Πέμπτη 20 Απριλίου 2023

ΦΩΚΙΔΑ - ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΣ. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΔΕΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΜΕ ΤΟ ΒΑΘΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΔΕΛΤΙΩΝ.../

...ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

Αφροδίτη Παπαθανάση

1.        Χάθηκε μια δεκαετία για να φτάσουμε στο σημείο μηδέν .Κομματικά δε,  να υπάρχουν πανηγυρισμοί, για έργο που είχε ενταχθεί το 2011, απεντάχτηκε το 2014, χωρίς την παραμικρή ανακοίνωση από ΝΔ από 2014 έως και μετά τις εκλογές του 2019. Και ξαφνικά, πάλι προεκλογικά, ανακαλύπτουν ξανά το ίδιο έργο, μαζί με άλλα 50 που το Υπ. Περιβάλλοντος εντάσσει στο Ταμείο Ανάκαμψής.

2.         Το έργο  συνολικού προϋπολογισμού  23.744.516,00€ με ΦΠΑ εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας  με την υπ’αριθμ. ΥΠΕΝ/ΓΓΣΔΑ/41432/339/13-4-2023 απόφαση του Υπουργού κ. Σκρέκα και ανήκει στο Υποέργο «Υποδομή δικτύου αποχέτευσης και εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων (Ε.Ε.Λ).» της Δράσης «Επεξεργασία και καθαρισμός αστικών λυμάτων περιβαλλοντικά ευαίσθητων οικισμών και εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων σε επιλεγμένες πόλεις».

3.        Το φυσικό αντικείμενο του έργου είναι : Κατασκευή μίας κεντρικής ΕΕΛ (Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων) στην οποία θα καταλήγουν με σύστημα αγωγών μεταφοράς (που περιλαμβάνεται και αυτό στο φυσικό αντικείμενο), τα λύματα των οικισμών Λιδωρικίου, Πενταπόλεως, Μαλανδρίνου (και του σωφρονιστικού καταστήματος), Αμυγδαλιάς, Βραίλας, Λεύκας,

ενώ προβλέπεται και μικρή ποσότητα λυμάτων για την κάλυψη των εκτός αποχετευτικού δικτύου μεμονωμένων κατοικιών. Επιπλέον θα γίνει εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος που θα εξυπηρετεί τη λειτουργία της ΕΕΛ. Τα επεξεργασμένα λύματα από την κεντρική ΕΕΛ θα μεταφέρονται με αγωγό μεταφοράς σε μισγάγγεια που εκβάλλει στην κοίτη του Μόρνου κατάντη της εξόδου του υπερχειλιστή και της λεκάνης ηρεμίας του φράγματος. Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται τα εσωτερικά δίκτυα αποχέτευσης των οικισμών Λιδωρικίου, Μαλανδρίνου, Αμυγδαλιάς, Λεύκας, Βραίλας και τμήματος της Πεντάπολης.

4.       Η «τεχνική διαφορά» της 1ης ένταξης του 2011 με αυτήν τη 2η του 2023 – 12 χρόνια μετά – είναι :

-            η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος που θα εξυπηρετεί τη λειτουργία της ΕΕΛ, και & Η αναφορά σε έναν αντί των δύο βιολογικών

 

γιατί είναι ιδιαίτερο έργο

1.        Οι περιορισμοί που ισχύουν γύρω από τη λίμνη Μόρνου – Ταμιευτήρα ΕΥΔΑΠ – σύμφωνα με την Α5 υγειονομική διάταξη, επηρεάζουν το σημείο απορροής του/ των αποχετεύσεων- βιολογικών στην περιοχή, δηλ δεν μπορεί να πλησιάσει στον ταμιευτήρα.

2.        Αυτή είναι ουσιαστική παρατήρηση που  αναγκαστικά θα πρέπει να φέρει στο προσκήνιο της συζήτησης, αλλά και της συμμετοχής στο κόστος συντήρησης και λειτουργίας του έργου  της ΕΥΔΑΠ.

3.        Έως στιγμής και είναι από τα βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν είναι ποιες οι ευθυνες – υποχρεώσεις της ΕΥΔΑΠ σε σχέση με το έργο.  Έχουν γίνει συναντήσεις ή όχι,  υπάρχει ή όχι κάποιο πρωτόκολλο συνεργασίας και ανάληψης κόστους ή μέρους κόστους συντήρησης και λειτουργίας του έργου από ΕΥΔΑΠ;;  Επίσης, ανάλογα  έχουν γίνει συναντήσεις και αν υπάρχουν πρωτόκολλα με το Υπ. Δικαιοσύνης για την συνεισφορά του λόγω των Φυλακών Μαλανδρίνου στο κόστος συντήρησης και λειτουργίας του έργου .

 

αρκεί το έργο του Παραλίμνιου για την περιοχή;

1.        Όχι, χρειαζόμαστε ειδικό χωρικό γύρω από τον Ταμιευτήρα που θα ορίσει κανόνες δραστηριοτήτων και περιβαλλοντικούς όρους. Η λογική να πάμε μόνο με τις αποστάσεις , απόσταση από λίμνη – για Χ δραστηριότητα, δεν είναι απόλυτα ορθή, καθώς υπάρχουν σημεία περιβαλλοντικά περισσότερο ευαίσθητα από άλλα.

2.        Έως στιγμής, από Αυτοδιοίκηση, Βουλευτή και Κυβερνητικά Στελέχη, ΔΕΝ γνωρίζουμε εάν έχει γίνει κάποια επεξεργασία, σκέψη ή πρόταση.

3.        Αλλαγή υγειονομικής διάταξης Α5.

Και η κ. Μανδρέκα και ο κ. Κωστοπαναγιώτου, προσπάθησαν  να προχωρήσουν λίγο τις διαδικασίες αλλαγών στην Α5 υγειονομική διάταξη, ευθύνη του Υπ. Υγείας. Δεν είχαν όμως πίσω τους σε εξέλιξη  έργο βιολογικού και συστήματος απορροής στην περιοχή, ώστε να έχουμε ουσιαστικές μεταβολές στην Α5 που να επιτρέπει δραστηριότητες μικρών επιχειρήσεων στην περιοχή ή εγκαταστάσεων κτηνοτροφίας.

Θέλουμε, χρειάζεται να αλλάξει η Α5 υγειονομική διάταξη;; Αν ναι σε ποια σημεία;

4.       Έως στιγμής, από Αυτοδιοίκηση, Βουλευτή και Κυβερνητικά Στελέχη, ΔΕΝ γνωρίζουμε εάν έχει γίνει κάποια συνάντηση με το Υπ. Υγείας σχετικά με την Α5 υγειονομική διάταξη.

 

μελέτη κόστους για το έργο συντήρησης και λειτουργίας του έργου – ποιον επιβαρύνουν ;

1.        Δική μου θέση εδώ και χρόνια και η δική μου προσπάθεια αφορά την ευθύνη της ΕΥΔΑΠ έναντι του έργου, δηλαδή ΕΥΔΑΠ & Υπ. Δικαιοσύνης τώρα σε ότι αφορά τις Φυλακές, οφείλουν να αναλάβουν όλο ή μέρος τους κόστους συντήρησης και λειτουργίας του έργου.

2.        Αν όχι αυτοί, τότε ποιοι; Ο Δήμος Δωρίδας;

3.        Που είναι οι μελέτες – μετά από 10 χρόνια αναμονής – που έχουν τα στοιχεία για το κόστος συντήρησης λειτουργίας του έργου, αν και πόσο επιβαρύνει Δήμο Δωρίδας και κατοίκους;

 

γιατί κάποιοι άφησαν τα χρόνια να περνούν χωρίς να γίνεται κάτι

1.         Από την απένταξη του 1ου έργου το 2014 έως σήμερα τι έκαναν οι υπεύθυνοι; Μια τρύπα στο νερό…

2.        Που ήταν, που είναι μετά από δέκα σχεδόν χρόνια  οι σαφείς εναλλακτικές τεχνικές λύσεις για το έργο; Πουθενά. ..

3.         Στα χρόνια που χάθηκαν, από το 2014 και μετά, δεν εξετάστηκε ουδεμία λύση για μικρούς θύλακες δραστηριοτήτων με μερική – συγκεκριμένη  προσαρμογή της Α5, στοχευόμενα, σε συγκεκριμένες περιοχές ενδιαφέροντος, που θα επέτρεπαν την απρόσκοπτη διαδικασία αδειοδοτήσεων και λειτουργίας, στις εγκαταστάσεις κτηνοτροφικών μονάδων και μεταποίησης προϊόντων.

4.       Σε αυτούς τους μικρούς θύλακες δραστηριοτήτων θα πρέπει να εγκατασταθούν, ακόμη και μέσω ΕΣΠΑ,  κλειστά συστήματα συγκέντρωσης, επεξεργασίας και χρήσης των επεξεργασμένων αποβλήτων, αυτά που τα προγράμματα αντιμετωπίζουν ως «κυκλική οικονομία».

5.        1.000.000 ευρώ περίπου στοιχίζει το χρόνο η μεταφορά λυμάτων από τις Φυλακές Μαλανδρίνου προς το βιολογικό Γαλαξειδίου. Κάντε τα μαθηματικά να δείτε πόσα χρήματα χάθηκαν.

6.       Κάτι που λίγοι παρακολουθούν, ενώ θεωρώ ότι είναι απόλυτα κρίσιμο, είναι η ανακοίνωση και ενέργειες του Υπ. Υποδομών για μελέτες ενίσχυσης των υδατικών αποθεμάτων, παράλληλα με το κανάλι του Μόρνου, από Εύηνο προς Μόρνο και την ανάθεση δημόσιας σύμβαση σχετική με την καταγραφή των υπαρχουσών και επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων της ευρύτερης περιοχής γύρω από τους Ταμιευτήρες Μόρνου και Εύηνου, καθώς και στη διαχείριση της αποχέτευσης και επεξεργασίας των λυμάτων των γύρω περιοχών.  Από την μελέτη θα προκύψουν μέτρα…,  «για τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης και λειτουργίες, τα οποία θα ληφθούν υπόψη κατά την ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων που αφορούν το έργο «Υδραγωγείο Μόρνου – Υλίκης και συνοδών έργων….ΑΔΑ Β1460- Υ0Β». Αμφιβάλλω αν για τα θέματα αυτά υπάρχει καν επίσκεψη, πόσο μάλλον επίσημη ενημέρωση και κοινός τόπος αντίληψης, από τους υπευθύνους να παρακολουθήσουν τα θέματα στην Φωκίδα και την Στερεά. Εύχομαι να κάνω λάθος.

 

το δίκτυο για τα φωτοβολταϊκά

1.        Θεωρώ δεδομένο ότι έχει γίνει πρόβλεψη και έλεγχος και  ότι υπάρχει  «διαθέσιμος χώρος» στο δίκτυο μεταφοράς για τα φωτοβολταικά. Νομίζω όμως είναι από τα σημεία που θα πρέπει να απαντηθεί όχι μόνο τώρα αλλά και στην πορεία εξέλιξης του έργου.,

2.        Επίσης σε ποιόν ανήκει η κυριότητα του συστήματος φωτοβολταικών, που χρηματοδοτούνται από ταμείο ανάκαμψης (σε ποσοστό 100% ή λιγότερο, όσο φτάσουν τα χρήματα), στο Δήμο ή σε Περιφέρεια, Ταμείο.

 

το 2025 για την ολοκλήρωση φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου δεν αρκεί

1.      Το ταμείο Ανάκαμψης τελειώνει τέλος του 2026, δηλαδή φυσικό και οικονομικό αντικείμενο πρέπει να κλείσει έως 31.12.2026.  Διαφορετικά θα έχουμε επιμερισμούς κόστους στο ελληνικό δημόσιο και πιθανόν σε άλλα προγράμματα. Το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να ακολουθήσει διαδικασίες διαφορετικές του ΕΣΠΑ. Αν όμως έργο φύγει από Ταμείο για Χ λόγους (πχ δεν τελείωσε 31.12.2026 τότε ΔΕΝ συνεπάγεται αυτόματα ότι μπορεί να έρθει ΕΣΠΑ.

2.        Η ανακοίνωση ένταξης και για το έργο του Παραλίμνιου, αλλά  και για σειρά άλλων έργων Αποχετεύσεων του Υπ. Περιβάλλοντος,  μιλά για τέλος έργου το 2025. Δηλαδή να δημοπρατηθεί, να γίνει έλεγχος ή ενστάσεις, σύμβαση, εγκατάσταση εργολάβου και μετά να ξεκινήσει και να ελπίζουμε ότι δεν θα έχει άλλες περιπέτειες, ….το 2025 και 2026 δεν αρκούν.

3.        Όσοι της πολιτικής ηγεσίας γνωρίζουν αντιλαμβάνονται με σαφήνεια, ότι τα προεκλογικά “show”έχουν συχνά άδοξο τέλος. Αν τα έργα 51 τον αριθμό, μαζί με Παραλίμνιο, δεν ολοκληρωθούν έως το 2026, τότε το μέλλον τους ΔΕΝ είναι ξεκάθαρο. Σαφώς, επειδή γνωρίζουν, αναλαμβάνουν την ευθύνη των εξελίξεων.

η πλέον ευθύνη της ΕΥΔΑΠ για την περιοχή- πολιτικές

  1. Η ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ και η ΕΥΔΑΠ ΑΕ πρέπει να αναλάβουν κόστος ανάδειξης του Καλίου και να είναι χορηγοί στην πολιτιστική προστασία της Φωκίδας, 

2.        Η ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ και η ΕΥΔΑΠ ΑΕ θα μπορούσαν σε συνεργασία με τους Δήμους από τον Εύηνο έως και τον Μαραθώνα να εκτελέσουν μικρά παράλληλα έργα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας , εκμεταλλευόμενοι τις κλήσεις του καναλιού. Αυτό θα μπορούσε να γίνει έργο οδηγός για έργα που θα φέρουν έσοδα στους Δήμους και θα αναπτύξουν θετικά, χωρίς κινδύνους ιδιωτικοποιήσεων, συνέργιες βιώσιμης ανάπτυξης. 

τα πολιτικά ζητήματα και τα ερωτήματα που έως τώρα δεν έχουν απαντηθεί

1.        Αν η ΝΔ ήθελε τόσα χρόνια το έργο γιατί ΔΕΝ υπάρχει έστω μια ανακοίνωση της, μια κοινοβουλευτική της ερώτηση, μια δημόσια τοποθέτηση για την τύχη του έργου με κρίσιμες ημερομηνίες το 2011, το 2014 και μετά;

2.        Γιατί η κυβέρνηση Σαμαρά το απένταξε το 2014;

3.        Πόσο στοίχησε η απένταξη αυτή στην περιοχή; Ποιοι θα απολογηθούν για αυτό;

4.       Γιατί δεν υπήρχε στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ το 2019 και «ξεχάστηκε» το 2013 στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού από τη Λαμία για ζητήματα Στερεάς;

5.        Γιατί τόσα χρόνια μετά δεν έχει γίνει στοιχειώδη επεξεργασία εναλλακτικών τεχνικών λύσεων;

6.       Γιατί ενώ μιλούμε συνέχεια για τα «αντισταθμιστικά» που διεκδικεί η Δωρίδα από την ΕΥΔΑΠ, δεν γίνεται δικαστήριο πρώτα σε Ελλάδα και μετά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το ζήτημα αυτό;

7.        Πόσο έχει κοστίσει η χαμένη ευκαιρία με την ένταξη του έργου το 2011, απένταξη το 2014, εκ νέου ένταξη το2023 για τη Δωρίδα; Ποιοι έχουν μετρήσει το κόστος αυτών των χρόνων που χάθηκαν και … «κανείς» δεν αναλαμβάνει την ευθύνη;

8.       Ο Δήμαρχος Δωρίδας ευχαριστεί την νυν πολιτική ηγεσία, χωρίς ένα «αλλά ή ένα ευχαριστώ» για την παράταξη του ΠΑΣΟΚ που ωρίμασε το έργο το 2011 και σήμερα πάνω στην τότε μελέτη γίνεται επικαιροποίηση και νέα ένταξη.

9.       Το 2025 και το 2026 δεν αρκούν για την ολοκλήρωση στο έργο και δεν είναι καθόλου πιθανή η παράταση για το Ταμείο Ανάκαμψης, ή η δυνητική  άμεση μεταφορά υπόλοιπου – ή όλου - έργου στο ΕΣΠΑ. Όσοι άργησαν χαρακτηριστικά , 4 χρόνια κυβέρνηση η ΝΔ,  και σήμερα κάνουν προεκλογικό “show” σε μια μελέτη ΕΤΟΙΜΗ από το 2011 που επί της ουσίας ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΟΥΝ, αναλαμβάνουν και την ευθύνη της καθυστέρησης, των προθεσμιών και σίγουρα του “show .

10.     Πόσο θα στοιχήσει η συντήρηση και λειτουργία του έργου στο Δήμο Λιδωρικίου και τους Δημότες του ; που είναι οι μελέτες αυτού του κόστους;

11.       Ποιες οι ευθύνες – υποχρεώσεις της ΕΥΔΑΠ σε σχέση με το έργο;   Έχουν γίνει συναντήσεις ή όχι,  υπάρχει ή όχι κάποιο πρωτόκολλο συνεργασίας και ανάληψης κόστους ή μέρους κόστους συντήρησης και λειτουργίας του έργου από ΕΥΔΑΠ;;  Επίσης, ανάλογα  έχουν γίνει συναντήσεις και αν υπάρχουν πρωτόκολλα με το Υπ. Δικαιοσύνης για την συνεισφορά του λόγω των Φυλακών Μαλανδρίνου στο κόστος συντήρησης και λειτουργίας του έργου .

12.     Που είναι ο σχεδιασμός και τα πρωτόκολλα συναντήσεων με το Υπ. Υγείας για την αλλαγή της Α5 υγειονομικής διάταξης;

13.     Που είναι ο σχεδιασμός για ειδικό χωρικό γύρω από τον Ταμιευτήρα;

14.     Το έργο, κατανοούμε ότι δεν έχει αντιμετωπιστεί με το βάθος και την ανάλυση που απαιτείται, αλλά με λογικές βρήκαμε μελέτη, άντε όπως να ναι να εντάξουμε έργο προεκλογικά, να βγάλουμε δελτία.

 Αφροδίτη Παπαθανάση

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: