Μεγάλη συζήτηση γίνεται για το τζαμί στον
Βοτανικό που ξεκινά την λειτουργία του σε λίγους μήνες, αλλά προφανώς οι
συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων αγνοεί ότι 197 χρόνια μετά την επανάσταση
του 1821 και 188 χρόνια μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους το 1830, υπάρχουν
πολλές δεκάδες τζαμιά πλέον στη χώρα, τα οποία στήθηκαν κατά βάση τα τελευταία
20 χρόνια:
Νόμιμα ή παράνομα, αραβικά
τζαμιά, από το Πακιστάν, το Αφγανιστάν και την Ινδία στην περιοχή της Αθήνας,
καθώς και άλλα τζαμιά σε διάφορες επαρχίες της Ελλάδας, έχουν αλλάξει
ουσιαστικά την θρησκευτική φυσιογνωμία μιας χώρας που το 1990 κατοικείτο κατά
98,5% από χριστινούς ορθόδοξους.
Το ποσοστό έχει υποχωρήσει
σήμερα στο 85% συνιστώντας την πλέον βίαιη θρησκευτική μετάλλαξη της χώρας.
Ο κατάλογος των τζαμιών,
1. Al Saleheen, Σοφοκλέους
196, Καλλιθέα.
2. Αl Salam, Γ. Παπανδρέου 87,
Ζωγράφου.
3. Αl Bet Al Taqwa,
Μπουμπουλίνας 4-6, Αθήνα (κατά ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες συνδέεται με τη
Μουσουλμανική Ένωση Ελλάδας).
4. Al Ιhlaz, Στροφάδων 5,
Κυψέλη. Τον Ιούλιο του 2009 μέλη του ίδρυσαν τον Ελληνο-Αραβικό Σύλλογο
«Ειλικρίνεια».
5. Αl Farouk,
Κωνσταντινουπόλεως 288, Αθήνα. Διατηρεί επαφές με το Ελληνο-Αραβικό Μορφωτικό
Κέντρο (Μοσχάτο).
6. Αl Gorabaa, Λ. Ιωνίας και
Κλυμένης 2, Αθήνα.
7. Al Salam, Γαλαξία 9, Ν.
Κόσμος.
8. Al Noοr, Αλμυρίδος 10,
Πειραιάς.
9. Al Ansar, Σόλωνος 39,
Καλλιθέα.
10. Al Sahaba, Ξηρομέρου 32,
Αμπελόκηποι.
11. ΚΕΒΑΑ, Σκαλιστήρη 8, Κ.
Πατήσια.
12. Τaqwa, Σαλαμίνος 80,
Μεταξουργείο.
13. Αmal Filla, Μενάνδρου 23,
Αθήνα.
14. Salahadin Ayubi, Κ. Παλαμά
55, Δάφνη. Στον ίδιο χώρο στεγάζεται ο «Επιμορφωτικός Σύλλογος Ιρακινών
Μεταναστών Ελλάδας»
15. Τζαμί άγνωστης ονομασίας
στην οδό Μηλιαράκη και Κουρμούλη 55. Αθήνα.
16. Ομοίως, τζαμί στην οδό
Ριζάρη 88, Μαραθώνας. Σουνίτες.
17. Τζαμί στον Σύλλογο
Αιγυπτίων Παγκρατίου, Παυσανίου 18-20, Παγκράτι.
18. Αl Andalus, Φίλωνος 97-99,
Πειραιάς.
19. Al Rahman, Παλαιολόγου
63-65, Αθήνα. Στον ίδιο χώρο λειτουργεί και ο Ελληνο-Αιγυπτιακός Σύλλογος
«Πτολεμαίος».
20. ΙΜΑΝ, Φιλαδελφείας 24, Π.
Κολιάτσου.
21. Τζαμί εντός του
Ελληνο-Αραβικού Μορφωτικού Κέντρου, σε ιδιόκτητο κτήριο στην Πειραιώς και
Κύπρου 2, στο Μοσχάτο, χωρητικότητος 3.000 ατόμων περίπου, πολλαπλάσιας δηλαδή
χωρητικότητος από το σχεδιαζόμενο τέμενος του Βοτανικού. Η ιδιαίτερη επιμονή
για την κατασκευή του τελευταίου επιδιώκεται προφανώς για καθαρά συμβολικούς
λόγους (η Ελλάδα, κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού, είναι η μόνη χώρα χωρίς
επίσημο ισλαμικό τέμενος).
Το συγκεκριμένο Κέντρο
λειτουργεί νόμιμα από το 2001, μετεγκατεστάθη –το 2007– από τους Αμπελοκήπους
σε αυτόνομο κτήριο στο Μοσχάτο, το οποίο αγοράσθηκε και τροποποιήθηκε αναλόγως
από Σαουδάραβα επιχειρηματία έναντι 2,5 εκατ. ευρώ.
Το Κέντρο χαρακτηρίζεται από
μια ανεξήγητη αυτοαπομόνωση και μυστικότητα, μην επιτρέποντας σε κανέναν
(κυρίως Έλληνα) την είσοδο πλην των μελών και πιστών του και αποφεύγει κάθε
επαφή με τα ΜΜΕ.
22. Τζαμί Αl Jabar
(Μπανγκλαντές), ιδρύθηκε τον Μάιο του 1996, με καταχωρημένη στην Εφορία (ΑΦΜ
999045940) δραστηριότητα «Διοικητικές, Ψυχαγωγικές, Πολιτιστικές και
Θρησκευτικές Υπηρεσίες».
Στεγάζεται σε ιδιόκτητο κτήριο
στην Αθήνα (Αισχύλου 37), το οποίο αναφέρεται ότι αγοράσθηκε προ τριετίας,
έναντι 550.000 ευρώ. Από το ποσό αυτό, μέρος εκ 400.000 ευρώ είχε συγκεντρωθεί
με εράνους μεταξύ των μελών του, ενώ για το υπόλοιπο των 150.000 ευρώ είχαν
προσφύγει πέρυσι στη Μουσουλμανική Ένωση Ελλάδας του γνωστού Ν. Ελγαντούρ.
23. Bait Ul Maamoor, Φυλασίων
40, Κ. Πετράλωνα. Πρόκειται για τζαμί μεταναστών από το Πακιστάν και το
Μπανγκλαντές, που είναι σε κτήριο 185 τ.μ. (πρώτος όροφος το Τζαμί, δεύτερος
ξενώνας και λουτρά).
Το τζαμί ακολουθεί το δόγμα
του κινήματος Ταμπλίγι (Tablighi Jamaat), το οποίο ιδρύθηκε το 1927 στο Δελχί
και είναι γνωστό για την έντονη προσηλυτιστική του δράση. Σημ.: Κατά τον
καθηγητή Κ. Γώγο, η λέξη «tabligh» σημαίνει «κήρυγμα – προπαγάνδα»,
παραπέμποντας ευθέως στην έννοια της ντάουα, για την οποία έγινε λόγος στα
προηγούμενα άρθρα του Φακέλου Ισλάμ.
24. Τζαμί Minhaj Ul Quran,
Καποδιστρίου 18, Νίκαια. Ιδρύθηκε στις 9 Νοεμβρίου 1998 ως Σωματείο Πακιστανών.
Ανήκει στη ΜΚΟ Minhaz Ul Quran International, με παρουσία σε εκατό χώρες.
Σκοπός της οργανώσεως στη Δύση είναι η αρμονία μεταξύ κοινωνιών με διαφορετική
κουλτούρα και θρήσκευμα, η διάδοση του μηνύματος της ανεκτικότητας, ο αμοιβαίος
σεβασμός και τα πλεονεκτήματα της ενσωματώσεως στις διάφορες κοινωνίες. Είναι η
πρώτη οργάνωση που ξεκίνησε τον διαθρησκευτικό διάλογο.
25. Al Umah, πακιστανικό
τζαμί, Σόλωνος 20, Αγ. Ανάργυροι. Ιδρύθηκε στις 3 Μαΐου 2004, με μέλη του
λιγότερους από πενήντα μετανάστες από Πακιστάν και Μπανγκλαντές.
26. Masjid Mohamediya [Σ.Σ.:
με τον όρο «Μαστζίντ», οι μουσουλμάνοι περιγράφουν τα μικρά τζαμιά, χωρίς
μιναρέ], Τριάδος 25, Μενίδι. Είναι επίσης έδρα Σωματείου με την επωνυμία
«Πακιστανική Κοινότητα Μενιδίου».
27. Ο χώρος, στην οδό
Λασκαράτου 8, Περιστέρι, αναφέρεται απλώς ως «Jafaria». Το πλήρες όνομα είναι
«Tehrik-e Jafaria Pakistan» (ΤJP), που σημαίνει Κίνημα Σιιτών Πακιστάν,
πακιστανική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1979 στο Πακιστάν με το όνομα Tehrik-e
Nafaz-e Fiqah-e Islami, ως πολιτικό κόμμα, ως απάντηση της επιβολής του
Ισλαμικού νόμου στη χώρα και των διακρίσεων εις βάρος των Σιιτών.
Πρόκειται για σιιτική οργάνωση
προσκείμενη στο Ιράν, η οποία ετέθη δύο φορές εκτός νόμου στο Πακιστάν από το
καθεστώς Περβέζ Μουσάραφ (Οκτώβριος 2001 και Ιανουάριος 2002). Το 2011
(Νοέμβριος) ετέθη για τρίτη φορά εκτός νόμου, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί
ποτέ η προσφυγή του στη βία εις βάρος άλλων δογμάτων.
Ο χώρος λειτουργεί νόμιμα με
απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών από το 1999. Συγκεντρώνει περί τα 600 άτομα από
το Πακιστάν και διατηρεί επαφές με τον χώρο προσευχής στην οδό Δήμητρος 1, στον
Πειραιά.
28. Faizan-e Madeena,
Μακρυγιάννη 15, στον Ρέντη, με ιδρυτές και μέλη μετανάστες από το Πακιστάν.
Στον ίδιο χώρο λειτουργεί και το Σωματείο «Faizan-e Madeena – Ισλαμιστές με
Ειρήνη για Όλον τον Κόσμο».
29. Faizan-Medina, Σοφοκλέους
38, Αθήνα. Ιδρύθηκε από Πακιστανούς στις 30 Μαΐου 2003, έχει περί τους 30-50
οπαδούς και ακολουθεί το δόγμα Dawat-e Islami. Η Dawat-e Islami ιδρύθηκε στην
Μπαμπούλ Μαντίνα του Καράτσι το 1981 από τον Muhammad Ilyas Attar Qadri.
Πρόκειται για οργάνωση για
διάδοση του Κορανίου και της Σούννα, με κεντρικό σύνθημα «Πρέπει να παλέψω για
να αναμορφώσω τον εαυτό μου και ολόκληρο τον κόσμο».
Το
2011 η οργάνωση υποστήριξε ανοιχτά την δολοφονία του Πακιστανού πολιτικού
Salmaan Taseer από μέλος της οργανώσεως λόγω διαφωνίας στο θέμα του νόμου περί
βλασφημίας, με αποτέλεσμα να τεθεί έκτοτε σε καθεστώς επιτηρήσεως από την
κυβέρνηση. Ο ηγέτης του κινήματος Faizal Haji Qadri επισκέφθηκε την Ελλάδα τον
Φεβρουάριο του 2010.
30. Ένας ακόμη άτυπος χώρος
προσευχής Πακιστανών με το ίδιο ως άνω όνομα, υπάρχει και στη Ν. Ζωή
Ασπροπύργου, Θέση Παλαιό Πεύκο, και ακολουθεί και αυτό το ίδιο δόγμα.
31. Πολιτιστικός Σύλλογος
Minhaz Ul Quran (και χώρος προσευχής) υπάρχει επίσης και στη Ν. Μάκρη,
Μαραθώνος 31. Για το δόγμα τους βλ. παραπάνω.
32. Fatma Tuzahara, Λεωφόρος
Κάτω Σουλίου 1, Μαραθώνας. Πακιστανικός χώρος προσευχής που ακολουθεί το
προαναφερθέν δόγμα Ταμπλίγι.
33. Masjid Bilal, ομοίως ως
άνω, με έδρα στην οδό Μαραθώνος 456, Μαραθώνας. Ακολουθεί δόγμα του Μinhaz ul
Quran.
34. Masjid Maki, Κουταλιέρη 4,
Ελευσίνα, πακιστανικός χώρος προσευχής (Μinhaz Ul Quran).
35. Al Mustafa, πακιστανικός
χώρος προσευχής, με έδρα στην οδό Μπουμπουλίνας, Ασπρόπυργος. Ακολουθεί το
δόγμα Sultan Bahu Trust.
36. Anwar Madina, πακιστανικός
χώρος προσευχής, Θηβών 20, Μέγαρα. Δόγμα Μehria Nasiriya.
37. Morsid Omar, ιδρύθηκε το
2000, με έδρα στην οδό Στ. Βυζαντίου, Κ. Πατήσια. Μέλη του περί τα 40 άτομα από
το Πακιστάν και το Μπανγκλαντές. Ακολουθεί το δόγμα Ταμπλίγι και έχει σχέσεις
με όλα τα τζαμιά του ίδιου δόγματος. Στο εξωτερικό αναφέρεται ότι έχει σχέσεις
με την H.B.-Karachi, Pakistan.
38. Masjid Al Rahman, ιδρύθηκε
το 2001, με έδρα την οδό Αριστοφάνους 14, Αθήνα. Μέλη του περί τα 30 άτομα από
το Μπανγκλαντές. Ανεξακρίβωτη σχέση του με τον Σύλλογο «Φιλότητα». Δόγμα
Ταμπλίγι.
39. Χώρος Ibrahim,
Αριστοτέλους 124 και Ρίζου 7, Αθήνα. Μέλη του μετανάστες από το Μπανγκλαντές.
Ακολουθούν δόγμα Ταμπλίγι.
40. Αl Malik, τζαμί στην οδό
Αριστομένους 54, Αθήνα, μέλη του μετανάστες από το Μπανγκλαντές, δόγμα
Ταμπλίγι.
41. Μοsque (τζαμί) Ameer
Hamza, ιδρύθηκε τον Μάιο του 2006, με έδρα στην οδό Φυλής 9, Αθήνα.
Συγκεντρώνει περί τα 50 άτομα από το Μπανγκλαντές. Δόγμα Ταμπλίγι, σχέσεις με
όλα τα τζαμιά ίδιου δόγματος.
42. Τζαμί στην οδό Τιμοσθένους
6, στον Κολωνό, ιδρύθηκε από μετανάστες από το Μπανγκλαντές και ακολουθεί δόγμα
Ταμπλίγι.
43. Madani, άτυπος χώρος
προσευχής (αυτοσχέδιο «τζαμί»), ιδρύθηκε από μετανάστες από το Μπανγκλαντές και
έχει έδρα στην οδό Αριστοφάνους 19, Αθήνα. Ταμπλίγι.
44. Βeit ul Aman, Ποσειδώνος
71, Καλαμάκι, Μπανγκλαντές, Ταμπλίγι.
45. Osman, Λεωφόρος Ιωνίας
132, Αθήνα (διεύθυνση κατοικίας του ιμάμη του), Ταμπλίγι.
46. Dar ul Aman, ιδρύθηκε από
μετανάστες από το Μπανγκλαντές που αναφέρονται ως Σουνίτες, με έδρα στην οδό
Δεληγιώργη 43, Αθήνα.
47. Μasjid Sidique Akbar,
Μπανγκλαντές, έδρα Πολυμήτου 15, Αθήνα. Ταμπλίγι.
48. Άτυπος χώρος προσευχής Αl
Rahman, ιδρύθηκε από μετανάστες από το Μπανγκλαντές, με έδρα στην οδό
Αριστοφάνους 14, Αθήνα. Ταμπλίγι.
49. Masjid Bayat al Mukaram,
Μπανγκλαντές, έδρα στην οδό Ηλία Ζερβού 22-24 (κατοικία ιμάμη). Ταμπλίγι.
50. Dar Ul Islam, Γερανίου 14,
Αθήνα (όπου και κατοικία ιμάμη), Μπανγκλαντές, Ταμπλίγι.
51. Dar Ul Islam, Μoνής
Προδρόμου 5, Πλατεία Βικτωρίας, Μπανγκλαντές, από Πακιστανούς που ακολουθούν το
δόγμα της κοινότητας Jamaat Islam και ανήκουν στην ευρωπαϊκή οργάνωση-ομπρέλα
Islamic Forum Europe. H Jamaat-e-Islamί Pakistan, όπως είναι το πλήρες όνομά
της, ιδρύθηκε το 1941 στη Λαχώρη του Πακιστάν από τον Αμπού Αλα Μαουντούντι
(Abu Ala Maududi), έναν από τους κορυφαίους διανοητές του σύγχρονου
ισλαμιστικού κινήματος.
Σκοπός
της κοινότητας αυτής είναι η εγκαθίδρυση ενός ισλαμικού κράτους, στο οποίο θα
ισχύει ο νόμος της Σαρία.
Το
περίεργο είναι ότι ενώ η κοινότητα αυτή αντιτίθεται στον καπιταλισμό,
σοσιαλισμό και στην αρχή του κοσμικού κράτους, επικρίνει τα σύγχρονα κοινωνικά
ήθη και θέλει να επιβάλει τη Σαρία, υποστηρίζει ότι η δημοκρατία είναι
αναπόσπαστο τμήμα του ισλαμικού πολιτικού ιδεώδους.
Η κοινότητα, αν και χαρακτηρίζεται
ως ένα κανονικό συντηρητικό ισλαμικό κόμμα, έχει υποστηρίξει την Αλ Κάιντα και
έχει στραφεί εναντίον του Περβέζ Μουσάραφ (τον οποίο στην αρχή υποστήριζε), για
τον λόγο ότι ο τελευταίος αποφάσισε να συμμετάσχει στον πόλεμο εναντίον της
παγκόσμιας τρομοκρατίας.
52. Masjid Bilal,
Κωνσταντινουπόλεως 254-258, Αθήνα, Μπανγκλαντές, Ταμπλίγι.
53. Masjid Al Ghaffar,
Μπανγκλαντές, Αλιπέδου 32, Πειραιάς, Ταμπλίγι.
54. Masjid Aksah,
Μπανγκλαντές, Αγίας Παρασκευής 106, Κ. Πατήσια, Ταμπλίγι.
55. Χώρος Bangladesh, Λεωφόρος
Δημοκρατίας 315, Μενίδι, Ταμπλίγι.
56. Baitur Rahman, Τριπτολέμου
57, Ανθούπολη, Μπανγκλαντές, Ταμπλίγι.
57. Αφγανικός χώρος προσευχής
Mhdia, Λευκωσίας 68, Περιστέρι. Δόγμα άγνωστο.
58. Αφγανικός χώρος προσευχής
Νoor, Υγείας 11, Αθήνα. Στον ίδιο χώρο στεγάζεται και ο «Πολιτιστικός και
Καλλιτεχνικός Σύλλογος Νoor».
Στους παραπάνω 58 χώρους θα
πρέπει να προστεθούν άλλοι 7 που διατηρούν οι Ινδοί στην Ελλάδα, ανεβάζοντας
έτσι τον συνολικό αριθμό των άτυπων χώρων προσευχής στους 65.
Τα
τζαμιά στην επαρχία
Ο αριθμός αυτός είναι ακόμη
μεγαλύτερος εάν συνυπολογισθούν και τα τζαμιά της επαρχίας.
Γύρω από την Αττική, για
παράδειγμα, λειτουργούν άλλα 7 τζαμιά και συγκεκριμένα 2 στη Θήβα (στην
οδό Αυλίδος 8 και στην οδό Χρυσορροής στο ΚΤΕΚ Θήβας), 1 στα Οινόφυτα (οδός
Κυπρίων Αγωνιστών), 2 στη Χαλκίδα (1 στο Βασιλικό και ένα στην οδό Κώτσου 5), 1
στη Σκάλα Ωρωπού (Φαφούτη 10), 1 στη Λεωφόρο Μαραθώνος 456, ενώ λίγο μακρύτερα,
στην Κόρινθο (Δαμασκηνού 4) λειτουργεί ακόμη 1.
Στα τζαμιά αυτά προστίθενται 1
στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, 3 στο Ηράκλειο, 2 στα Χανιά, 3 στα Τρίκαλα, χωρίς να
υπολογίζονται τα προϋπάρχοντα τζαμιά σε Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Κω, Αλεξανδρούπολη
κ.α. και κυρίως τα 300 περίπου
τζαμιά που κατάφεραν να στήσουν οι Τούρκοι για έναν μουσουλμανικό πληθυσμό που
δεν ξεπερνά τα 120.000 άτομα, ήτοι 1 τζαμί ανά 400 περίπου άτομα, όταν στην
ίδια την Τουρκία, παρά την αθρόα ανέγερση τζαμιών, η αντίστοιχη αναλογία είναι
1 τζαμί ανά 876 άτομα.
Ο αριθμός των νόμιμων
(προϋπαρχόντων) και άτυπων τζαμιών είναι φυσικά ακόμη μεγαλύτερος, αν ληφθεί
υπ’ όψιν ο αριθμός και των διάφορων δήθεν πολιτιστικών συλλόγων, σχεδόν όλοι
των οποίων χρησιμοποιούνται ως τζαμιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου