Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

ΣΥΝΟΡΙΑΚΟ ΣΗΜΕΙΟ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΛΙΜΕΝΑ ΙΤΕΑΣ

Σαράντης Μιχαλόπουλος Κάτοικος Ιτέας

Διαβάζω σε Δελτίο Τύπου της Λιμενικής Επιτροπής του Λιμενικού Ταμείου Νομού Φωκίδας :

«Εγκρίθηκε από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας η διαμόρφωση του λιμένα Ιτέας προκειμένου αυτός να καταστεί λειτουργικός για την εξυπηρέτηση των αναγκών που ανακύπτουν από την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2226 (Κανονισμός Συστήματος Εισόδου/Εξόδου – Entry/Exit System) - Τροποποίηση Σύμβασης Schengen. Η προγραμματισμένη αναδιαμόρφωση των υποδομών πληροί τις απαιτήσεις υποδομών-εγκαταστάσεων θαλασσίων συνοριακών σημείων διέλευσης (ΣΣΔ), ως προς την διεξαγωγή των προβλεπόμενων διαβατηριακών ελέγχων,

καθώς επίσης και τις προτεινόμενες παρεμβάσεις, όπως αυτές αποτυπώνονται στη Μελέτη καταγραφής αναγκών στα συνοριακά σημεία διέλευσης της χώρας».

Παρακολουθώ στη συνέχεια κάποια σχόλια συμπολιτών που δείχνουν να γνωρίζουν καλύτερα το θέμα και στα οποία διατυπώνονται ερωτηματικά και επιφυλάξεις της μορφής :

«Καταθέτω αυτά που γνωρίζω, Πάτρα πρώτη είσοδος από δυτικά κεντρικό λιμεναρχείο και κτηριακές εγκαταστάσεις (γραφεία) για ΣΕΓΚΕΝ 80-100τμ. Ιτέα 350 τ.μ. με αντιστρόφως ανάλογη επιβατική κίνηση. 20πλασια και λίγο λέω. Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι γιατί χρειάζεται τόσο μεγάλο κτήριο για κάτι που θα αρκούσε αυτό το μικρό κτήριο που βρίσκεται δεξιά κατά την έξοδο απ' την προβλήτα και το χρησιμοποιούσε το τελωνείο. Ποιος τι ο λόγος δημιουργίας ενός τέτοιου κτιρίου εκτός αν στις προθέσεις τους είναι να στεγάζουν μόνιμα λιμεναρχείο και αστυνομία και γλυτώσουμε τα ενοίκια...».

«Εμένα η απορία μου είναι γιατί θέλουν να το φτιάξουν από τη πλευρά που είναι ΟΛΑ τα καταστήματα εστίασης και το "Γαλήνη" στην παραλιακή και να τους "κόψουν" τον χώρο των τραπεζοκαθισμάτων τους (δείτε στο κόκκινο σημείο της φωτο) και δεν το κάνουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ (στο κίτρινο σημείο της φωτο) που δεν υπάρχει τίποτα. Αν πρέπει να γίνει, ας γίνει χωρίς να καταστραφούν κι άλλο οι επιχειρηματίες της περιοχής».

 

Διαβάζω στην ιστοσελίδα ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΙΤΕΑΣ :

Αναδημοσιεύουμε πιο κάτω, το Δελτίο Τύπου της Λιμενικής Επιτροπής του Λιμενικού Ταμείου Ιτέας, το οποίον αναφέρεται στην έγκριση του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., με την σύμφωνη γνώμη του οποίου, θα προχωρήσει το έργο του Σ.Σ.Δ. (Συνοριακό Σημείο Διελεύσεως) Λιμένα Ιτέας.

Προφανώς, η Λιμενική Επιτροπή, μας ενημερώνει για την συγκεκριμένη απόφαση της ΕΛ.ΑΣ., χωρίς όμως προηγουμένως, να μας είναι γνωστοποιήσει (με άλλο Δελτίο Τύπου), περί τίνος πρόκειται.

Στην φωτογραφία της επικεφαλίδας αποτυπώνεται, η κάτοψη ενός προτεινόμενου (και εγκεκριμένου) από την Λιμενική Επιτροπή κτηρίου, το οποίο θα είναι το Σ.Σ.Δ. του Λιμένα Ιτέας και το οποίο θα κατασκευασθεί με χρηματοδότηση από την Π.Στ.Ε.  Η θέση δε όπου θα κατασκευασθεί το 350 τ.μ. εμβαδού εν λόγω κτήριο, είναι ο χώρος νοτίως του ξενοδοχείου "Γαλήνη", ανάμεσα από το παλαιό Λιμενοφυλάκιο και τον χώρο όπου τα τραπεζοκαθίσματα του "Καφέ-Μώλος". (Απόφαση 67/2-4-2021 της Λιμ. Επιτροπής  ΑΔΑ : ΩΚΧΟΟΡ0Θ-ΠΡΓ).

Θα έχουμε δηλαδή ως πόλη-λιμένας, ακριβώς εμπρός από την θαλάσσια είσοδό της, ένα κτήριο εμβαδού 350 τ.μ. για τον έλεγχο διαβατηρίων.

Τέλος, διαβάζω ανακοίνωση της Προέδρου της Λιμενικής Επιτροπής, η οποία αναφέρεται σε «κίνδυνο αποχαρακτηρισμού ελληνικών λιμανιών ως πυλών εισόδου στη χώρα, λόγω της συνθήκης ΣΕΝΓΚΕΝ, πράγμα που θα στερήσει τη δυνατότητα πρόσβασης κρουαζιεροπλοίων από τρίτες χώρες».

Εγώ που δεν γνωρίζω καθόλου το θέμα, προσπαθώ να καταλάβω από αυτές τις αποσπασματικές ανακοινώσεις ποιο είναι το ζητούμενο και αν πρέπει να αισθάνομαι αισιόδοξος για όσα θα γίνουν, αν δηλαδή θα βγει τελικά κερδισμένη η πόλη της Ιτέας, ή αν πρέπει να φοβάμαι ότι για μία ακόμη φορά κάτι κακό θα συμβεί.

Παρότι είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι η παρούσα Λιμενική Επιτροπή είναι ιδιαίτερα παραγωγική, αν κρίνω από τα τόσα θέματα που φαίνεται να έχουν δρομολογηθεί επί των ημερών της, αλλά επίσης είναι και πολύ συστηματική στην ενημέρωση των πολιτών με συνεχείς ανακοινώσεις, προσωπικά πιστεύω ότι δείχνει αρκετές φορές να απευθύνεται σε ένα στενό κύκλο ανθρώπων που γνωρίζουν τα θέματα, ενώ αφήνει πολλούς άλλους να οδηγούνται σε συμπεράσματα μόνο με τη διαίσθηση ή την προσωπική εκτίμηση, θετική ή αρνητική, που έχουν για κάποια πρόσωπα.

Το συγκεκριμένο θέμα είναι νομίζω πολύ χαρακτηριστικό. Εκείνο που φαίνεται είναι ότι η συνθήκη ΣΕΓΚΕΝ βάζει κάποιους όρους για τον έλεγχο των επιβατών που φθάνουν από χώρες εκτός συνθήκης. Ο έλεγχος αυτός πιθανότατα απαιτεί συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, ώστε να διεκπεραιώνονται σωστά οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Και τις εγκαταστάσεις αυτές θέλει να αποκτήσει η Ιτέα, ώστε να μπορούν να έρχονται εδώ και κρουζιερόπλοια από τρίτες χώρες.

Αν είναι έτσι τα πράγματα, σωστά θεωρείται θετικό το ότι υπήρξε έγκριση για κατασκευή τέτοιων εγκαταστάσεων, με σχετική πρόβλεψη και για την χρηματοδότηση των έργων. Ακόμη όμως και έτσι, μερικά ερωτήματα που διατυπώνονται είναι αρκετά εύλογα και θα έπρεπε να έχουν απαντηθεί ίσως πριν προκύψουν.

Για παράδειγμα, το μέγεθος του κτιρίου. Σίγουρα θα υπάρχει δικαιολόγηση, αλλά και τα 350 τ.μ. φαντάζουν πολλά. Υπάρχουν άραγε εναλλακτικές λύσεις ; Μήπως για ένα λιμάνι σαν της Ιτέας το «τίμημα» για να μπορεί να δέχεται κρουαζιερόπλοια από χώρες εκτός ΣΕΓΚΕΝ είναι μεγάλο σε σύγκριση με το αναμενόμενο όφελος ;

Αλλά και η χωροθέτηση των εγκαταστάσεων εξετάστηκε αν μπορούσε να γίνει διαφορετικά, όπως π.χ. στην πρόταση για τοποθέτησή τους στην άλλη πλευρά, όπου πράγματι σήμερα δεν υπάρχουν καταστήματα εστίασης ;

Είμαι βέβαιος ότι απαντήσεις υπάρχουν και πρέπει να δοθούν, αποφεύγοντας αντιπαραθέσεις που μόνο πόλωση προκαλούν.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: