Πέμπτη 3 Απριλίου 2014

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΙΤΕΑΣ

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αυτή τη βδομάδα η προβολή θα γίνει
Σάββατο 5/4/2014 στις 8.30μμ
«ΡΕΝΟΥΑΡ»
του  Ζιλ Μπουρντός
Επίσημη πρόταση της Γαλλίας για τα βραβεία ΟΣΚΑΡ 2014

Η ταινία εστιάζει στην ομορφιά της τέχνης και της φύσης και μας εξιστορεί την ιστορία της γυναίκας, μούσας των δύο μεγάλων καλλιτεχνών: του ζωγράφου πατέρα και του σκηνοθέτη γιου.
ΥΠΟΘΕΣΗ
            Κυανή Ακτή, 1915. Ο διάσημος Γάλλος ζωγράφος Πιερ-Ογκύστ Ρενουάρ, σε προχωρημένη πια ηλικία προσπαθεί να ξεπεράσει τον θάνατο της γυναίκας του, τους πόνους από τα αρθριτικά του αλλά και τα δυσάρεστα νέα ότι ο γιος του Ζαν τραυματίστηκε στη μάχη. Όταν όμως θα μπει στη ζωή του μια νεαρή κοπέλα, θα δώσει και πάλι στον κόσμο του απρόσμενη ενέργεια και διάθεση για δημιουργία. Σφύζοντας από ζωή,
η ακαταμάχητα όμορφη Αντρέ θα γίνει το τελευταίο μοντέλο του ζωγράφου και η πηγή ανανέωσης του.
Παράλληλα επιστρέφει πίσω στο οικογενειακό σπίτι για ανάρρωση, ο Ζαν ο οποίος μαγεύεται κι αυτός από τη γοητεία της κοκκινομάλλας κοπέλας. Στο μεσογειακό ιδιωτικό παράδεισο των Ρενουάρ και παρά την έντονη δυσαρέσκεια του πατέρα του, ο νεαρός Ζαν ερωτεύεται αυτό το ελεύθερο πνεύμα, βρίσκοντας τη δική του πηγή έμπνευσης. Και κάπως έτσι, γεννήθηκε ο διάσημος μετέπειτα σκηνοθέτης Ζαν Ρενουάρ.
Ο Γάλλος σκηνοθέτης Ζιλ Μπουρντός αιχμαλωτίζει το βλέμμα με την αναμφισβήτητη ομορφιά που κατακλύζει από τις πρώτες εικόνες την ταινία του: Σε έναν επαρχιακό, υπέροχο δρόμο της νότιας Γαλλίας, μια νεαρή γυναίκα σε ένα ποδήλατο προσπερνά πληγωμένους στρατιώτες που έρχονται από τον πόλεμο. Γρήγορα θα διασχίσει τις πόρτες ενός εξαίσιου κτήματος για να βρεθεί σε κάτι σαν έναν μικρό ιδιωτικό παράδεισο. Είναι το σπίτι και το ατελιέ του Πιέρ-Ογκίστ Ρενουάρ και η κοπέλα θα είναι το τελευταίο μοντέλο του. Θα είναι επίσης η γυναίκα που θα ερωτευτεί ο γιος του Ζαν και ένας από τους λόγους που θα θελήσει να κάνει σινεμά, για να την κάνει πρωταγωνίστρια.
Ο Μπουρντός καταφέρνει θαυμάσια, με τη βοήθεια της φωτογραφίας του Ταϊβανέζου Μαρκ Λι Πινγκ-Μπινγκ, να δώσει στη ζωγραφική του ιμπρεσιονιστή καλλιτέχνη ανθρώπινη ζεστασιά, παλμό ζωής, μυρωδιές και ανάγλυφη υφή, μια και οι εικόνες της ταινίας αναπαράγουν πιστά τους πίνακες του Ρενουάρ.
Ταυτόχρονα η εξαιρετική μουσική του πολυβραβευμένου ελληνικής καταγωγής Αλεξάντρ Ντεσπλά ενισχύει την ταινία.

ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
            Ο Πιέρ-Ογκύστ Ρενουάρ γεννήθηκε το 1841 στη Λιμόζ της Γαλλίας και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους.
            Οι ιμπρεσιονιστές εμπνέονταν από τη φύση και την οπτική πραγματικότητα και προσπαθούσαν να την παρουσιάσουν με ένα φρέσκο και άμεσο τρόπο. Χρησιμοποιούσαν ζωντανά χρώματα, κυρίως με χρήση των βασικών χρωμάτων, ενώ έδιναν έμφαση στην αναπαράσταση του φωτός.
Το 1892 άρχισε να αναπτύσσει παραμορφωτική αρθρίτιδα, που τον καθήλωσε σε αναπηρική καρέκλα, ενώ αντιμετώπισε σημαντικό πρόβλημα παραμορφώσεων στα χέρια. Ωστόσο, δεν εγκατέλειψε την ζωγραφική συνέχισε να δημιουργεί, δένοντας το πινέλο στο χέρι του. Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών, στις 3 Δεκεμβρίου του 1919. Πριν το θάνατό του, κατάφερε να δει έργα του να εκτίθενται στο μουσείο του Λούβρου.
            Ο Ζαν Ρενουάρ γεννήθηκε το 1894 και καθοριστικό ρόλο στα πρώτα του βήματα έπαιξε η πανέμορφη Αντρέ Χόεσλινγκ, νεαρή πρόσφυγας από την Αλσατία, η οποία πόζαρε ως μοντέλο για τον πατέρα του, προτού γίνει σύζυγός του και μούσα του. Έγινε σκηνοθέτης για να την κάνει πρωταγωνίστρια των πρώτων ταινιών του (Une vie sans joie, 1924 και La Fille De L’ Eau, 1925).
Έχει σκηνοθετήσει κλασσικά αριστουργήματα της 7ης Τέχνης, όπως τη “Μεγάλη Χίμαιρα” (1937), αλλά και το θρυλικό φιλμ "Ο Κανόνας του Παιχνιδιού" (1939). Ο Ζαν Ρενουάρ, έλαβε ένα τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο της καριέρας του, στέφθηκε Ιππότης στη Λεγεώνα της Τιμής και έφυγε ήσυχα μια βραδιά τον Φλεβάρη του 1979. Λίγες ημέρες μετά τον θάνατό του, ένας τρυφερός επικήδειος έκανε την εμφάνιση του, στους Los Angeles Times της εποχής. Το υπέγραφε ο Όρσον Γουέλς και έφερε τον τίτλο: «Ο Σημαντικότερος Όλων Των Σκηνοθετών»...


Δεν υπάρχουν σχόλια: