκές μάζες και τους πελοποννήσιους αγρότες και θεωρήθηκε «το καλύτερο σέρτικο τσιγάρο της εποχής του»;
 Η περίοδος του Μεσοπολέμου είναι η «χρυσή εποχή» της ελληνικής καπνοβιομηχανίας. Η ανάπτυξή της είναι εντυπωσιακή. Ο καπνός είναι από τα κυριότερα εξαγωγικά προϊόντα της ελληνικής γεωργίας και η ετήσια παραγωγή περίπου στις 30.000 - 40.000 τόνους - από αυτή την ποσότητα μόνο 5.000 - 6.000 τόνοι απορροφώνται από την εγχώρια καπνοβιομηχανία.

Η ανοδική πορεία

   Το 1929 η εταιρεία Καρέλιας κατόρθωσε να αναδειχθεί στην 29η θέση των ελληνικών βιομηχανιών καπνού. Το 1932 βρέθηκε στην ένατη θέση μεταξύ των 164 καπνοβιομηχανιών επεξεργαζόμενη 131.105 κιλά καπνού και τον επόμενο χρόνο, το 1933, διατηρήθηκε στην ίδια θέση, μεταξύ όμως των 140 καπνοβιομηχανιών, ενώ φαίνεται ότι κέρδισε μερίδιο στην αγορά, αφού επεξεργάστηκε 136.788 κιλά καπνού. Και τα επόμενα χρόνια είναι ανοδικά για την εταιρεία.

«Εκλεκτά», «Εξτρα Καρέλια», «Λουξ», «Ρεκόρ», «Rex», «Λήθη», «Ζαπάντι», «Ζαπάντι 12» και «Ζαπάντι 13».
 

   Μπορεί η εταιρεία να λανσάρει το 1934 τα «Εξτρα Καρέλια» από καπνά Αγρινίου, η «απογείωσή» της όμως γίνεται μετά τον πόλεμο, στη δεκαετία του 1950. Από το 1950 και μετά τα τσιγάρα του Καρέλια προωθούνται πανελλαδικά και αποκτούν φανατικούς φίλους. Ωσπου το 1957 κυκλοφορεί το κλασικό πλέον «Καρέλια Φίλτρο» στην περίφημη κασετίνα που γνωρίζει εντυπωσιακή επιτυχία. Επίσης την ίδια περίοδο κυκλοφόρησαν τα σήματα «Εκλεκτά», «Εξτρα Καρέλια», «Λουξ», «Ρεκόρ», «Rex», «Λήθη», «Ζαπάντι», «Ζαπάντι 12» και «Ζαπάντι 13».

   Η εταιρεία το 1962 μετατρέπεται σε ανώνυμη και βρίσκεται μεταξύ των τεσσάρων κορυφαίων εταιρειών του κλάδου. Διέθετε 11 σήματα: στην κατηγορία των πολυτελείας τα «Φίλτρο» και «Rex», στα ημιπολυτελείας τις επωνυμίες «Φίλτρο» και «Καρέλια Αγρινίου», στην κατηγορία «εξαιρετικά» τα «Καρέλια Rekor» και «Σέρτικα Λαμίας», στην κατηγορία «συρταρωτά» τα «Εξτρα Καρέλια» και στην κατηγορία «βασικά» τα «Ελαφρά», τα «Σέρτικα» και τα «Τέλειον».

Η ώρα του Χρηματιστηρίου

   Το μεγάλο άλμα της διοίκησης της εταιρείας γίνεται τη δεκαετία του ’70 όταν εισάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το ίδιο διάστημα τα ηνία της εταιρείας αναλαμβάνει ο Γεώργιος Καρέλιας, ως διευθύνων σύμβουλος, εκπροσωπώντας την τρίτη γενιά της οικογένειας. Τότε δημιουργείται το σήμα «Karelia Lights» που έρχεται πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία του.
  Το 1993 ο αείμνηστος Γεώργιος Καρέλιας αποφάσισε μαζί με τη σύζυγό του Βικτωρία Καρέλια την ίδρυση ενός εκπαιδευτικού και ερευνητικού ιδρύματος με την επωνυμία «Γεώργιος και Βικτωρία Καρέλια».
   Το Ιδρυμα συμβάλλει στην υλοποίηση νέων οικονομικών ιδεών με την καθοδήγηση, μετά τον θάνατο του ιδρυτή του, της Bικτωρίας Kαρέλια

Η νέα γενιά Ανδρέας και Στάθης Καρέλιας

   Αν κάτι χαρακτηρίζει τον Ανδρέα και τον Στάθη Καρέλια, τους γιους του Γεωργίου Καρέλια που «τρέχουν» την επιχείρηση μαζί με τη μητέρα τους, τη δυναμική Βικτωρία, Πρόεδρο του δ.σ. της εταιρείας, είναι ότι πρόκειται για ανθρώπους χαμηλών τόνων. Ποτέ δεν προκάλεσαν την τοπική κοινωνία, ενώ έχουν κάνει το εργοστάσιο δεύτερο σπίτι τους. Μεγάλωσαν στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου περνώντας και μαθητεύοντας σε όλα του τα τμήματα.
  Το αγαπημένο χόμπι του Ανδρέα είναι η φωτογραφία, ενώ έχει μαθητεύσει με δάσκαλο τον Αμερικανό φωτογράφο Μπράιαν Πέτερσον. Το 2002 η φωτογραφία του με τίτλο «Η παραλία στο Ακρογιάλι» βραβεύτηκε ως η καλύτερη του μήνα από το βρετανικό περιοδικό Digital Camera.
   Στην περίπτωση του Στάθη, η μεγάλη του αγάπη είναι η θάλασσα και συχνά θα τον δει κανείς με το σκάφος του στο λιμανάκι των Κυθήρων ή σε κάποιο άλλο νησί του Αιγαίου.

Ο συναρπαστικός αλλά απαιτητικός χώρος του καπνού


«Με την αυτοπεποίθηση που αντλεί τόσο από την οικονομική της σταθερότητα όσο και από την πολυετή πείρα της, η Καρέλια προσβλέπει σ' ένα ακόμα πιο επιτυχημένο μέλλον», είναι το μήνυμα της Βικτωρίας Καρέλια στο Διαδικτυακό τόπο της εταιρείας. Παρά τις ενδεχόμενες προβλέψεις, ο συναρπαστικός, όπως αναφέρει, αλλά και απαιτητικός χώρος του καπνού προσφέρει πεδίον δόξης λαμπρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: