Τετάρτη 29 Ιουλίου 2015

ΕΙΚΟΝΕΣ ΝΤΡΟΠΗΣ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ: ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΣΥΝΩΣΤΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΥΣΩΝΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΧΑΡΤΑΚΙ ΕΙΣΟΔΟΥ

Σε όλο τον κόσμο τα μουσεία αναζητούν τρόπους προκειμένου να αυξήσουν τον αριθμό των επισκεπτών τους, να ελέγξουν τα έσοδά τους και να τα πολλαπλασιάσουν. Κάτι που σχετίζεται με τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Ομως, στον 21ο αιώνα, η Ελλάδα ακόμη παλεύει να εφαρμόσει στα μουσεία και στους χώρους της το σύστημα των ηλεκτρονικών εισιτηρίων, προκειμένου η «βαριά βιομηχανία της χώρας», όπως τη χαρακτηρίζουν οι εκάστοτε κυβερνώντες, να γίνει πράγματι ανταποδοτική. Να μειώσει όσο είναι δυνατόν τον χρόνο αναμονής των επισκεπτών στα ταμεία και πάνω απ’ όλα –ιδίως σε τέτοιους καιρούς», να περιορίσει τα διαφυγόντα κέρδη.
Οπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή»,
τα σχέδια του υπουργείου Πολιτισμού για την εφαρμογή του συστήματος των ηλεκτρονικών εισιτηρίων στην Ακρόπολη και έξι ακόμη γειτονικούς χώρους (Αρχαία Αγορά, Ολυμπιείο, Θέατρο του Διονύσου, Κεραμεικός) δεν εφαρμόστηκαν όπως τα υπολόγιζαν. Ο Ιούνιος πέρασε χωρίς να δοθεί αυτή η ευκολία στους τουρίστες έστω του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης, ενώ ανάλογος θα είναι και ο Αύγουστος.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το πρόγραμμα θα επεκτεινόταν σε 13 ακόμη αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Ηρακλείου, Χανίων, η Κνωσός, η Λίνδος, οι Μυκήνες, το Ασκληπιείο στην Κω κ.ά.
H «Καθημερινή» δημοσιεύει φωτογραφίες των τουριστών που περιμένουν καρτερικά μέσα στον καύσωνα και κάτω από τον καυτό ήλιο να βγάλουν εισιτήριο για να επισκεφθούν τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης
Ομως, τι συνέβη ακριβώς; «Ο πρώτος μειοδοτικός διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος, διότι υπήρξε μόνο ένας ενδιαφερόμενος», λέει στην «Καθημερινή» ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Ξυδάκης. Παρότι για την ελληνική οικονομία αλλά και την ασφυξία των δημόσιων μουσείων η εφαρμογή του συστήματος θα ήταν μια γερή ένεση εσόδων ειδικά φέτος, δυστυχώς χάθηκε κι αυτό το καλοκαίρι. Χάσαμε χρόνο, έσοδα, αλλά μας έμεινε πάλι η ελπίδα.
Ωστόσο, ο αναπληρωτής υπουργός έχει άλλη άποψη. «Ο διαγωνισμός σχεδιάζεται για τον Σεπτέμβριο και μάλιστα θα προχωρήσει γρήγορα», υπογραμμίζει κατηγορηματικά τονίζοντας: «Οι συζητήσεις με μεγάλο ίδρυμα – χορηγό της χώρας, που θα αναλάβει την εγκατάσταση δύο συστημάτων, έχουν προχωρήσει πολύ». Με την υποστήριξη του χορηγού ο σχεδιασμός θα γίνει σε μεγαλύτερη κλίμακα. Θα περιλαμβάνει την εφαρμογή ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε 20 χώρους, ίσως και περισσότερους, αλλά και κεντρικό σύστημα ελέγχου εγκατεστημένο στο ΤΑΠ.
Πάντως, στο ρεπορτάζ της εφημερίδας τονίζεται ότι όλα αυτά τα σχέδια που παραμένουν στα χαρτιά, χωρίς να υλοποιούνται συνεπάγονται και χαμένα έσοδα. Με την αύξηση των τουριστών, αυξάνονται οι επισκέπτες των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων.
Αύξηση των επισκεπτών τους παρουσιάζεται, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, σε ποσοστό 12,1%, το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2015 καθώς και ενίσχυση των εισπράξεων κατά 21,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Το ίδιο διάστημα, στους αρχαιολογικούς χώρους εμφανίζεται αύξηση των επισκεπτών κατά 21,3%, καθώς και των εισπράξεων σε ποσοστό 17,6%, σε σχέση με τον αντίστοιχο διάστημα του περασμένου χρόνου.
Ουρές τουριστών στην Ακρόπολη
Η ελληνική κυβέρνηση, ήδη από τον Φεβρουάριο, όταν και είχε στείλει την πρώτη λίστα των μεταρρυθμίσεων στους δανειστές, έχει δεσμευτεί για έσοδα από μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της τάξεως των 130 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Αλλοι θεωρούν ότι τα έσοδα από τη «μηχανή πολιτισμού» θα μπορούσαν να αγγίξουν τα 300 εκατ. ευρώ.

Σήμερα φτάνουν τα 54,5 εκατ. ευρώ με ελάχιστες παροχές. Το να πιάσουμε αυτό τον στόχο σε κάποιους φαντάζει ουτοπικό. Ομως, αν αναλογιστούμε τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία που διαχειρίζεται το ΥΠΠΟ και τις δυνατότητες που έχουν αυτά να λειτουργήσουν ενισχυτικά στον προϋπολογισμό του, τότε φαντάζει πολύ πιο ρεαλιστικό. Αρκεί να εστιάσουν οι αρμόδιοι στις αναπτυξιακές δυνατότητες του ΤΑΠ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: