Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2021

ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΥΣ ΤΟ ΝΕΟ ΜΑΣ VIP ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ, ΜΗΠΩΣ ΝΑ ΕΜΦΑΝΙΣΤΕΙ ΚΑΙ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΤΟΥ;

Μέχρι στιγμής μόνο το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ έχει καταθέσει ερώτηση στη Βουλή. Στο ΣΥΡΙΖΑ μάλλον θεωρούν ασήμαντο το θέμα…

Εμφανίστηκε λοιπόν στους Ελληνικούς ουρανούς το νέο VIP απόκτημα το Falcon 7x με τα σήματα της Πολεμικής Αεροπορίας. Μ΄ αυτό θα πετάξει σήμερα για πρώτη φορά ο πρωθυπουργός.

Ποια είναι κατ αρχάς  η ταυτότητα του νέου αυτού αεροσκάφους;  

Είναι γνωστό ότι δεν αποτελεί νέα κατασκευή αλλά  είναι μεταχειρισμένο. Από τα διαθέσιμα στο διαδίκτυο δεδομένα και τον παλαιότερο «αριθμό κυκλοφορίας» του  (F-HHED) προκύπτει ότι είναι κατασκευής του 2017 με συνολικά 1246 ώρες πτήσης και 359 προσγειώσεις ,άρα σαφώς πολύ ελαφρά μεταχειρισμένο, ενώ δεν εντοπίστηκαν αρχεία για κάποια σοβαρή δυσλειτουργία του ή εμπλοκή σε ατύχημα.

Το βασικό όμως ερώτημα παραμένει. Ήταν απαραίτητη η ενσωμάτωση του στις τάξεις της ΠΑ ενώ είναι γνωστό ότι υπάρχουν ήδη 3 VIP αεροσκάφη εκ των οποίων το ένα το Gulfstream V, που χρησιμοποιείται από το 2002, καλύπτει τις απαιτήσεις πτήσεων  μεγάλων αποστάσεων;

Συγκρίνοντας   τα χαρακτηριστικά των δύο τύπων βλέπουμε,

ότι είναι παρόμοια.  Το Falcon υπερτερεί σε σχέση με το Gulfstream  σε κόστος χρήσης ανά ώρα πτήσης ( 3910$/h versus 4946$/h) και σε διαδρομή απογείωσης (1740 μέτρα versus 1900) ενώ υστερεί σε εμβέλεια με 8 επιβαίνοντες ( 11.019 km  versus 12.000) και σε μέγιστο φορτίο μεταφοράς (1996Kg versus 3800).

Η τυχόν επίκληση ότι δήθεν το Gulfstream είναι «παλαιό» φυσικά δεν ισχύει διότι σαν VIP αεροσκάφος δεν είναι φορτωμένο με ώρες πτήσης  όπως ένα αερογραμμών, ενώ για προβλήματα συντήρησης και διαθεσιμότητας αποκλειστικά υπεύθυνος είναι ο φορέας εκμετάλλευσης του και όχι ο κατασκευαστής, δεδομένου ότι εκατοντάδες του τύπου χρησιμοποιούνται ευρέως παγκοσμίως.

Ασαφής παραμένει η απάντηση στο ερώτημα για το κόστος απόκτησης του. Κυκλοφορούν τρεις θεωρίες, εντελώς δωρεάν, κάλυψη υποχρεώσεων αντισταθμιστικών ωφελημάτων από την προμήθεια των Μ-2000-5 και και 22 εκατομμύρια Ευρώ.

Ας εξετάσουμε πρώτα την πλέον ευνοική περίπτωση την δωρεάν παραχώρηση, κατόπιν προφανώς αιτήματος της Ελληνικής πλευράς. Κατά αρχάς είναι δύσκολα πιστευτό ότι η Γαλλική πλευρά έκανε ένα τόσο μεγάλης αξίας δώρο άνευ ανταλλάγματος .

Όμως ακόμα κι αυτό να γίνει αποδεκτό το δώρο δεν θα μπορούσε να είναι πιο χρήσιμο για την ΠΑ;

Για παράδειγμα είναι γνωστά τα προβλήματα υποστήριξης των Γαλλικών αεροσκαφών λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και επισκευών εργοστασιακού επιπέδου που αναγκάζουν τους τεχνικούς μας υπερβάλλοντας τους εαυτούς τους και δουλεύοντας νυχθημερόν να προσπαθούν να διατηρήσουν μια αποδεκτή διαθεσιμότητα. Δεν θα αποτελούσε μια δόση ανακούφισης γι αυτούς και ενδυνάμωση της ισχύος της ΠΑ αν το αντίστοιχο τίμημα του «δώρου» μεταφραζόταν σε ανταλλακτικά αξίας πχ 22 εκατομμυρίων Ευρώ;

Η δεύτερη περίπτωση σαν κάλυψη δηλαδή υποχρεώσεων ΑΩ πάλι πάσχει. Είναι γνωστό ότι στόχος των αντισταθμιστικών είναι η ενίσχυση της αμυντικής μας βιομηχανίας με τα σοβαρά της προβλήματα και επικουρικά η ενίσχυση με χρήσιμο υλικό των ΕΔ. Καλύπτει έστω και ελάχιστα το Falcon τον στόχο αυτό;

Η τρίτη περίπτωση δηλαδή της αγοράς με τίμημα τα 22 εκατομμύρια Ευρώ δημιουργεί και αυτή ερωτήματα. Από μια έρευνα στο διαδίκτυο προκύπτει ότι η μέση τιμή πώλησης μεταχειρισμένων Falcon 7x είναι 17.122.500 $, ενδεχομένως με περισσότερες ώρες πτήσης από το συγκεκριμένο.

Για να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα ασφαλώς μόνο ένας τρόπος υπάρχει. Να δοθεί στην δημοσιότητα το συμφωνητικό απόκτησης του Falcon.  Δεν αποτελεί στρατιωτικό υλικό, επίκληση λόγων απορρήτου δεν ευσταθούν.  Τέλος κυκλοφορεί ατύπως η φήμη ότι θα πουληθεί το Gulfstream.  Έχουμε ακούσει ξανά την ίδια θεωρία από την προηγούμενη κυβέρνηση για την πώληση ενός εκ των τριών αεροσκαφών VIP. Το αποτέλεσμα το είδαμε, παραμένουν τρία. Είναι γνωστό επίσης ότι οι διαδικασίες πώλησης υλικού των ΕΔ είναι πολύπλοκες και γραφειοκρατικές. Ποιο είναι άραγε το εύλογο τίμημα πώλησης του Gulfsteam ώστε να μην υπάρξουν κριτικές περί συναλλαγών «κάτω από το τραπέζι»; Ποια είναι η τιμή που πιάνει σήμερα όταν η παγκόσμια αγορά βρίθει από αγγελίες πώλησης VIP αεροσκαφών;

Τέλος θα ΄χει ενδιαφέρον να δούμε αν τελικά η αντιπολίτευση και ειδικά η αξιωματική θα αποφασίσει να ασχοληθεί με το ζήτημα. Μέχρι στιγμής μόνο το ΚΙΝΑΛ έχει καταθέσει ερώτηση στη Βουλή. Στο ΣΥΡΙΖΑ μάλλον θεωρούν ασήμαντο το θέμα…

Δεν υπάρχουν σχόλια: