Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016

ΑΠΟ ΤΟ «ΧΟΡΑ» ΣΤΟ «ΤΣΕΣΜΕ»

Λίγα 24ωρα μετά την αμφισβήτηση της ελληνικής επιχειρησιακής αρμοδιότητας για έρευνες στον χώρο της Κινάρου, η Τουρκία ετοιμάζεται να βγάλει στο Αιγαίο το πλοίο «Τσεσμέ». Και δεν είναι η πρώτη φορά που η γειτονική χώρα ετοιμάζει το κατευόδιο ενός ωκεανογραφικού σκάφους
Το ωκεανογραφικό «Τσεσμέ» ετοιμάζεται να βγάλει εκ νέου η Αγκυρα στο Αιγαίο, λίγες ώρες μετά την αμφισβήτηση της ελληνικής επιχειρησιακής αρμοδιότητας για έρευνες στον χώρο της Κινάρου. Εκεί όπου συνετρίβη το ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού με νεκρούς τούς τρεις έλληνες αξιωματικούς που επέβαιναν σε αυτό.
Οπως αναφέρει η Καθημερινή, το «Τσεσμέ» θα βγει στο Αιγαίο από τις 16 ως τις 28 Φεβρουαρίου,
σύμφωνα με την NAVTEX που εξέδωσε η τουρκική πλευρά. Η NAVTEX είναι σύστημα πληροφοριών για τη μετάδοση πληροφοριών ναυτικής ασφάλειας – όπερ, προειδοποιήσεις πλεύσης και καιρού,
μετεωρολογικές προβλέψεις και άλλα επείγοντα μηνύματα σχετικά με την ασφάλεια.
Είναι γεγονός ότι από το 1973 ως σήμερα πολλά έχουν γραφεί για το αν και πόσο πετρέλαιο υπάρχει στο Αιγαίο. Κάποιοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αυτή η θάλασσα κρύβει μια δεύτερη Κασπία, την ίδια στιγμή που υπάρχουν καθηγητές που λένε στους μαθητές Γεωλογίας: «Εάν βρείτε πετρέλαιο στο Αιγαίο, να το φέρετε να το πιω». Το βέβαιο είναι πως στο επίκεντρο της διαμάχης Ελλάδας-Τουρκίας βρίσκεται (και) το ζήτημα της έρευνας για τα πετρέλαια του Αιγαίου. Το επίσης σίγουρο συμπυκνώνεται στο ότι ο «μαύρος χρυσός» έχει φέρει τις δύο χώρες πολύ κοντά στον πόλεμο, χαρακτηρίζοντας το πολυσυζητημένο αυτό κεφάλαιο των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Από το «Τσανταρλί» στο «Βυθίσατε το “Χόρα”», μέχρι το «Σισμίκ»
Η ελληνοτουρκική διαφορά για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου πελάγους αφορά την οριοθέτησή της στο Αιγαίο. Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η υφαλοκρηπίδα πρέπει να οριοθετηθεί με βάση την αρχή της μέσης γραμμής. Η φίλη, γείτονα και κουμπάρα χώρα υποστηρίζει ότι τα νησιά του Αιγαίου δεν έχουν δικαίωμα υφαλοκρηπίδας και ότι η εγγύτητα των ελληνικών νησιών στα τουρκικά παράλια αποτελεί «ειδική περίσταση» που δικαιολογεί απόκλιση από την αρχή της μέσης γραμμής.
Η όλη ιστορία ανάγεται από το καλοκαίρι του 1973, μετά τη δημόσια δήλωση του τότε… πρωθυπουργού και Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας(;) Γεωργίου Παπαδόπουλου περί «ύπαρξης κοιτασμάτων πετρελαίου στο Αιγαίο και εξόρυξης αυτών». Τότε, η τουρκική κυβέρνηση παραχώρησε άδεια διεξαγωγής ερευνών σε υποθαλάσσιες περιοχές, κοντά σε ελληνικά νησιά. Αμερικανοί διπλωμάτες -έπειτα από συναντήσεις με τούρκους αξιωματούχους, τον Ιούνιο του 1974- διέσπειραν το μήνυμα ότι οι Ελληνες ήθελαν να φοβίσουν τις ξένες εταιρείες ώστε να μην προχωρήσουν σε έρευνες πετρελαίου στο Αιγαίο. Αυτά, σύμφωνα με τηλεγραφήματα που εντόπισε η εφαρμογή αναζήτησης των Wikileaks και δημοσίευσαν «Τα Νέα». Η Ελλάδα διαμαρτυρήθηκε για την ενδεχόμενη συνεργασία των Αμερικανών με την τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίου – ενέργεια που τελικά χρησιμοποιήθηκε υπέρ της Τουρκίας, παρά το γεγονός ότι η ένταση είχε προκληθεί από έρευνες τουρκικού σκάφους. Στις 17 Ιουνίου 1974 ένα εμπιστευτικό πολυσέλιδο έγγραφο (1974ANKARA04379) εστάλη από τον αμερικανό πρεσβευτή στην Αγκυρα προς το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και τον ΟΗΕ, τις πρεσβείες σε Αθήνα, Λευκωσία, Λονδίνο, τα προξενεία Σμύρνης, Θεσσαλονίκης, Κωνσταντινούπολης. Αλλά και προς πλήθος άλλων αποδεκτών, κυρίως από τις στρατιωτικές δυνάμεις των ΗΠΑ στο ΝΑΤΟ, στην Ευρώπη, τον 6ο Στόλο, καθώς και στις μυστικές υπηρεσίες. Στο εν λόγω έγγραφο περιγραφόταν η συνάντηση του γενικού διευθυντή του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας, κ. Σοϊζάλ, με στέλεχος της πρεσβείας στην Αγκυρα. Σε αυτή, οι Αμερικανοί παρέλαβαν το διάβημα διαμαρτυρίας της Ελλάδας για τις έρευνες του τουρκικού ωκεανογραφικού σκάφους «Τσανταρλί» στο Αιγαίο. «Πιθανώς, το ελληνικό διάβημα στόχευε στο να “τρομάξει” όποιες ξένες εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να αναλάβουν έρευνες για λογαριασμό της Τουρκίας», έγραφε στο τηλεγράφημα ο πρεσβευτής Μάκομπερ. Οι ΗΠΑ παρακολουθούσαν στενά την κατάσταση, ήδη από τα τέλη του προηγούμενου μήνα.
Αυτό είναι το «Τσανταρλί». Από εδώ ξεκίνησαν όλα…
Στα στοιχεία εμπιστευτικού τηλεγραφήματος (1974ANKARA04216) φαίνεται ότι οι έρευνες για πετρέλαιο στο Αιγαίο αντιμετωπίζονταν από τις ΗΠΑ ως «αξιώσεις συνόρων και κυριαρχίας». Μερικές ώρες αργότερα το «Τσανταρλί» έβγαινε από τα Στενά του Βοσπόρου για να εξερευνήσει τα πετρώματα της υφαλοκρηπίδας. Ταυτόχρονα, από πηγές του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, διέρρεε σε ξένα Μέσα ότι «το πρωί απέπλευσε από τον Ναύσταθμο του Μαρμαρά μικρός στόλος καταδρομικών – τέσσερα υποβρύχια, εννέα ναρκαλιευτικά και κανονιοφόροι».
Στις 4 Ιουνίου ανακοινώθηκε ότι οι έρευνες του «Τσανταρλί» ολοκληρώθηκαν. Οπως αποκαλύπτεται στο ίδιο τηλεγράφημα, η Τουρκία άσκησε πιέσεις στους Αμερικανούς – στις 12 Ιουνίου, κατά τη συνάντηση του τούρκου υπουργού Εξωτερικών με τον πρεσβευτή Μάκομπερ. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε ότι η θέση των ΗΠΑ να εκδώσει οδηγία προς τις αμερικανικές εταιρείες να παύσουν τα εξερευνητικά προγράμματα σε αμφισβητούμενες περιοχές έβλαπτε τα συμφέροντα της Τουρκίας, αφού η Ελλάδα είχε ήδη διεξαγάγει έρευνες.
Ερχόμαστε στην επόμενη… ωκεανογραφική κρίση, του 1976, παρακολουθώντας την πλεύση του ωκεανογραφικού «Χόρα»


chora
Ιδού το «Χόρα». Ασπρόμαυρη φωτογραφία – όπως και οι μνήμες…

Το πλοίο ναυπηγήθηκε τη δεκαετία του ‘40, ήταν πολεμικό σκάφος και μετασκευάστηκε σε πλοίο σεισμολογικών ερευνών. Ανήκε, μέχρι το 1976, στην τουρκική «Ναυτιλιακή Τράπεζα». Τον Μάιο του 1976, η τράπεζα το παραχώρησε επίσημα στο «Ινστιτούτο Μεταλλειολογικών Ερευνών» της Τουρκίας για τη διενέργεια υποθαλάσσιων επιστημονικών ερευνών, σεισμολογικού και γεωλογικού χαρακτήρα. Είχαν προηγηθεί οι απαραίτητες μετατροπές και προσθήκες σε επιστημονικά όργανα. Λίγο καιρό αργότερα, μετονομάστηκε σε «ΜΤΑ Sismik Ι».
Το 1975, το ερευνητικό – ωκεανογραφικό σκάφος είχε βγει για έρευνα σχετική με -εννοείται- υποθαλάσσια κοιτάσματα πετρελαίου, στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, την οποία και παραβίασε. Εναν χρόνο αργότερα, τον Ιούλιο, η Τουρκία είχε τορπιλίσει τον ελληνοτουρκικό διάλογο και είχε αναγγείλει εκτεταμένα γυμνάσια στο Αιγαίο και έξοδο του «Χόρα» για σεισμικές έρευνες και σε ζώνες του Αιγαίου που ανήκουν στην υφαλοκρηπίδα των ελληνικών νησιών. Οπως είχε γράψει η «Ελευθεροτυπία», στις 16 Ιουλίου 1976, μια μέρα πριν ο τούρκος πρωθυπουργός, Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ, έκανε την ακόλουθη προκλητική δήλωση: «Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να εμποδίσει τις έρευνές μας έξω από τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Η Τουρκία ουδέποτε θα συναινέσει σε κατάσταση που εμφανίζει την Ελλάδα διεκδικούσα ολόκληρο το Αιγαίο σαν δική της λίμνη. Σε περίπτωση επεμβάσεως στην αποστολή του “Χόρα” στο Αιγαίο, η Τουρκία θα ανταποδώσει την επέμβαση».


chora2
Το «Χόρα» και η (οπλισμένη) συνοδεία του…

Η ελληνική απάντηση δίνεται με την ακόλουθη κυβερνητική ανακοίνωση: «Οι ελληνικές θέσεις είναι σαφείς. Και διετυπώθησαν με την πρόταση της Ελλάδας να αχθεί η διαφορά για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, όπως έπραξαν και άλλες χώρες σε παρόμοιες περιπτώσεις. Παρήλθον όμως έκτοτε 15 μήνες και η Τουρκία, αν και κατ’ αρχήν απεδέχθη την πρότασιν, αναβάλλει με διάφορα προσχήματα την υπογραφή του συνυποσχετικού που θα άνοιγε τον δρόμο σ’ αυτή την ειρηνική και αδιάβλητη διαδικασία. Είναι δε εκπληκτικό ότι ενώ συνεχίζονται οι επαφές τις οποίες η ίδια επεδίωξε, η τουρκική κυβέρνηση απειλεί να διεξαγάγει σεισμικές έρευνες σε περιοχές όπου δεν έχει δικαίωμα να το πράξει (…) επομένως η τουρκική κυβέρνηση οφείλει να αναλογισθεί και να σταθμίσει τις συνέπειες της αυθαιρεσίας την οποία σχεδιάζει».
XORA-1976
Στις 6 Αυγούστου 1976, το «Χόρα» παραβίασε την ελληνική υφαλοκρηπίδα, πλέοντας βορειοανατολικά της Λέσβου. Το γεγονός που σημάδεψε εκείνη την κρίση είναι η ιστορική δήλωση του Ανδρέα Παπανδρέου ο οποίος τότε, είπε την ιστορική φράση: «Βυθίσατε το “Χόρα”». Ο αρχηγός της αντιπολίτευσης τότε, βρισκόταν στη Θράκη. Σύμφωνα με τη μαρτυρία τού επί πολλά χρόνια στενού συνεργάτη και φίλου του Κωνσταντίνου Καραμανλή, τότε βουλευτή Επικρατείας της ΝΔ Πέτρου Μολυβιάτη, ο Ανδρέας Παπανδρέου έκανε τη δήλωση χωρίς καμία προσυνεννόηση και επαφή με τον τότε πρωθυπουργό. Αν και πολλοί υποστήριζαν ότι η περίφημη δήλωση είχε γίνει σε συνεννόηση με τον Καραμανλή.
Λόγω της τουρκικής άρνησης να επιλύσει το θέμα με προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο, η εκκρεμότητα συνεχίστηκε ως τον Μάρτιο του 1987, οπότε η κρίση έφθασε στα όρια ένοπλης αντιπαράθεσης. Ηταν όταν το τουρκικό πλοίο «Σισμίκ-1», συνοδευόμενο από τουρκικά πολεμικά, ξεκίνησε για να πραγματοποιήσει έρευνες έξω από την αιγιαλίτιδα ζώνη ελληνικών νησιών.
Ναι, το πλοίο ήταν το «Χόρα» του 1976, αλλά με διαφορετικό όνομα και πιο εξελιγμένα μέσα. Οι Τούρκοι το έβγαλαν στον Αιγαίο με το πρόσχημα ότι κάνει έρευνες για πετρέλαιο. Μάλιστα, τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης παρουσίασαν χάρτες με την πορεία που θα ακολουθούσε το πλοίο: Σαμοθράκη, Ιμβρος και Λήμνος. Στην Ελλάδα προκλήθηκε ένταση. Ο Ελληνες τρομοκρατήθηκαν και έγινε η συνήθης επίθεση στα σούπερ μάρκετ για ανεφοδιασμό των νοικοκυριών σε περίπτωση πολέμου.

Ο Πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου έδωσε εντολή στα πολεμικά πλοία να πάρουν θέση μάχης. Στο διάγγελμά του ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Εγώ είμαι ευτυχής που έχω μια ηγεσία αντάξια των δύσκολων στιγμών που περνά η πατρίδα μας. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι τόσο ο ελληνικός λαός όσο και η κυβέρνηση της χώρας μας, θα συμπαρασταθεί στο δύσκολο έργο σας και είναι βέβαιο ότι θα κάνετε κάθε τι δυνατό και να προασπίσετε τη χώρα σας σε περίπτωση που αυτό καταστεί απαραίτητο».


Andreas_Papandreou_and_Turgut_Özal_1986
Η «συμφωνία κυρίων», στο Νταβός, μεταξύ Ανδρέα και Οζάλ

Η κρίση, τελικά, εκτονώθηκε με την ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ των δύο Πρωθυπουργών (του Ανδρέα Παπανδρέου και του Τουργκούτ Οζάλ), οπότε η Ελλάδα επαναδιατύπωσε τη θέση της για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου – στην οποία εμμένει μέχρι σήμερα. Η κρίση της εποχής εκτονώθηκε σε μερικές μέρες. Το τουρκικό πλοίο δεν βγήκε από τον Ελλήσποντο. Αυτή η «συμφωνία κυρίων» επισφραγίστηκε τον Ιανουάριο του ’88 στη συνάντηση του Νταβός, κατά την οποία οι δύο πρωθυπουργοί συμφώνησαν ότι «από τώρα και στο εξής μια τέτοια κρίση δεν πρέπει να επαναληφθεί και οι δύο πλευρές θα επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στη δημιουργία μόνιμων ειρηνικών σχέσεων…». Ο Ανδρέας διακηρύσσει την αρχή «μη πόλεμος» και αναγγέλλει ότι το Κυπριακό «μπήκε στο ράφι». Λίγους μήνες αργότερα θα κάνει την αυτοκριτική του με τη λατινική φράση «mea culpa».
Το ωκεανογραφικό κεφάλαιο (Κόκα) «Πίρι Ρέις»
Τον Γενάρη του 1997 ο κατάπλους στο Αιγαίο του τουρκικού ωκεανογραφικού σκάφους «Πίρι Ρέις», ιδιοκτησίας του Ινστιτούτου Θαλάσσιων Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου στη Σμύρνη, έθεσε σε αυξημένη επαγρύπνηση το κέντρο επιχειρήσεων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Οι Τούρκοι ισχυρίζονταν επί πολλά χρόνια ότι το σκάφος δεν διέθετε εξοπλισμό για έρευνες πετρελαϊκών κοιτασμάτων. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι από τη στιγμή που μπορούσε να εκτελέσει έρευνες για σεισμογενείς περιοχές και ρήγματα, είναι αυτονόητο ότι με τον ίδιο εξοπλισμό μπορούσε να εκτελέσει και πετρελαϊκές έρευνες. Πρόκειται για συμπέρασμα που εξάγεται και από τον κατάλογο των αποστολών που έχουν εκτελέσει το «Πίρι Ρέις» και άλλα ερευνητικά σκάφη – ο οποίος είναι ανηρτημένος στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου της Σμύρνης. Η έξοδός του εκείνη τη χρονιά από τα στενά ήταν προγραμματισμένη και δεν είχε προβληματίσει το υπουργείο Αμυνας. Παρ’ όλα αυτά, είχε δοθεί εντολή σε όλα τα πολεμικά πλοία που πλέουν στο Αιγαίο να παρακολουθούν στενά τις κινήσεις του τουρκικού.


kpirireis
Το όνομά του το οφείλει στον διάσημο οθωμανό ναύαρχο Πίρι Ρέις (1470-1554), σύμβολο της τουρκικής ναυτοσύνης και συγγραφέα της λεπτομερειακής χαρτογραφικής μελέτης για τη Μεσόγειο με τίτλο «Κιτάμπ Μπαχρίγιε»

Τον Μάιο του 2001, μέσω του προσωπικού διαύλου των υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας και Τουρκίας, ανακόπηκε μια νέα ελληνοτουρκική κρίση. Αφορμή ήταν η αναγγελία της νέας εξόδου στο νότιο Αιγαίο και την Κύπρο για θαλάσσιες επιστημονικές έρευνες του γνωστού, από τα παλιά, τουρκικού ωκεανογραφικού σκάφους «Πίρι Ρέις». Σε συνάντησή τους στη Βουδαπέστη, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Παπανδρέου αποκόμισε την εντύπωση ότι ο τούρκος ομόλογός του, Ισμαήλ Τζεμ, δεσμεύθηκε ότι το «Πίρι Ρέις» δεν θα κάνει έρευνα σε περιοχές νοτίως της Ρόδου, της Καρπάθου και του Καστελόριζου, που συμπίπτει με την περιοχή μη προσδιορισμένης ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ο Τύπος μιλούσε για «Ωρολογιακή βόμβα, που απειλεί να τινάξει στον αέρα τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και να προκαλέσει οξύτατη κρίση». Τον Μάιο του 2002 η Κύπρος προέβη σε επίσημη διαμαρτυρία προς τον τότε γενικό γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών Κόφι Ανάν για τις παραβιάσεις των χωρικών υδάτων της από το «Πίρι Ρέις» και κατήγγειλε την παράνομη έλευση του πλοίου στα κατεχόμενα λιμάνια της Κερύνειας και της Αμμοχώστου. Εκτοτε, αρκετές φορές το ωκεανογραφικό έχει απασχολήσει τις ελληνικές αρχές, με πιο πρόσφατο περιστατικό τον Ιούλιο του 2010, επί θητείας Ευάγγελου Βενιζέλου στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας, όταν πάλι είχε βγει για εντοπισμό υδρογονανθράκων.
Η νέα τουρκική ωκεανογραφική εποχή
Το 2013 ο υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας, Τονέρ Γιλντίζ, αποκάλυψε ότι το νέο, σύγχρονο σεισμογραφικό-ωκεανογραφικό τουρκικό σκάφος (η Αγκυρα το αγόρασε από τη Νορβηγία) ξεκινά στις 15 Απριλίου το ταξίδι του προς την Κύπρο από τη Μαύρη Θάλασσα όπου βρίσκεται. Πρόκειται για ερευνητικό σκάφος της Τουρκίας, υψηλής τεχνολογίας, που μετονομάστηκε σε «Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα» ή «Μπαρμπαρός», όπως το «βάφτισε» ο Ταγίπ Ερντογάν, από το όνομα του γνωστού ναυάρχου του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς και μεγάλου πειρατή της Μεσογείου. Το εν λόγω πλοίο έχει δυνατότητες δισδιάστατων και τρισδιάστατων ερευνών για πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του τούρκου υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας, χρειάστηκαν έξι με επτά μήνες προετοιμασίας για να φτάσουν στο στάδιο των τελικών δοκιμών και της αγοράς του εν λόγω σκάφους. Το σκάφος, που είναι παραγγελία της κρατικής εταιρείας πετρελαίου (TPAO), κόστισε συνολικά 130 εκατ. δολάρια.
Η Τουρκία δεν διευκρινίζει, πάντως, το σύνολο των περιοχών όπου θα δραστηριοποιηθεί το πλοίο. Το μόνο που τόνισε ο τούρκος υπουργός είναι ότι το ερευνητικό σκάφος θα πραγματοποιήσει σεισμικές έρευνες στα χωρικά ύδατα της Τουρκίας, όσο και στα χωρικά ύδατα των Κατεχομένων, στον κόλπο της κατεχόμενης Αμμοχώστου, από τις 17 Απριλίου. Ο τούρκος πρωθυπουργός, Αχμέτ Νταβούτογλου, σε συνέντευξη Τύπου επανέλαβε την πάγια τουρκική θέση ότι οι φυσικοί πόροι της Κύπρου είναι για όλους τους Κυπρίους και ότι η Τουρκία θα συνεχίσει τις σεισμολογικές της έρευνες με σκοπό την ανεύρεση πετρελαίου και αερίου στην κυπριακή υφαλοκρηπίδα.
Ως σαφής ένδειξη των προθέσεών της να ενισχύσει την παρουσία στον χώρο των σεισμικών ερευνών στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο ερμηνεύεται το δεύτερο υπερσύγχρονο σκάφος ερευνών που διαθέτει, πλέον, η Τουρκία. Το νέο σκάφος ονομάζεται «Τουρκουάζ», δηλαδή «τιρκουάζ». Φέρει ιδιαίτερα αναβαθμισμένο και πιο σύγχρονο εξοπλισμό σε σχέση με το άλλο τουρκικό σκάφος ερευνών «Μπαρμπαρός» και έχει την ικανότητα να διεξάγει αναλύσεις βυθού δύο και τριών διαστάσεων, απεικόνισης, δειγματοληψίας, ανάλυσης δεδομένων κ.ά. Για τον σκοπό αυτό διαθέτει εργαστήρια γεωλογίας, γεωφυσικής, υδρογραφίας, ωκεανογραφίας, βιολογίας καθώς και ένα ρομποτικό σκάφος που λειτουργεί με τηλεχειρισμό.


sismik
28 Μαρτίου 1987, το «Σισμίκ» -συνοδευόμενο από τουρκικό πολεμικό πλοίο- βγαίνει από τα Δαρδανέλια

Και να μην το ξεχάσω: Τον Ιούλιο του 2006, το «Χόρα» ή «Σισμίκ Ι», που λίγο έλειψε να στείλει δύο φορές την Ελλάδα και την Τουρκία στα όρια της σύρραξης, αποσύρθηκε.
Ωκεανογραφικός επίλογος
Το παρελθόν έχει αποδείξει ότι οι Τούρκοι χρησιμοποιούν τα επιστημονικά-ωκεανογραφικά σκάφη τους σαν μηχανισμό δημιουργίας κρίσης. Το «Τσεσμέ» θα βγει για έρευνες, αλλά κανείς μας δεν ξέρει τι ακριβώς ψάχνει. Διπλωματικοί κύκλοι ισχυρίζονται ότι αποτελεί απάντηση από τη θυμωμένη Αγκυρα για την πτήση του ελικοπτέρου -που πέταξε πάνω από τα Ιμια, πριν από λίγες ημέρες- ώστε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Πάνος Καμμένος, να ρίξει στεφάνι στη μνήμη των πεσόντων του 1996. Αλλά μπορεί και να μην είναι αυτό, τελικά…
Κι όλα αυτά, ενώ το Αιγαίο ανήκει στα ψάρια του – άντε, και στους υδατάνθρακες, ε, συγγνώμη, στους υδρογονάνθρακές του…


Δεν υπάρχουν σχόλια: