Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Η «ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ» ΤΩΝ ΜΕΤΑΚΛΗΤΩΝ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ

Προ σχεδόν δύο μηνών, ο κ. Δ. Μάρδας ανακοίνωνε τις πηγές άντλησης των 200 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των δράσεων κατά της ανθρωπιστικής κρίσης. 
Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβανόταν η μείωση των υπουργείων και του συνολικού αριθμού των μετακλητών υπαλλήλων κατά το ήμισυ. Σήμερα, μετά 100 ημέρες διακυβέρνησης της χώρας, σχεδόν τίποτε δεν περνάει από τα πρωτόκολλα των υπουργείων. Το νομοθετικό έργο είναι φτωχό, οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου συχνές, ενώ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως οι αποφάσεις φτάνουν με καθυστέρηση μηνών.
Από τα βασικά επιχειρήματα της νέας κυβέρνησης για τη μείωση των θέσεων των μετακλητών ήταν η άποψη ότι οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ θα κατόρθωναν να αξιοποιήσουν το παραγκωνισμένο ανθρώπινο δυναμικό της δημόσιας διοίκησης. Η πραγματικότητα αποδείχθηκε διαφορετική. Στα περισσότερα υπουργεία,
οι αρμόδιοι βρίσκονται αντιμέτωποι, πρώτον, με την έλλειψη προσωπικού και δεύτερον, με αδυναμία ταχείας προώθησης ακόμη και απλών αποφάσεων.

Στην Κουμουνδούρου διακρίνουν απροθυμία συνεργασίας με τον ΣΥΡΙΖΑ, διότι οι μηχανισμοί των υπουργείων εξακολουθούν να ελέγχονται από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ. Αυτή η κατάσταση έχει αρνητικό αποτέλεσμα ακόμη και στις διαπραγματεύσεις της Αθήνας με τους εταίρους. Πολύ συχνά, το Μέγαρο Μαξίμου αλλά και το υπουργείο Οικονομικών μένουν δίχως κρίσιμα στοιχεία αλλά κυρίως χωρίς αποτελέσματα. Οι υπουργοί, από τη δική τους πλευρά, πιέζουν για την αύξηση του αριθμού των μετακλητών υπαλλήλων, προκειμένου να μπορέσουν να διεκπεραιώσουν τις εργασίες τους.

Στο γραφείο του υπουργού Εσωτερικών Ν. Βούτση απασχολούνται τουλάχιστον οκτώ μετακλητοί και δύο ειδικοί σύμβουλοι, ενώ έχουν αποσπασθεί από διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου 13 άτομα.

Ο αριθμός, προφανώς, υπερβαίνει τη γενική κυβερνητική οδηγία για τέσσερις μετακλητούς και πέντε ειδικούς συμβούλους και επιστημονικούς συνεργάτες. Στο γραφείο του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη απασχολούνται 14 μετακλητοί και 4 ειδικοί σύμβουλοι, ενώ έως αυτή τη στιγμή έχουν αποσπαστεί πέντε άτομα. Σε ένα άλλο «υπερυπουργείο», εκείνο της Οικονομίας του κ. Γ. Σταθάκη, εργάζονται 17 μετακλητοί, δύο ειδικοί σύμβουλοι, ενώ έχουν αποσπαστεί 6 υπάλληλοι. Εντεκα άτομα εργάζονται στο γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη. Διόλου ευκαταφρόνητο είναι και το μέγεθος του γραφείου του υπουργού Εργασίας Π. Σκουρλέτη, όπου απασχολούνται 10 ειδικοί συνεργάτες και σύμβουλοι και 7 μετακλητοί, ενώ έχει γίνει τουλάχιστον μία απόσπαση. Πολυπληθές είναι και το γραφείο του υπουργού Εθνικής Αμυνας Π. Καμμένου, όπου απασχολούνται 12 μετακλητοί, εννέα ειδικοί σύμβουλοι και τέσσερις αποσπασμένοι.

Οι αποσπάσεις είναι ένας τρόπος τον οποίο αξιοποιούν αρκετά κυβερνητικά στελέχη για να συγκροτήσουν τα γραφεία τους. Τις περισσότερες (11) έχει πραγματοποιήσει ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τ. Κουράκης, καθώς και ο κ. Αλ. Φλαμπουράρης (7). Στο γραφείο του υπουργού Επικρατείας απασχολούνται, ακόμη, έξι μετακλητοί και τρεις ειδικοί συνεργάτες. Ο κ. Φλαμπουράρης απασχολεί και δύο άμισθους συμβούλους τις τελευταίες εβδομάδες. Ο υπουργός Επικρατείας δεν είναι ο μόνος που ζητάει (και λαμβάνει) τη βοήθεια στη βάση του κομματικού πατριωτισμού. Αρκετά κομματικά στελέχη βοηθούν στο κυβερνητικό έργο.

Σχετικά περιορισμένο, σε σύγκριση με άλλα υπουργικά γραφεία, είναι εκείνο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Στο γραφείο του κ. Ι. Δραγασάκη έχουν αποσπασθεί 4 υπάλληλοι, ενώ απασχολούνται ακόμη τέσσερις μετακλητοί και δύο ειδικοί σύμβουλοι. Στο γραφείο του υπουργού Δικαιοσύνης Ν. Παρασκευόπουλου εργάζονται έξι ειδικοί συνεργάτες και σύμβουλοι, τρεις μετακλητοί, ενώ έχουν αποσπασθεί δύο υπάλληλοι. Εξι μετακλητοί, τρεις ειδικοί σύμβουλοι και τρεις αποσπασμένοι βρίσκονται στο γραφείο του υπουργού Υγείας Π. Κουρουμπλή, ενώ, αντιστοίχως, παρά τον κ. Π. Λαφαζάνη εργάζονται εννέα μετακλητοί, δύο ειδικοί σύμβουλοι και επτά αποσπασμένοι.

ΣΧΟΛΙΟ: Πολύ βολικό επιχείρημα: "Αφού το κράτος το ελέγχουν ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ας βάλω και γω τους δικούς μου για να κάνω τη δουλειά μου". Αξίζει να σημειώσουμε ότι αποσπάσεις και μετακλητοί υπάλληλοι δεν συνεπάγονται μόνιμους διορισμούς, όμως ανακύπτει ζήτημα αποτελεσματικότητας και κατανομής πόρων, ιδίως σε μια αχαρτογράφητη περιοχή, όπως εκείνη των αποσπασμένων, των μετακλητών, ειδικών συνεργατών και συμβούλων.

Στην περίπτωση των ειδικών συνεργατών και συμβούλων το καθεστώς φαντάζει απλό: Συμβάσεις ορισμένου χρόνου που ανανεώνονται ανά εξάμηνο και λήγουν με την αποχώρηση του αξιωματούχου στον οποίο υπάγονται (Υπουργού, υφυπουργού και Γενικού Γραμματέα). Η αμοιβή των συνεργατών αυτών δεν μπορεί να χαρακτηριστεί προκλητική, αλλά η τοποθέτηση πολλών μετακλητών σίγουρα συνιστά μια επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό, με τον λόγο προσφορά/αμοιβή να είναι πολλές φορές δυσανάλογη του δημοσίου συμφέροντος.

Εδώ θα μου πείτε ότι αυτή η κυβέρνηση δεν εφαρμόζει το openGOV για τους Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων, θα το εφαρμόσει για τους επιστημονικούς συνεργάτες; Βέβαια θα αναρωτηθεί εύλογα κάποιος: "να μην έχουν επιστημονικούς συνεργάτες αυτοί που ασκούν εξουσία άτομα όμοιας πολιτικής επιλογής;" Κανείς δεν το αμφισβητεί στα σοβαρά αυτό, αλλά θα πρέπει ο εκάστοτε πολιτικός που προσλαμβάνει συνεργάτες να διέπεται από δημοσιονομική υπευθυνότητα.

Πώς; Καταρχάς μια καλή ιδέα θα ήταν η δημιουργία ενός Γραφείου Προσωπικού στην κυβέρνηση, το οποίο θα επιλαμβάνεται της τοποθέτησης των αξιότερων συνεργατών. Ακόμα κι αν δεν γίνει αυτό, η δημιουργία ενός ξεχωριστού Γραφείου Προϋπολογισμού της διακυβέρνησης θα ήταν εξίσου μια καλή ιδέα. Δηλαδή ο κάθε υπουργός, υφυπουργός και Γενικός Γραμματέας να έχει από την αρχή της θητείας του ένα ορισμένο από το Γραφείο ετήσιο ή εξαμηνιαίο μπάτζετ, βάσει του οποίου να στελεχώνει τις υπηρεσίες του Γραφείου του, χωρίς να έχουμε τα φαινόμενα λίγοι να παίρνουν πολλά ή πολλοί να παίρνουν πάλι πολλά.

Ο συνδυασμός αυτών των δύο δράσεων θα είχε ως άμεσο αντίκτυπο την πρόσληψη προσωπικού υψηλότερου επιπέδου, ακόμα κι αν προέρχονταν από τον κομματικό σωλήνα, ενώ η δημοσιονομική επιβάρυνση θα ήταν δραματικά λιγότερη. Επίσης πολύ σημαντική πρωτοβουλία θα ήταν η πλήρης και η κατά προτεραιότητα  αξιοποίηση των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, σε συνδυασμό με την ύπαρξη ενός Γραφείου Προσωπικού που δεν μεριμνά μονάχα για την αξιοκρατική επιλογή, αλλά και για την αποτελεσματική κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού.


Όλα τα παραπάνω βεβαίως ξεκινούν και τελειώνουν στην παραδοχή ότι διακυβέρνηση πρέπει να ασκούν οι αξιότεροι και οι καταλληλότεροι και όχι τα κομματικά στελέχη, παραδοχή που η παρούσα κυβέρνηση σκοπίμως επιλέγει να την βάζει κάτω από το χαλί της "πρώτη φορά Αριστερά"..

Δεν υπάρχουν σχόλια: