Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

ΞΕΚΙΝΑ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ!

Από σήμερα Τετάρτη μέσω της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής,
θα δοθεί η εκκίνηση για τις αλλαγές που έχει προαναγγείλει ο υπουργός Εσωτερικών Νίκος Βούτσης για την κατάργηση του Καλλικράτη και την αύξηση του αριθμού των δήμων ακόμη και σε 1000! [η συνέχεια στο kozan.gr]...


ΣΧΟΛΙΟ: Καταρχάς, παραθέτουμε κάποια σημεία από το άρθρο του Γιάννη Ραγκούση ''10 αλήθειες για τον Καλλικράτη'' για να έχουμε μία εικόνα της μεγαλύτερης ίσως μεταρρύθμισης των τελευταίων ετών:
• Ο «Καλλικράτης» είναι ένας νόμος 286 άρθρων και όχι μόνον ενός για την αλλαγή των διοικητικών ορίων των δήμων. Επομένως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα νομοθετήματα στην ιστορία της διοικητικής και θεσμικής οργάνωσης του ελληνικού κράτους.
• Η ζωή απέδειξε πως,
εάν με πρωτοβουλία μας δεν είχαμε προχωρήσει στη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, οι πρώην 1.034 δήμοι, οι 75 νομαρχίες και επαρχεία καθώς και οι 5.000 δημοτικές επιχειρήσεις θα είχαν καταρρεύσει, ακριβώς εξαιτίας της κρίσης.

• Η αυτοδιοίκηση διαχρονικά δημιουργούσε πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα που το 2010 έφτασε στο ύψος των -550 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με τη Eurostat, από το 2011 που ξεκίνησε η εφαρμογή του «Καλλικράτη», η αυτοδιοίκηση παράγει διαρκώς πρωτογενές πλεόνασμα.
Το 2011, 490 εκατ. ευρώ, το 2012, 690 εκατ. ευρώ και το 2013 770 εκατ. ευρώ. (Πηγή:http://www.statisti cs.gr/portal/page/portal/ESYE/BUCKET/A0701/Other/A0701_SEL03_TB_AN_00_2014_06_P_EN.xls)

•  Ειδικά στην περίπτωση της αυτοδιοίκησης το πρωτογενές πλεόνασμα είναι απολύτως διατηρήσιμο διότι προκύπτει από μια βαθιά αλλαγή των δομών και όχι από προσωρινές περικοπές ή από κατ' εξαίρεση επιλογές ενός περιφερειάρχη ή δημάρχου. Συγκεκριμένα, δεν είναι μόνον τα περίπου 4.000 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που καταργήθηκαν. Είναι ταυτόχρονα η υποχρεωτική κατάρτιση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών σε συνδυασμό με τους αυστηρούς περιορισμούς στον δανεισμό των ΟΤΑ (άρθρο 264: το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης δανεισμού των ΟΤΑ δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% των εσόδων του) καθώς και ο προκαταβολικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που καθιστά ουσιαστικά νομοτελειακή και βιώσιμη τη δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων στους δήμους και στις περιφέρειες.
• Οταν ακούτε συγκεκριμένους δημάρχους ή περιφερειάρχες να μιλούν για τη «γραφειοκρατία» του «Καλλικράτη» να ξέρετε ότι αντιδρούν σε 3 αξεπέραστες υποχρεώσεις τους απέναντι στην αξιοκρατία, τη διαφάνεια και τη χρηστή διαχείριση. Δεν επιθυμούν τον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, την προκαταβολική ανάρτηση των αποφάσεών τους στη δι@ύγεια, τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ καθώς βεβαίως και τη «γραφειοκρατία» των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και των περιορισμών στον δανεισμό δήμων και περιφερειών.

• Με βάση το ισχύον Σύνταγμα σχεδόν το σύνολο των αρμοδιοτήτων που επιτρεπόταν μεταφέρθηκε στους ΟΤΑ. Επίσης, όλες οι αρμοδιότητες μεταφέρθηκαν μαζί με τους αντίστοιχους πόρους καθώς και μαζί με το προσωπικό που τις ασκούσε. Την 1η Ιανουαρίου του 2011 είχαν μεταταγεί περίπου 25.000 δημόσιοι υπάλληλοι στις νέες τους υπηρεσίες, συντεταγμένα και με σεβασμό στην αξιοπρέπειά τους.
Κυρίως λόγω ΕΣΠΑ, η αυτοδιοίκηση υποδέχτηκε τη μεγαλύτερη μεταβίβαση αναπτυξιακών πόρων στην ιστορία της


Τι θα γινόταν αν δεν είχε γίνει ο Καλλικράτης το 2010;

Το σχόλιο του πρώην Υφυπουργού Εσωτερικών, Γιώργου Ντόλιου, είναι διαφωτιστικό: Ο Καλλικράτης είναι η μεγαλύτερη και πιο στέρεη μεταρρύθμιση που έγινε τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας, παρότι δεν στηρίχτηκε ούτε πολιτικά ούτε διαχειριστικά μετά τον Ιούνιο του 2011. Σημειώνω, ότι χωρίς τον Καλλικράτη το 75% των δήμων της χώρας θα ήταν σε καθεστώς πτώχευσης και οι μισοί μόνιμοι υπάλληλοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα ήταν υπό απόλυση. [Ντόλιος: «Χωρίς τον Καλλικράτη το 75% των δήμων της χώρας θα ήταν σε καθεστώς πτώχευσης»]


Είναι υπέρ της μεταρρύθμισης του Καλλικράτη οι Έλληνες πολίτες;

kallikratis_w013.jpeg

Αίσθηση προκαλεί η ηλεκτρονική ψηφοφορία του Βήματος που αφορά στην τοπική αυτοδιοίκηση και κυρίως στην άποψη του κόσμου για τον Καλλικράτη. 49% των Ελλήνων κρίνουν ως θετική τη μεγάλη μεταρρύθμιση στην τοπική αυτοδιοίκηση και μάλιστα σε μία οικονομική περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη με πολλούς από τους δήμους στα όρια της χρεοκοπίας και τις δυνατότητες των δήμων να είναι ιδιαίτερα περιορισμένες ως προς τον οικονομικό τομέα. [49% οι θετικές γνώμες για τον Καλλικράτη.]


Πώς βοήθησε οικονομικά ο Καλλικράτης την χώρα κατά την κρίση; Ήταν μεταρρύθμιση με συνοδό οικονομικό εξορθολογισμό;

- ''Η προ-Καλλικράτη αυτοδιοίκηση αύξανε κάθε χρόνο το δημοσιονομικό έλλειμμα με αποκορύφωμα το 2010 όταν και προκάλεσε 500 εκ. ευρώ έλλειμμα στον προϋπολογισμό. Μετά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής της μεταρρύθμισης , στο τέλος του 2011 , η αυτοδιοίκηση συνεισέφερε στον προϋπολογισμό 35 εκ. Ευρώ πλεόνασμα''!
- ''Tο 2012 οι δυο βαθμοί αυτοδιοίκησης και αυτός της αποκεντρωμένης κρατικής διοίκησης επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό -άρα τον φορολογούμενο- με 50% λιγότερες επιχορηγήσεις σε σύγκριση με το 2009, χωρίς να σταματήσουν να προσφέρουν με την ίδια ένταση τον ίδιο όγκο υπηρεσιών και έργου τόσο απαραίτητων για το κοινωνικό σύνολο''.
- ''Τέτοια μείωση δεν έχει επιτευχθεί σε κανέναν άλλο τομέα της γενικής κυβέρνησης. Συνολικά δε, είναι αμφίβολο εάν θα ξεπεράσει τα 2,5 δις ευρώ το κόστος λειτουργίας των ΟΤΑ για το 2012''.[via]


Γιατί δεν προχώρησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις σε μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης;

Ο νυν ΠτΒ και πρώην ΥΠΕΣ προσπαθεί να τεκμηριώσει την ανεπάρκειά του -> Έφυγε ο Καραμανλής και άφησε τον Προκόπη αμανάτι, να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις


Ποια θα έπρεπε να είναι τα επόμενα βήματα αντί της κατάργησης του Καλλικράτη;

Το ενιαίο ψηφοδέλτιο και η οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων -> Γιατί οι δήμαρχοι δε θέλουν το ενιαίο ψηφοδέλτιο;


Kαταληκτικά, η κατάργηση του Καλλικράτη συνιστά έγκλημα για την τοπική αυτοδιοίκηση και πρόκειται περί οπισθοδρόμησης και πλήρους επικράτησης του πελατειασμού. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: